Imorgon kommer det bli en lång natt i garaget, så datorn följer me (hoppningsvis live uppdatering)
Får gärna komma med idéer och kommentarer
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » typ 1 dragcar
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Imorgon kommer det bli en lång natt i garaget, så datorn följer me (hoppningsvis live uppdatering)
Får gärna komma med idéer och kommentarer
vart tvungen att kapa ur bakdelen så ja fick upp växellådan i rätt höjd + "drivaxlarna" raka.
nästan man kan börja bygga en till bil av alla delar som man har kapat bort och ska slängas
här har ja gjort finkapning vid A-stolpen där MAC-P ska fästas,
framvagnen så blir den uppbygnaden utav
Porsche 911 styrsnäcka
Honda fjäderben
hemma gjorda lämnkarmar, måtten från super-7 
kom gärna med kommentarer/ fråger/ ideér
Varför så smalt mellan främre rören?
hemma gjorda lämnkarmar, måtten från super-7
hur tänker du där. e nog inget "super7 " bygge som använder mac person framvagn...
iofs inget fel med det om man som du bygger en rakt fram bil.. är ju en lätt och kostnadseffektiv framvagn som sitter på det mesta som rullar då man därmed minskar antalet ingående delar i framvagnen, och vinner plats för motor eller baggage..
eller menar du att du tagit måtten till den nedre A länken och tittat på en till en seven... det e ju inte något specifikt mått där, om den inte e anpassad till detta fjäderbenet geometri..
Så jag hade utgått från Hondan s, där ju benet i detta fallet kommer från. så blir det mest rätt.
Sen att man /du gör det i tunna rör "som man gör i seven byggen bla".. ..okey hydraul rör brukar ha rätt matterial spec..
Denna kommentaren är inte tänkt som en sågning!!!!!!!!
roligt att se bygget framskrida..
bara fortsätt lägga upp bilder!!
Jag tror inte att det har så himla stor betydelse vilken bil måtten kommer från, det blir inte så stor rörelse i framvagnen på en en sån bil men jag hade försökt ha så långa bärarmas som är praktikst möjligt.
Det viktiga är att man bygger bort all form av bumpstear och att man har sätt mycket caster så att den går stadigt i högre farter.
Hejsan.
jag har testat på bankörning och även dragracing, och man blev helt sold i dragracingen. Jag åkte då med min fars banbils bubbla med en typ-4 2,4 L motor. jag och far körde då samtidigt på Kjula blacksmith 2010 och blev då kallade för "far och son striden".Jag har efter vintern grubblat lite om att ha min egna dragster som ja kan köra ifrån farsan med för att visa va son faán går för. Så nu har ja införskaffat mig en bubbla 65 som är tänkt att bli ett rörchassi med bubbla "skal" .
Ska köra i S/ST (super street klassen) är tanken
Tanken är att försöka få ner vikten så nära 600 kg som möjligt.
Motor tänkte jag köra en typ-4 motor 2,4L med turbo. (allt över 300hk blir godkänt)
Framvagnen tänkte jag köra med mcpherson konstruktion.
Fälgar blir stora 5 bult original fälgar runt om, fast de främre fälgarna smalnar ja av till så smala gatdäck som möjligt och bak blir breddat så ja kan ha ett par M-H slicks på.
Hej på dig oskar
Om du skall köra i s/st så måste well stål botten för det du bygger är Well en rör rambil sen i en sådan klass ha standar motor (T1)
Om du inte kommer under 600kg så fundera på vad du har gjort för fel
97 när min bil var klar med stålfäljar var vikten 622kg klar på start plattan
Då var allt byggt i stål och in klassad i S/S
/// Micke
Blir riktigt trevligt det där!
tack så mycket. de känns kul nu när man ser att de händer nått.
Varför så smalt mellan främre rören?
Ideén va att få rören som håller i växellådan + motorn ska gå rakt igenom hela bilen för så stabilt och starkt som möjligt. Sen van ja en till grej på det och de va att ha så långa länkarmar som möjligt.
stickan skrev:Varför så smalt mellan främre rören?
Ideén va att få rören som håller i växellådan + motorn ska gå rakt igenom hela bilen för så stabilt och starkt som möjligt. Sen van ja en till grej på det och de va att ha så långa länkarmar som möjligt.
