1

Hej alla intresserade ! Till slut börjar det likna en bil igen... har slitit med den här 41an under hela hösten, ända sen jag hämtade hem den från norra Finland. Ibland är det så man kan tro att verkligheten överträffas av dikten.... Jag fick tips om den här av en kille som kom förbi min verkstad, o kände igen den från lite bilder jag har på kontoret. Han hade släkt  i Kuusamo, och några mil därifrån skulle det finnas det en konstig bil med folkamotor ? Mycket riktigt : på en herrgård, en bit därifrån stod den parkerad i ett vagnsskjul. Den hade inte körts på c:a 30 år. Så sent som på 70-talet hade den fungerat som transportbil för jägarna på stället.  Bilen hade funnits på gården ända sen kriget, då den övergivits av passerande trupp,förmodligen för att man fick slut på bensin. Så nu är det bara att kämpa på med resten, så man får provåka till sommaren, kanske...?
Ska försöka posta lite mer bilder mm. Hälsningar Tommy, Eskilstuna.

Post's attachments

Attachment icon kübel.xps 664.01 kb, 662 downloads since 2011-12-11 

2

är hela karossen nytillverkad?? i sådant fall vad blev/finns kvar av original bilen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Här kanske bilden kom med......

Post's attachments

kubel liten.jpg, 31.31 kb, 448 x 336
kubel liten.jpg 31.31 kb, 251 downloads since 2011-12-11 

4

Hej Tommy i Eskilstuna!
Läcker story!
Har du några bilder på denna vagn i fyndskicket??

Det är alltid kul att se originalskicket på alla läckra fynd, oavsett hur dåliga de än är !!

Har du renoverat bottenplattan, eller är den nyare än bilen?

De här gamla luringarna ska ju ha mekaniska bromsar och osynkroniserad växellåda med diffspärr.

Det är jättesvårt att hitta originaldelar till dessa tidiga VW-bilar, men det finns en hel del nyproducerade reprodelar från bl.a Tjeckien, och det ser ut som om din kaross har fått en del delar utbytta.!
Var karossen jätterostig ock skadad??

mvh Roger

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

5

Det kan ju oxå vara så att att dikten överträffas av verkligheten ICQ/ad  ICQ/af

6

Tjena Roger (o tack för senast förresten)  o alla andra... den här gången var det dikten som överträffade verkligheten ! Hoppas ingen tog illa upp om storyn...  Nej, det är en faktiskt 50a, eller var det 51a ? platta som jag fått av Magnus Wärn, som nu får utgöra stomme till mitt historielösa bygge. Jag tycker om att bygga grejer, ända sen -73 då första VWn sågades till. Kübelprojektet har jag haft i tankarna sen 80-talet, men har hela tiden tvekat om man ska bygga en väldigt "rätt" replika eller bara en look-a-like ? Men när tjeckerna nu satt fart på pressarna, tände jag till... Var ner dit två gånger i somras o kollade in vad dom pysslar med. Det finns flera obskyra firmor som täljer fram rätt fräscha bitar.
Vladimir Lehar i Zabreh i östra Tjeckien, har hållit på i snart 20 år med sin produktion (http://www.leharmilitaryvehicles.cz/ ). Han sysslar både med Kübel o Schwimmwagen o Kettenkrad o gud vet allt.... Hans museum med tyska VK2 militärfordon, vapen och utrustning är hur sevärt som helst, men tyvärr helt privat. Mest imponerande var nog hans FAMO Sd.Kfz 9, en best till halvbandare på 18 ton, avsedd att dra 88mm kanoner. Man sitter lätt fem i bredd i den kärran.
Säkert lika länge har Ladislav Rojka och Ivo Pospisil i Osnice utanför Prag grejat på sitt håll (www.kdf.cz) dom har också ett rikt sortiment, o verkar mer o mer inrikta sig på att bygga färdiga bilar av bägge VW-krigarna. Verkstan deras är helt hemlig, mitt i byn !
Bretislav Gazdik i Nivnice är trevlig o rolig som fan (www.kdfdily.cz ) Han bor också i östra tjeckien. är nog nyast i gemet, men som gammal verktygsmakargubbe, får han fram riktigt fina saker. Han får dock inte ut grejerna på hemsidan så fort... jag var dit o köpte en del grejer, o tittade på küblar. Vid jämförelse håller hans grejer högsta kvalitén av de tre. -Återstår bara att utröna vilka kopplingar dessa tre aktörer har ??? Alla har dock mindre smickrande omdömen om sina kollegor....  Det är ju alltid kul att hitta källan till grejerna, och eftersom alla tre har vissa likadana delar i sina sortiment gemensamt, så finns det säkert nån fabrik som stampar fram grejerna, förmodligen i , eller i närheten av Zlin, också i östra Tjeckien. Där finns en del industri
bl a flygplan. Och jag har vissa indikationer på den stan. Passade också på att besöka Busterad-marknaden utanför Prag, en loppis med massor av, hrmmmm, .....historiska föremål .  Nu bygger jag vidare med mitt projekt o ska försöka posta lite bilder då o då. Under tiden letar jag såklart efter nått (vettigt) originalobjekt. Får väl se vad som kan finnas i buskarna (i norra Finland kanske ?)    ha det --   Tommy C

