101

Ja Hagmans är bra skit. Den gula slipgrunden är bättre än den grå dock
Tror jag Hagmans har bytt till grå i sina aerosoler.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

102

Aha, då kör jag på med deras grund först. Tack för svar! ICQ/ab

103

lite tipps,angående bulorna på din front spackla ordentligt en störe yta än skadan slipa gärna med ett 180-220 papper mellan spacklingarna, den visade spacklingen skall du ta som en stor skada snåla inte, man slipar fram rätt form inte spacklar,följ formen på plåten o slipa från minst två ricktningar med störe kloss en skadan 80corn typp 70% sen 120 tills det är bra känn efter ofta o dra handen över en stor yta inte bara över spacklet,det här fenomenet med sjunkningar uppstår sällan med dagens spackel det du ser på engång vid lack eller lite senare är nästan jämt dåligt grundjobb,det svåraste du kan spackla på är en helt plåtren kaross så fort du lägger på något blir det högre än plåtytan därför måste man lägga på en bra slipgrund över allt  o klossa den gävligt noga (stor kloss)o med hjälp av att stryka på sot eller en tunn täckfärg som vissar minnsta fel när du slipar,när du gjort detta rätt får du en bra lack yta,(färg kann inte dölja några skavanker även om en del på jobbet tror det),oj blev mycke man kanske skulle göra ett how to do Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

104

Jag var och skulle köpa slipgrund idag, men stället jag besökte saluförde inte sådant i sitt sortiment... Tråkigt, för jag behöver verkligen det nu. Inge roligt att se hur allting bara är halvfärdigt. Men vad är det för typ av kloss jag ska använda? Som jag gör nu kör jag endast sandpapper av olika grovlekar.

Tack för bra guide! Många bra saker att tänka på ICQ/ab

Imorrn om allt går som planerat ska vindrutan få tillbaka sin nedre ram. Wish me luck! ICQ/ab

105

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111216825.jpg

För de flesta är det här bara en bit ful plåt. Men för mig är det den första utbytta ekonomidelen ICQ/ab Den ska svetsas fast bättre mot "bakfalsen" och bearbetas mer med slipen för att få rätt former. Sen är vi på banan!

106

Snyggt Miche !

Hittar du ingen slipgrund hos bildelsnasarna så gå in till en billackerare , dom har garanterat.

Btw, bakstammen,ska du ha den ?

You´ll never know...

107

Får leta mig till någon lackerare ICQ/ab Stammen vill jag gärna ha om den finns kvar? Det har dragit ut på tiden med pickisen jag skulle hämta, och jag passerar Sandviken när den ska hämtas. För längre kommer den inte med internfrakten Default/hmm Hoppas det är ok för dig?

108

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111219837.jpg

Jag har väl inte så mycket att visa egentligen, plåtbiten på andra sidan är nästan färdig nu. Mittbiten kvar, sen är ramen till vindrutan kvar.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111219838.jpg

Det tar sina godmodiga timmar med sandpapper och dremel att få alla springor och skarvar plåtrena...

109 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-12-22 22:06:53)

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111222847.jpg

Vindrutan nästan klar. Nu ska det slipas, målas och på med slipgrund för att få det riktigt snyggt ICQ/ab Efter det lär jag göra någon form av avrinning för att slippa byta den här biten igen. Jag funderar på att dra en slang från vardera hörn till spolarvätskebehållaren för att slippa problemet. Eftersom det här är en bil som jag inte direkt komma köra i saltslasken med så kommer nog inte behållaren att vara fylld och fungerande.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111222845.jpg

Det blev att punkta dubbelt så mycket som från fabrik, dvs en punkt mellan varje originalpunkt.

