Har letat på nätet men inte lyckats något vidare: Skulle vilja veta mer om Magnum (har en 90a enkelhytt). Såldes dom bara i Sverige/Scandinavien? -Har kollat lite annonser på mobile.de, men aldrig sett någon där. Var alla röda? -Har själv bara sett röda. Min har glastaklucka, alufälgarna och stripsen, -var det någon mer utrustning på dom? Hur många byggdes? Någon som vet?
MAGNUM var i princip en standard-pikkis, men med just de extras som du nämner.
Skulle inte förvåna mig om det var ett försök från den Svenska importören att försöka kränga lite jobbarbilar, som var lite TRISTAR lookalikes, men som var lite billigare i inköp.
Utifrån sett så verkar det ju vara en påkostad pickup (typ TRISTAR), men insidan är den vanliga standardinredningen för Svenska pikkisar (som ju trots allt ändå var lyxiga jämfört med äkta snik-jobbarvarianter på pikkisar sålda i Tyskland).
Någon som kan haka på med mer info??
Jag har också bara sett röda!
Du kan testa ställa frågan på typ2-klubben.com också - många T3-kunniga som håller till där.
Det var nog lite så jag gissade, men har inte funnit några belägg för det.
Jag har haft en vit Magnum, den var omlackad men vit från fabrik och det står Magnum i regbeviset.
Den hade oxå takluckan, magnumfälgarna var borta sen länge 
Det var en 90a med 5 växlad låda, min granne hade en 90a Magnum(röd) med 4 växlad låda?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ok så här är det när alla tristar som beställdes av svenska vw var slut tror det var 2000st så kunde dom inte få fler tristar, vad gör man då jo man köper det man kan få snabbt en pickup enkel och dubbelhytt man tar den utrustning som erbjuds av en fabrik som ska sluta producera bilmodellen man får Taklucka samt aluminiumfälgarna som satt på alla Multivanbilar sen stripar man upp bilen lite snyggt med dekaler som tyskarna erbjuder och man har en bil o sälja.
Därför finns bara Magnumen som 90 års modell ang växellådorna så var det så att den svenska importören bestämde att den med 112hk motor fick den beryktade AAP lådan kallad i tyskland för 5-gang lang (finns nästan inte att få tag på där) motorn på 95hk fick en fyrväxlad låda (kallas i tyskland för 4-gang lang)
Magnum bilen finns även i tyskland men är då en snikig multivan med baksäte som är bäddbart men saknar resterande multivanutrustning.
Ang detta med stripning av bilar för att sälja mer så är VW duktiga på det vem minns inte Golf Manhattan o Memphis dessa hette function i tyskland.
Det finns säkert mer att berätta om dessa bilar men det får bli en annan gång.
Förresten dom bilar som såldes i slutet av 1990 som 1991 års modell har inte taklucka men heter ändå magnum dom var förmodligen slut.
Obs Magnum fanns endast i vit o röd färg samma kulörer som var vanligast på tristar.
Kul! Då kan jag den historien.
Magnum pickuper finns således bara i Sverige?
En svensk uppfinning!
Kul! Då kan jag den historien.
Magnum pickuper finns således bara i Sverige?
En svensk uppfinning!
Även Tristaren är en svensk uppfinning.