Ok...Ingen kritik,bara undrade hur du tänkt... 
hemma gjorda lämnkarmar, måtten från super-7
hur tänker du där. e nog inget "super7 " bygge som använder mac person framvagn...
iofs inget fel med det om man som du bygger en rakt fram bil.. är ju en lätt och kostnadseffektiv framvagn som sitter på det mesta som rullar då man därmed minskar antalet ingående delar i framvagnen, och vinner plats för motor eller baggage..
eller menar du att du tagit måtten till den nedre A länken och tittat på en till en seven... det e ju inte något specifikt mått där, om den inte e anpassad till detta fjäderbenet geometri..
Så jag hade utgått från Hondan s, där ju benet i detta fallet kommer från. så blir det mest rätt.
Sen att man /du gör det i tunna rör "som man gör i seven byggen bla".. ..okey hydraul rör brukar ha rätt matterial spec..Denna kommentaren är inte tänkt som en sågning!!!!!!!!
roligt att se bygget framskrida..
bara fortsätt lägga upp bilder!!
bara glad att få kommentarer, även fråger och ideér som kan få allt ännu bättre och enklare. Har blivit en del ändringar för man har fått många fråger på hur man har tänkt i vissa perspektiv.
Kanske va lite otydlig, men fick en bok av min far om hur man bygger en super-7 helt själv. Själva måtten för nedre länkarmen som fanns i den boken va mycket bra, stod så bra om bredden på armarna och hur ja enkelt kunde göra de stabilt för så lite material som möjligt. Så de är mest själva måtten på röer och vinklarna som ja ska utegå ifrån.
0zkar skrev:Hejsan.
jag har testat på bankörning och även dragracing, och man blev helt sold i dragracingen. Jag åkte då med min fars banbils bubbla med en typ-4 2,4 L motor. jag och far körde då samtidigt på Kjula blacksmith 2010 och blev då kallade för "far och son striden".Jag har efter vintern grubblat lite om att ha min egna dragster som ja kan köra ifrån farsan med för att visa va son faán går för. Så nu har ja införskaffat mig en bubbla 65 som är tänkt att bli ett rörchassi med bubbla "skal" .
Ska köra i S/ST (super street klassen) är tanken
Tanken är att försöka få ner vikten så nära 600 kg som möjligt.
Motor tänkte jag köra en typ-4 motor 2,4L med turbo. (allt över 300hk blir godkänt)
Framvagnen tänkte jag köra med mcpherson konstruktion.
Fälgar blir stora 5 bult original fälgar runt om, fast de främre fälgarna smalnar ja av till så smala gatdäck som möjligt och bak blir breddat så ja kan ha ett par M-H slicks på.Hej på dig oskar
Om du skall köra i s/st så måste well stål botten för det du bygger är Well en rör rambil sen i en sådan klass ha standar motor (T1)
Om du inte kommer under 600kg så fundera på vad du har gjort för fel
97 när min bil var klar med stålfäljar var vikten 622kg klar på start plattan
Då var allt byggt i stål och in klassad i S/S
/// Micke
Ja bygger bilen som en S/S, men tänkte köra i S/ST för ja tror ja har större chans, och i S/ST så var man tvungen att ha en halvbur/dåge, och gå efter standard chassi, men det stod ingen begränsning på att man inte kunde köra med en bil me rörchassi, bara bilen hade halvbåge, fungerande dörr, fick inte underskrida 650 kg om ja inte minns fel. och man får inte åka snabbare än 9,99 sec
Hej
Fränt bygge ..... !!!
Plastfronten vart har du köpt den ..... Jag letar en sån med dom tidiga lysena ..... letar även plastdörrar till en kaross före -65
///// Stefan
Hej
Fränt bygge ..... !!!
Plastfronten vart har du köpt den ..... Jag letar en sån med dom tidiga lysena ..... letar även plastdörrar till en kaross före -65
///// Stefan
Hejsan.
Ja hittade den i norrtälje i slutet av sommaren här på forumet, vet att dalhems har front + skärmar i glasfiber men inte dörrar,
sen tror ja de va en kille i skåne som hade en form till flippfront man kunde köpa.
PPRMicke skrev:0zkar skrev:Hejsan.
jag har testat på bankörning och även dragracing, och man blev helt sold i dragracingen. Jag åkte då med min fars banbils bubbla med en typ-4 2,4 L motor. jag och far körde då samtidigt på Kjula blacksmith 2010 och blev då kallade för "far och son striden".Jag har efter vintern grubblat lite om att ha min egna dragster som ja kan köra ifrån farsan med för att visa va son faán går för. Så nu har ja införskaffat mig en bubbla 65 som är tänkt att bli ett rörchassi med bubbla "skal" .