7

Ja du, Tommy...jag visste ju hur det hela låg till från första inlägget o tänkte att nu ska det bli kul att följa dej, din falskmyntare!

Men det ser ju riktigt bra ut, men du får ju slänga upp lite mera bilder.

Mvwh   Tomas (vid järnvägen)

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Hahahahaa! ICQ/ag
Bravo Tommy, och tack för din finfina genomgång av läget i Tjeckien!! ICQ/ab

Hoppas vi får se bygget av din kübelkopia här på forumet. Det är alltid spännande med dessa urkonstruktioner och dess nypressade reservdelar!!

Lycka till med bygget!! ICQ/af

9

Hej,

Finns även denna firma i Spanien som tillverkar repro delar till bl a. kübelwagen!

http://www.repuestossam.com/en/kubelwag … 0parts.htm

Vet inget om dem men det gör kanske Ni?

(o\ ! /o)

10

Här har du ett tillbehör till kärran. Orginal har du väl inget emot?

http://www.tradera.com/jeep-dunk-fran-t … _144687218

11

Tack, den bjudar jag på nu..

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

12

Jeep-dunk......?   Att dom vågar ! Har ett par tyska dunkar 42-43, ena är till salu ! Spanska Repuestos tror jag bara har tjeckiska grejer på programmet.

13

Om dom ändå skrivit "Jerry-Can" i stället för "Jeep-Dunk" ICQ/am . Det är ju faktiskt en Tysk konstruktion och uppfinning ICQ/ag .

Nä det hade varit bäst om dom skrivit "Brennstoffkanister"! Ett mycket grymmare ord!! ICQ/af

14

Kul story!  ICQ/ag Kunde vara sann!! Går storys om just sånadär fynd i vissa delar av finska lappland. Sett flygbilder från områden som är avspärrade för allmänheten. Tyskminerade områden....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

15

Tommy: Dina "Brennstoffkanister" är det med symbol? Och var är du ifrån någonstans?
Mvh  Lars

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

16

Hebster52 skrev:

Sett flygbilder från områden som är avspärrade för allmänheten. Tyskminerade områden....

Det där sätter ju igång fantasin....

17

Kanske en lite motoriserad kolonn från Boxerville till norra Finland?
Medtag minröjningsutrustning, första och andra förband, glatt humör, verktyg, metalldetektor, kübelwagen med ballongringar och extra lågt lufttrück ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Vikka blir määä?? ICQ/ad  ICQ/af

18

hamsedk skrev:

Tommy: Dina "Brennstoffkanister" är det med symbol? Och var är du ifrån någonstans?
Mvh  Lars

De varianter på dessa brennstoffkanistrar som jag har sett är;

Olika tillverkare, bl.a. Ambi-Budd(!)
Olika text, bl.a. med eller utan tillägget "Wehrmacht" längst ned på dunken (utan text, så är det en civil dunk från krigsåren).

Dessutom så finns det tyskdunkar avsedda för Wasser.

De mest eftertraktade, och oxå reprotillverkade (och säljs som original för x antal pengar) är de brennstoffkanistrar som var avsedda att brukas av SS-förband. Dessa är försedda med SS-symbol på sidan av dunken (stor symbol)

Årgångarna 1939-1945 är extra samlarvärda..