Kommer nog bli bra till slut ICQ/ab Om jag inte hinner till Bug Run är det väl egentligen skitsamma, bilen får bli klar när den är klar. Huvudsaken allt blir som jag vill ha det. ICQ/ab

110

bilen får bli klar när den är klar. Huvudsaken allt blir som jag vill ha det.

tycker jag låter som en mycket förnuftig filosofi! En hobby skall vara kul och ingen belastning!
blir bra detta!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

111

michaelth skrev:

bilen får bli klar när den är klar. Huvudsaken allt blir som jag vill ha det.

tycker jag låter som en mycket förnuftig filosofi! En hobby skall vara kul och ingen belastning!
blir bra detta!! ICQ/ag

Kan bara instämma, man tar bygget i den takt man har kapacitet för, med ekonomi och tid. jag skrev
ett jävla utlägg om kaross renovering till dig, men det blev någe fel, så det försvann, men vi
träffas snart, då ska jag yppa vad jag menade. Men skippa den där enkomponents grunden
du lägger, om du inte ska slipa bort den när det är dax,,,, ICQ/ab

112

Surt att inlägget försvann Default/hmm Har också varit med om det, och man blir lika sur varje gång. När jag har skrivit något långt brukar jag klistra in det i Word eller liknande innan jag postar. Men jag uppskattar att du tog tid på dig och skrev ICQ/ab

Haha, jag kommer ha tusentals frågor gällande karossrenovering när vi ses. Det är bara att hojta till så kopplar jag vagn och kommer ICQ/ab God ju så länge! ICQ/ab

113

du undrade lite om klossar här är några ex,skall du bara köpa två ta den korta gula o den långa gula den är ett måste för att få stora ytor bra slipade ,sen du sotat ytan slipa försiktigt sota för varje gång du byter korn storlek blir så mycket enklare att se vad man gör den lila är jätte bra till stora ytor fin slip

Post's attachments

jerry 062.jpg, 71.26 kb, 640 x 480
jerry 062.jpg 71.26 kb, 295 downloads since 2011-12-23 

jerry 063.jpg, 59.28 kb, 640 x 480
jerry 063.jpg 59.28 kb, 302 downloads since 2011-12-23 

jerry 064.jpg, 59.37 kb, 640 x 480
jerry 064.jpg 59.37 kb, 290 downloads since 2011-12-23 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

114 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-12-24 18:17:22)

Kanon Ove! Ska kika på det där när jag kommer in i en färgbutik nästa gång, tack! ICQ/ab

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer lite bilder på gårdagens tråkigheter:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223847.jpg

Ja men det här ska väl gå bra?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223857.jpg

Nederdelen av fronten knackade jag loss med skruvmejsel och hammare. Seriöst punktsvetsad...

Här kommer en stilstudie av hur en bilplåtslagare med högre ambitioner än kunskap har arbetat:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223849.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223850.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223852.jpg

Överlappad plåt

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223853.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223858.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223860.jpg

Meningen "kaviarsvets" har fått en ny innebörd. Klarar man inte av bilplåt ska man inte hålla på med det! Default/yikes

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223861.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111223862.jpg

Nu är den stora frågan, finns de här bitarna bakom som ekonomiplåt? Annars skulle jag vara oerhört tacksam om det finns någon vänlig själ som har bilder att dela med sig av om hur det SKA se ut. Jag kan bara inte lämna det som det är och täcka över med en ny bit plåt. För det här ser verkligen ut som skit! ICQ/am

*EDIT*. Hittade på plåtbiten: http://www.classicvw.se/plat-t2-68-79-f … ts_id/2260
Hur omfattande är den? Om någon har bilder på den monterad är jag oerhört tacksam ICQ/ab

115

"Meningen "kaviarsvets" har fått en ny innebörd. Klarar man inte av bilplåt ska man inte hålla på med det! yikes" 
Jag tycker också att det inte var så snygga tidigare lagningar men det var iallafall mer plåt än rost! och dåliga lagningar är också lagningar! Hoppas energin din räcker hela vägen så pickupen kommer ut på vägarna snart igen!
God Jul!

