1

Jag tänkte fråga hur man tätar karosskarvar på bilen under en renovering. Jag illustrerar med bilder:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111215824.jpg

Luftintag främre. Jag har på bilden provat att lägga lite padding. För original var det något vitt som låg där. Men vad ska man använda? Padding och plåtrent, eller grunderat först och karosseritätning sen?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111215823.jpg

Lika bak på b-stolpen. Den här skarven på bilden är orörd.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20111212801.jpg

Även här ska det tätas.

Alla skarvar som illustreras ska i slutändan bli lackerade med karossens slutgiltiga kulör.

TACKSAM FÖR SVAR!

MVH Miche ICQ/ab

2

På ställen som inte syns ska man använda karosserikitt. Jag har använt Hagmans och det var i alla fall lätt att få dit snyggt. Framtiden får utvisa livslängden.

Vete fasen hur man ska göra på de synliga plåtskarvarna?

3

Samma på synliga, gör jag i alla fall.
Tejpa en fin linje, kitta o så saliv + lillfingret så blir det bra

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

Kitt är det jag har tänkt på att göra, men eftersom det jag pillat bort har varit av spackelkaraktär så har jag tvekat lite. Jag tänkte använda mig av Terosons gröna gubbsnor. Så det får bli att maskera och köra då ICQ/ab

5 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-16 16:12:49)

ett flexibelt  karosserilim.  åk till någon lackerare eller bilverkstad som gör kaross jobb och handla.så du får bra grejer... på jobbet använder vi Simsons och Sikas produkter... vi använder olika för att foga resp limma.. huvudsaken att det finns rostskydd under.. ibland kittar vi efter lackering ibland efter grundning beroende om man vill ha synliga/markerade skarvar eller överlackerade..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Vad du än gör så grunda innan kittningen bara... Som föregående sagt så brukar det bli bra om man tejpar på både sidor om det man ska kitta, kitta, smeta ut, ta bort tejp och eventuellt kan man få dra en vända till med fingret för syns skull... En del använder lite förtunning/thinner och sveper över lite snabbt, det ska tydligen flyta ut lite snyggare då. Inget jag har provat dock...

7 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-16 16:17:51)

använde man saliv. eller lite vatten med diskmedel i så går det jättebra att smeta ut.. huvudsaken e att man får in kittet i glipan så det inte bara ligger utanpå. sen att det är tort och rent är väll självklart.. finns "mjuk" plasttejp som man lätt kan svänga när man maskerar... till skillnad mot vanlig maskerings tejp..
att använda skyddshandskar ser jag som en självklarhet. då man inte säkert vet hur dåligt det är att få kitt på sig.. fast visst har jag fuskat med det.. ICQ/ad skyddshandskarna skall då sitta som ett andra skinn tajt på fingrarna.. inga disk handskar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(