19 Senaste redigerad av Reine (2011-12-14 18:02:41)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Kanske en lite motoriserad kolonn från Boxerville till norra Finland?
Medtag minröjningsutrustning, första och andra förband, glatt humör, verktyg, metalldetektor, kübelwagen med ballongringar och extra lågt lufttrück ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Vikka blir määä?? ICQ/ad  ICQ/af

Jag hakar på!
Har en "Minsökare Elektrisk m/42" från Svenska försvaret.
Det finns även en modern metalldetektor av mycket god kvalité i ägo.
Om det behövs något bandgående kan en Studebaker M29 Weasel årsmodell 1945 medtagas.

När åker vi Roger?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f61bb000ad688cb849c575a386ec470b.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

20

Här har vi rätt fordon för en så´n tripp....  "der KDF- Minen-Zerstörer-Wagen"

Post's attachments

leopard.jpg, 101.51 kb,  x
leopard.jpg 101.51 kb, 20 downloads since 2011-12-14 

21

Med bussaxel från sent 60-tal.

22

Ska försöka lägga ut lite bilder... Efter att ett par nya golvhalvor passats in så kan byggandet börja.  Kübeln har en rätt hög sidotröskellåda, som på orginalet är tillverkad i ett stycke med främre o bakre sidobalkarna. Nytillverkat, så görs denna långa balk i tre delar. Gäller bara att försöka hitta rätt position för dessa. -Blir mycket surfande.... och studerande av plastmodeller ! Tror jag hittade rätt läge. Bara att förbinda med främre o bakre tvärbalk. Jag skruvar ihop grejerna i början, så mycket det går, eller använder "clecos" Då kan man ändra när det behövs. Inte om det behövs, utan när. Här ser man också värmeutblåsens gälar som jag svetsat in. Plåtdelarna är inte zinkade, utan förtennade = utmärkt rostskydd ! En hel del grejer levereras utan att vara renklippta, då blir det ännu fler frågetecken som måste rätas ut....   /  Tommy

Post's attachments

004S.jpg, 892.39 kb, 1296 x 972
004S.jpg 892.39 kb, 246 downloads since 2011-12-15 

23

Fortsätter med lite till om nån orkar läsa...? När nu "ramverket" i botten sitter där, gäller det att komma vidare ? Men hur f-n då ? Det finns ingen monteringsanvisning eller ritning på dessa detaljer. Inte som jag hittat i alla fall ! Gäller alltså att använda de ca 15 hjärnceller man har kvar.... Hmmmmmm.......börjar med att lägga dit bagagegolvet, ska sitta bakom tvärbalken i bakkant bottenplatta. Man kan hitta ett läge som verkar vettigt.
Bagaget är placerat mellan baksätet och motorrumsväggen, och ska väl rymma stridspackning för fyra soldater, eller nåt sånt...? Eller minröjningsutrustning, kanske....  Efter brandväggen kan motorrummets sidoväggar monteras, och nu har vi kommit ända bak på bilen, nu kan man räkna ut läget för den allra bakersta balken... Men det är ett evinnerligt provande. Skruva dit - ta bort - skruva dit..... bakskärmar, övre sidoplåtar, övre plåt med kylluftintag, motorlucka dit - bort - dit - helt galet. Mååånga timmar blir det. Nu kan man utgå från bakänden och bygga framåt. Det första jag gjorde var att göra en "mock-up" eller prüfmontage... (se tidigare bild) -- att montera alla grejer efter ena sidan. Bakskärm - dörrar - framskärm för att se om man befann sig i rätt världsdel, eller...? Det verkade faktiskt stämma riktigt skapligt. Kul ! Passformen på grejerna är inte den bästa och en hel del masserande krävs - liksom svordomar ! Tur man har tålamod....

Post's attachments

S005.jpg, 832.48 kb, 1296 x 972
S005.jpg 832.48 kb, 253 downloads since 2011-12-15 

24

Tjüsigt arbeit ICQ/ae

Du satsar på en kübelversion med långa bakskärmar ser jag. Kommer du att ha den gamla (typ 1 pod) eller nya instrumenteringen (schwimm)?
Det finns ju ett antal härliga varianter av dessa grundküblar, men jag antar att du kör en standard 4-sistig?

Annars så är ju sjuktransportversionen "döläcker". ICQ/ad

Lycka till med klurandet och byggandet!! ICQ/af

25

hur/vad registreras en sådan skapelse som.ombyggt fordon?? typ som en buggy?! eller?? och när den säljs andra gången.... som ett fint original exemplar... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(