Ska köra i S/ST (super street klassen) är tanken
Tanken är att försöka få ner vikten så nära 600 kg som möjligt.
Motor tänkte jag köra en typ-4 motor 2,4L med turbo. (allt över 300hk blir godkänt)
Framvagnen tänkte jag köra med mcpherson konstruktion.
Fälgar blir stora 5 bult original fälgar runt om, fast de främre fälgarna smalnar ja av till så smala gatdäck som möjligt och bak blir breddat så ja kan ha ett par M-H slicks på.Hej på dig oskar
Om du skall köra i s/st så måste well stål botten för det du bygger är Well en rör rambil sen i en sådan klass ha standar motor (T1)
Om du inte kommer under 600kg så fundera på vad du har gjort för fel
97 när min bil var klar med stålfäljar var vikten 622kg klar på start plattan
Då var allt byggt i stål och in klassad i S/S
/// MickeJa bygger bilen som en S/S, men tänkte köra i S/ST för ja tror ja har större chans, och i S/ST så var man tvungen att ha en halvbur/dåge, och gå efter standard chassi, men det stod ingen begränsning på att man inte kunde köra med en bil me rörchassi, bara bilen hade halvbåge, fungerande dörr, fick inte underskrida 650 kg om ja inte minns fel. och man får inte åka snabbare än 9,99 sec
Om du väger 25kg så hamnar du på 650kg
Jag vill inte vara dum men man brukar bygga så lätt som möjligt sen blyar man upp bilen för rätt balans sen kan du labba med att flytta vikt för att få bilen att gå snabbare
Till lite hjälp så kan du gå in på detta forum (du måste regga dig ) som du kan se hur dom fränaste VW byggs i dag http://ultimateaircooled.com/simplemach … /index.php
Sen är det med regler som oftas är ett jävla liv om kolla här http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK-2011.pdf
Är det något knasigt med tolkningen av regelverket så kan du ringa mig å fråga hur du skall lösa det
0738 457227
/// Micke
0zkar skrev:PPRMicke skrev:Hej på dig oskar
Om du skall köra i s/st så måste well stål botten för det du bygger är Well en rör rambil sen i en sådan klass ha standar motor (T1)
Om du inte kommer under 600kg så fundera på vad du har gjort för fel
97 när min bil var klar med stålfäljar var vikten 622kg klar på start plattan
Då var allt byggt i stål och in klassad i S/S
/// MickeJa bygger bilen som en S/S, men tänkte köra i S/ST för ja tror ja har större chans, och i S/ST så var man tvungen att ha en halvbur/dåge, och gå efter standard chassi, men det stod ingen begränsning på att man inte kunde köra med en bil me rörchassi, bara bilen hade halvbåge, fungerande dörr, fick inte underskrida 650 kg om ja inte minns fel. och man får inte åka snabbare än 9,99 sec
Om du väger 25kg så hamnar du på 650kg
Jag vill inte vara dum men man brukar bygga så lätt som möjligt sen blyar man upp bilen för rätt balans sen kan du labba med att flytta vikt för att få bilen att gå snabbare
Till lite hjälp så kan du gå in på detta forum (du måste regga dig ) som du kan se hur dom fränaste VW byggs i dag http://ultimateaircooled.com/simplemach … /index.php
Sen är det med regler som oftas är ett jävla liv om kolla här http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK-2011.pdf
Är det något knasigt med tolkningen av regelverket så kan du ringa mig å fråga hur du skall lösa det
0738 457227
/// Micke
Så är tanken, men första gången man bygger allt själv och alla säger att ja aldrig kommer komma ner till 600kg utan landa på runt 780 kg. Så då ville ja bevisa att ja kan få ner den så de står 600 på pappret (alltså 600-699 kg)
sen är tanken att sätta tanken så långt åt höger som möjligt och batteriet, så de jämnar ut min vikt så bra som möjligt.
Här finns ingen dumhet.
Ja tänt så som du säger och har haft en liten idé om att sätta dit ett stag som vikterna sitter på när man är på gymmet, då kan ja enkelt och smidigt lägga på en vikt på staget tills ja är i rätt viktklass.
Har beställt min julklapp till bilen igår. enligt UPS så är mina grejer i Berlin just för tillfället
.
längtar tills delarna kommer så man kan göra lite mer på bilen utan stopp.
T.B.C
Hejsan.