116

VisbyNiclas: Visst har du rätt, mer plåt än rost! Panelen min har ingen försökt laga alls, och i den är det mer luft än rost och plåt... ICQ/ag

------------------------------------------------------------------

Eftersom jag inte har något fruntimmer eller liv så betyder det att man har stora möjligheter att vara i garaget. ICQ/ab Drog dit vid nio igår och kom hem vid klockan två inatt.

Då det fanns en ekonomibit till fronten att köpa lade jag den reparationen åt sidan så länge och började med golvet. Let the pictures talk:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111224869.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225881.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225882.jpg

Rensat på pedaler och skit

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225883.jpg

Stora DeWalten fick komma fram. Var lite balansgång att kapa ur golvet utan att balkar, kablar och bromsrör följde med. Men det gick fint! ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225884.jpg

Så långt kom jag innan det var dags att slå igen. Fortsättning följer imorgon ICQ/ab

117

Du har energi du! ICQ/ab

Men, två saker jag kom att tänka på:

1. Den som lagat denna hade väl förmodligen ambitionen att den skulle tvingas genom besiktningen, inte att det skulle vara en utställningsbil (gissar jag) Varför den inte har ett superjobb nerlagt på allt.

2. Vore jag du skulle jag skippa stora rondellen.... Den är såå osmidig å tung. Ta en liten rondell, köp supertunna kapskivor (under 1mm) ta bort sprutskyddet, och kör! ICQ/ab

Håll ångan uppe, så kan du få ta värvning på 399an sen ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

118

öhhh dagens sämsta tips danne! jätte tunna skivor OCH ta bort sprutskyddet..... typ drick 8 helrör innan du ska köra skolbussen....

119

Håller man bara dom rakt, så...  ICQ/af

Fördelen med tunna skivor är ju att dom tjuvar lite extra matrial, å att ha borta splitterskyddet är ju enklare att jobba så, än att ha de där... ICQ/ab

Vad tror du på då masen, släpa in gaskärran, å gasa ur golvet?  Default/lol


Skydd ska man aldrig glömma, oavsett hur lite/fort man ska kapa.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

120 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-25 11:34:56)

som splitt 50 sa... troligen lagades den för besiktning.. som dom flesta bruksbilar var det ju ..ihop och genom nålsögat.. denna sortens lagningar drabbas vi alla av som renoverar och inte bara kastar ihop gammelfordon.. sen i ärlighetens namn så har nog dom flesta gjort sådana "lagningar" vid ett eller annat tillfälle på en brukshålk..om man skall vara ärlig..
jag e själv ingen förespråkare av helsvetsade fogar  om det inte var så från början. utan punktsvetsar i möjligaste mån för att behålla plåtens egenskaper så bra som möjligt.
varje gång man svetsar så bränner man ju bort kol ur plåten vilken försämrar dess egenskaper..
håller med om att använda den stora vinkelslipen i begränsad om fattning.. risk att man skadar mer än man räddar.. använder mina stora till skrotnings övningar..
sen e en ganska så bra regel.. skaffa ekonomiplåten(om sådan skall användas) innan man skär bort den gamla plåten, då vet man vad den täcker..
synd om det felar i kanterna.. visst gör man plåtarna själv e det ju mer att kötta och fixa sen..
en fråga tänker du byta ut hela golvplåten?
angående skydd.. alla har vi hått en kapskiva att fastna och gå sönder... att köra utan e riktigt dumt.. finns ju små maskiner om det e trångt.. ögon har man oftast bara 2 liksom resten av kroppen e trevlig att behålla intakt..


vill inte dissa.. har hållt på med en del plåtjobb och även gjort mina misstag..och fortsätter med det.. gör misstag vill säga.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

121

50 cent och Gud: Anledningen att jag tog fram stora kapen var för att bitarna de hade svetsat i förut var typ 1,2 mm tjockt. Och med stadig hand så gick det ICQ/ab Fast jag ska inte köra mer med den nu, det vara iprincip bara långa snittet över golvet jag använde den till. Visst hade det gått med tunn kapskiva, men jag hade bara en kvar och den tänkte jag spara ifall jag verkligen måste använda den. Närmaste Biltema ligger ju tyvärr inte runt hörnet så det bara är att springa och köpa en ny.

