1

Biltema har inte typ 4 filter kvar men det finns säkert nån som vet vad man kan sätta dit istället. Eller ?

Å när jag ändå är igång.. vad ska det vara för tändstift ?

You´ll never know...

2

m.helsing skrev:

Biltema har inte typ 4 filter kvar men det finns säkert nån som vet vad man kan sätta dit istället. Eller ?

Å när jag ändå är igång.. vad ska det vara för tändstift ?

Jag har köpt filter på AD.. ICQ/ab

3

Jaha..men det var ju knappast svar på min fråga.. om jag ställer frågan så här istället så kan ju nån expert briljera,  vad är det för gänga och storlek i millimeter både på höjd samt diameter ?

Å när jag ändå är igång,  vad är det för tändstift?

You´ll never know...

4 Senaste redigerad av ma-rkus (2011-10-19 21:01:33)

Filterutförande:..............Skruvfilter
filter-diameter:...............93,2mm
filter-höjd:......................94,5mm
gängans mått:...............3/4" -16UNF-2B
Ytterdia packning:..........72mm
innerdia packning:.........62mm

-------------------------------------------------------

På 1,8liters sitter det B5ES ((ngk) ej avstört)

Yttergänga: 14mm
Gänglängd 19mm
nyckelvidd: 20,8mm
*nickelmittelektrod

5

ICQ/ag   Killen hela dan !

You´ll never know...

6

m.helsing skrev:

Jaha..men det var ju knappast svar på min fråga.. om jag ställer frågan så här istället så kan ju nån expert briljera,  vad är det för gänga och storlek i millimeter både på höjd samt diameter ?

Å när jag ändå är igång,  vad är det för tändstift?

Så enkelt som att bara gå efter dim och gänga är det inte.Typ4 har ett speciellt filter med någon typ av backventil inuti och det är betydligt dyrare än ett "vanligt" filter.

7 Senaste redigerad av ma-rkus (2011-10-20 18:41:18)

Rätta mig om jag har fel!
Det sitter det väll inte orginal väll?!?  kollar man på Mahles reklista ska det sitta OC28 eller bosch P3084 så sitter det iallafall inga backventiler

Men Bosch finns med backventil och heter då: P3334  då ligger backventilen på 0,12bar
ICQ/ab

8

Men stickan, det hade du väl kunnat säga på en gång då..

Nu vet inte jag hur det är backventiler eller inte , jag har beställt hos min lokale levarantör så får vi se vad som kommer då så ska jag berätta här sen!

You´ll never know...

9

nyfiken hur det gick?!? Tog bort mitt oljefiter för byte på bussen i dag och det såg ut som att det sitter en backventil i blocket?? ICQ/an

10

Ahh. Hade helt glömt bort den här tråden faktiskt... men det står ett filter i hyllan i garaget.. kan kolla vad det är för ett imorrn.

You´ll never know...

11

Varför inte bara köpa orginal Bosch? Kostar 120 spänn.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

12

RAINIER skrev:

Ja,jag förstår inte heller varför man letar efter ett filter som passar istället för originalfiltret.  Default/hmm

13

stickan skrev:
RAINIER skrev:

Ja,jag förstår inte heller varför man letar efter ett filter som passar istället för originalfiltret.  Default/hmm

Kanske för att man hellre lägger pengarna på något annat än oljefilter..  ICQ/ag

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

14

Jag har sett flera exempel på hur det går när man köpt billigt/felsorts filter. Vid varmkörning i kall väderlek sprängs filtret och motorn rasar. Det blir alltid dyrt att lära sig på fel sätt!  ICQ/ab

15

...har oxå för mig att det sitter en kula/backventil i filterhållaren (?)
Kall olja/högt tryck tar ju reduceringsventilen(na) i blocket hand om...så är det väl i alla motorer?

16

mettis skrev:

Kall olja/högt tryck tar ju reduceringsventilen(na) i blocket hand om...så är det väl i alla motorer?

Jo så ska det ju vara i varje fall, men trots detta så skulle jag aldrig skruva dit ett filter från tex Biltema. Ett filter för 30-40 kr är inte lika bra som ett filter för 100-150 kr.Detta enl. min uppfattning

17

stickan skrev:
mettis skrev:

Jo så ska det ju vara i varje fall, men trots detta så skulle jag aldrig skruva dit ett filter från tex Biltema. Ett filter för 30-40 kr är inte lika bra som ett filter för 100-150 kr.Detta enl. min uppfattning

Så är det väll alltid att man får va man betalar för.. men det va ju inte det frågan handlade om..

Om jag skulle haft en typ4 motor som inte sett service dom sista 5-10 åren som man vet redan är halvslut inte skulle då jag slänga ut pengar på att  köpa original på någon del, motorn kan ju rasa vilken dag som helst ändå.. bättre o köpa någon kul för dom pengarna eller spara dom till renoveringen som man vet kommer så småningom..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

18

mettis skrev:

Kulan i oljefilterhållaren, är inte den till för att släppa förbi olja om filtret sätts igen? Om man nu skulle glömma bort att det sitter ett oljefilter på en typ 4 motor och inte byta ut det.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

19

Firken skrev:
mettis skrev:

Kulan i oljefilterhållaren, är inte den till för att släppa förbi olja om filtret sätts igen? Om man nu skulle glömma bort att det sitter ett oljefilter på en typ 4 motor och inte byta ut det.

Jag kollade just på schemat över oljesystemet och du har helt rätt i vad du säger. ICQ/ab

20

stickan skrev:
RAINIER skrev:

För att återgå samt avsluta den här tråden en gång för annan...

Frågan om Biltema hade typ 4 filter är ju redan svarade på = nej , och det var ju enklast att handla där när jag nu ändå skulle dit då när tråden startade. Sen att ett biltema filter exploderar för att det är billigt löstes senare = nej   ICQ/ad

Att jag inte köpte original har inget med min ekonomi att göra ,jag har råd med Bosch filter för 120spänn, men ingen VAG handlare på orten. Däremot så har jag nu i garaget för ett framtida oljebyte ett Knecht/ Mahle OC28  filter, även märkt VAG 021115351A köpt hos min lokale bildelshandlare.

You´ll never know...