De va tyvärr ett bra tag sen ja va inne och uppdaterade. Jag har haft mycket runt om som stört arbetet på bilen.
Men nu har allt lugnat ner sig. Så de första som hände va storstädning. Tog en hel dag att få bort allt från bänken och rent på golvet, så de bara va att flytta omkring allt där man ville ha allt.
Ställde bubblan längs me väggen för behövde inte gå omkring den för att kunna arbeta. Utan bara platts för att göra framstöttorna för mac-persion.
Blev en del att köra till skroten. En halv bil, 4 soppsäckar med skräp. 
Tog även ner fars underbara busbil för lite fix. De vi börja med var att ta bort stötfångare för slipning och reperation efter avåkningarna på bana. 
Hade även fått några stötar i skärmarna efter avåkning i sandfollarn... inge bra att pressa fullt med sliks när det börjar regna.
KLAR. Nu väntar den bara in varma vår/sommar dagar.
Tagit bort värmetunneln för att komma ut maximalt med rörchassit. 
Här ser man rätt tydligt vart "Dubbel" plåten suttit bakom B-Stolpen. 
Hur förgreningen i golvet ser ut framåt
Hela tunneln för fötterna var så mycket i vägen, så tog bort allt.
Efter många om och men, så fick man de precis exakta. Tack vare vattenpass, vattenlod, penna och linjal.
En liten glimt på hur drivlinan kommer se ut.
Efter mycket lyftande så fick ja bort jiggen från karossen. Tog ner den på marken när ja ändå höll på. För tänkt ta bort karossen från chassit, så man kan hel svetsa alla rör.
Börjar se ut som nått.
Är inte så många rör kvar, som gör en stor lättnad. Ska köpa in rör för att bygga länkarmar, dock lite osäker på tjocklek på rör.
Blev mycket nöjd när man tog bort allt slagg runt svetsarna som man har gjort. Var skit nojig över att de skulle bli bra, man har inte direkt gått någon kurs, utan bara tagit fram svetsen och lärt sig på egen hande med moppen och sedan lite avgassystem bygge. 
Ser rätt tom ut. FAST, blir att kapa bort ännu mer plåt. Ska även borra massa hål i dörrsidorna, som sedan ska pressa till snygga kanter om. De kommer lite foton om de lite längre fram, när de är lite mer pronto på att fixa iordning kaross.
Ska du köra utan platta hoppas jag att du svetsar i mera rör i buren så bilen håller ihop och håller sig rak!
Annars ser det bra ut!
Vänd lådan och kör mittmonterad motor
Ser fräckt ut iaf, men lite mer rör skulle nog inte skada som Niklas skriver.
Ska du köra utan platta hoppas jag att du svetsar i mera rör i buren så bilen håller ihop och håller sig rak!
Annars ser det bra ut!
Nä plattan körde ja iväg med. Fler rör kommer, väntade lite me dom så man fick lite mer platts att va inne i bilen. Men ska göra ett "Trianglar" i golvet nu på torsdag. Men kollade lite på Ron Lummes racings chassin, då är de bara en längsgående rör i bilen, fast de chassina är kanske rätt svajiga.
.
Vänd lådan och kör mittmonterad motor
Ser fräckt ut iaf, men lite mer rör skulle nog inte skada som Niklas skriver.
Nä
, drivlinan ska va som orginal, bara vänt på kylkåporna. Tanken var att köra i ett par elfläktar och sedan hämta luft ifrån sidorutorna. Men tanken var rätt intressant... Kan man bygga ut så bilen blir ännu längre men ändå ha motorn och allt mer mot mitten.
Hehe, ja viktfördelningen blir mer centrerad med mittmotor iaf, kolla bara på formel Vee. Därifrån bör man ju kunna ta inspiration till växellänkage etc. Längre hjulbas är ju inte heller fel på en dragbil.
Hehe, ja viktfördelningen blir mer centrerad med mittmotor iaf, kolla bara på formel Vee. Därifrån bör man ju kunna ta inspiration till växellänkage etc. Längre hjulbas är ju inte heller fel på en dragbil.
man vinner nog på allt med att vända på drivpaketet. Är nog bara allt extra bygge som gör de jobbigt. Är lite fundersam varför inte någon har gjort de innan, Är det en massa onödigt arbete för så lite eller ingen förändring på tidkortet ??
Om det vore bra med mittmotor i dragracing skulle man nog se det ibland. På rak arm kan jag bara komma på en i Sverige som testat men det är rätt många år sedan.
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » typ 1 dragcar
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.