Angående lagningarna är ligger det nog en del i vad ni säger, att den har lagats för besiktningen. MEN, det stod i en lyktpotta att den var helrenoverad och lackad i maj 2000 av en snubbe. Och så sent som år 2000 har jag lite svårt att köpa att den gick som bruksis. Men skitsamma, den är fullgad här och där, något som jag får fixa till så gott jag kan. ICQ/ab

michaelth: Haha, jo mina lagningar inför besiktningen på sunkbubblan var väl inte de seriösaste precis, hähä!
När jag svetsar i ny plåt gör jag efter hur det såg ut från fabrik, punkt där det ska vara punkt och helfog där det ska vara det ICQ/ab
Den enda biten som var skaplig i golvet fram är biten som syns längst till höger på den nedersta bilden, så det blir att byta hela golvet inklusive åtminstone vänster hjulhus. Höger kanske inte behövs, har iallafall den liggande som ekonomidel om det skulle behövas. Men det kommer att ta en stund att fixa det här, för i mellanväggen bakom hjulhuset är det rostigt in till lastutrymmet. Så golvet kommer inte precis att åka i imorgon. Sen nästa vecka får jag nog lite slipklossar och slipgrund, så då kommer jag att gå tillbaka till karossfinishen och göra klart det för att sen fortsätta med rostlagningen. Det blir lite rörigt jag vet, men jag har iallafall koll på vad som är gjort och vad som ska göras i och med min projekttråd.
Givetvis kapar jag bara ur plåt när jag har ekonomidelen i min hand för att se hur mycket den omfattar. ICQ/ab

Protection när man jobbar med maskiner är a och o! Kör aldrig vinkelslipen utan skyddsmundering! Det är lättare att köpa nya skydd än öron och ögon.

Snart blir det att dra sig neråt och jobba lite ICQ/ab God fortsättning!

122

It´s clear that there will be no Bug Run for this truck at Mantorp 2012...

Check out if you could tell why:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225888.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225889.jpg

"Bra att veta : Yttre tvärbalk, rostskadad" - Bilprovningen

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225891.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225892.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111225893.jpg

Dags att leta lite mer ekonomidelar! Den goda nyheten är väl iallafall att den inte är fullt lika dålig på andra sidan. Fast vad vet jag om det?

Aja, jag har bilar att åka med nästa säsong ändå. Det kanske blir att åka Notch eller 181(Får köpa en om jag vill på hemlig plats) till Bug Run istället ICQ/ab Något med bättre transportmöjligheter än bubbla behöver jag iallafall ICQ/ab

See ya folks!

123

Bra att veta....    jo det är bra att veta att man inte kan bromsa så hårt för då viker man i hop den Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

124

Ja det var nog inte långt borta...

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111226896.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111226897.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111226899.jpg

Idag kapade jag iallafall ur hjulhuset. Man vet inte riktigt vart man ska börja laga rosten, den är dålig överallt den här bilen. Inte nog med det, framvagnen måste ur och lagas i gavlarna. Suck!

Det blir väl en till 8000-kronorsbeställning med plåt utöver det jag redan beställt. Det är så mycket som är dåligt, och det som finns som ekonomidel köper jag.

125

Michos Miche skrev:

Eftersom jag inte har något fruntimmer eller liv....

... så spelar det ju ingen roll hur mycket tid du lägger på pickisen ! ICQ/ag 

Tråkigt att den är sämre än den trots allt såg ut men kul ,och imponerande, att du gör ett så pass fint jobb Miche !

BTW, jag kan ev. ta med lite plåt till Borlänge i mitten på januari. Vi kan höras mer om det senare..

You´ll never know...