Både farfar och farmor körde folkrace och isracing med notchar och ghior!!! ;( skäms nästan!! Farmor körde ihjäl sig i en gia på 70 talet!
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Både farfar och farmor körde folkrace och isracing med notchar och ghior!!! ;( skäms nästan!! Farmor körde ihjäl sig i en gia på 70 talet!
Ojdå, man får ta det lugnt ibland! Jag har dock inga planer på att smälla min 
Ojdå, man får ta det lugnt ibland! Jag har dock inga planer på att smälla min
Det hade nog inte Jiiispers farmor heller men shit happens...
Grattis till en trevlig notch.. Ge bilen vad den förtjänar... 
Oj Miche ! Jag hade missat Notchen , grattis , den va fin ! 
Både farfar och farmor körde folkrace och isracing med notchar och ghior!!! ;( skäms nästan!! Farmor körde ihjäl sig i en gia på 70 talet!
folkracen kom i början på 80talet
Jiiisper skrev:Både farfar och farmor körde folkrace och isracing med notchar och ghior!!! ;( skäms nästan!! Farmor körde ihjäl sig i en gia på 70 talet!
folkracen kom i början på 80talet
Minns inte att jag skrev att hon dog i folkrace tävling?
helsing och opec: Notchens starka kort är att den är förutom extraljusen (Marchal) iprincip helt orörd. Allt är som det var från fabrik, till och med lacken är orörd. Det tråkiga är ju att skärmarna är dåliga, och att det finns rosthål i varje hjulhus. Även om det inte är något allvarligt så har ju bilen sina brister. Men annars är nog det mesta helt och fint på den. Tanken är ju bara att putsa upp den, bättra på där det är rostigt, laga rosten, fixa det mekaniska och åka
Det här ska bli en riktigt körglad bil 
Oj Miche ! Jag hade missat Notchen , grattis , den va fin !
Määään en djupt erotisk läsning av klass. Karln har ju SMAK!!! 
Nicklas skrev:Jiiisper skrev:Både farfar och farmor körde folkrace och isracing med notchar och ghior!!! ;( skäms nästan!! Farmor körde ihjäl sig i en gia på 70 talet!
folkracen kom i början på 80talet
Minns inte att jag skrev att hon dog i folkrace tävling?
Eftersom farmor dog på 70 talet ock körde folkrace innan
Farmor körde isracing! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Störtdiggar raggartrappan på sunkbubblan 
Raggartrappan är väl det enda som har gått bra med den här bilen, det var ju i samma färg och allt. Sen har resten bara varit skit! Hatar den där jävla biljäveln, den ska dö!
Åfan hur ser golvet ut 
Bra i både sunkis och Notchen! Imorrn har jag tid hos besiktningen, får se om den håller dit...
Idag har något helt otroligt hänt... Sunkis har gått igenom besiktningen med blankt papper! Ska åka och köpa en trisslott imorrn, givetvis på bredställ! Det är faktiskt bättre grepp med bra sommardäck än dåliga vinterdäck 
Fin notch, det är sådana projekt man vill finna i gamla lador och skjul! Duktigt avundsjuk på förnimmelsen av "nybilskänslan" som fortfarande ser ut att ha sitt grepp om denna vagn. Men den kanske inte luktar ny längre!?
Vid första anblick av detta fordon intog min kroppshydda denna ställning:
Idag har något helt otroligt hänt... Sunkis har gått igenom besiktningen med blankt papper! Ska åka och köpa en trisslott imorrn, givetvis på bredställ! Det är faktiskt bättre grepp med bra sommardäck än dåliga vinterdäck
grattis! inte helt väntat ändå... 
Det är egentligen helt sjukt. Jag böt avgassystem precis innan, fick slänga verktygen åt sidan och köra dit så fort jag kunde. Följande fel finns på bilen:
Avgassystem, otätt mellan värmekammare och ljuddämpare. Den låter som en gräsklippare!
Bromsar tar ojämnt med luft i systemet. Har försökt lufta bort men det går inte
Rostiga bromsskivor fram
Den är lägre höger bak efter svärdet gått av! Svetsade ihop det igen.
Den är kexig i högra hörnet baktill i "tröskelbalken"
Treans växel fungerar inte
Kopplingen är helt slut, man får rycka hampan för att få ut på ställ och sen gasa på polerad snö...
Reflektorerna är matta och lite rostiga
Avgaslukt i kupén
Främre nummerplåt är supersunkig och sitter långt ner
Listan kan göras lång....
Jag trodde besiktningsmannen skämtade när han sa att det inte var några problem. Jag förväntade mig en lista över grejer som jag visste var fel och andra överraskningar att fixa. Men nejdå!
Fast det kanske påverkade lite att jag sa att den mest skulle gå som isbil och lekbil i vinter.
Jag hade iallafall tänkt att fixa avgassystemet, treans växel och kopplingen. Resten får vara, är glad över att skiten går att åka i! Skrattade hela vägen hem från besiktningen.
-------
Angående notchen kanske jag har felaktigt målat upp den som en perfekt originalbil, men det är den inte. Visst, den är helt orörd och har haft två ägare sen ny men den är ändå lite sunkig. Skärmarna är slut och hjulhusen måste lagas. Så det är ingen nybil, men lagom använd notch. Men piffar jag till karossen och gör en ordentlig rekond inuti kan den kännas som en fin originalbil i bruksskick. Det får vänta tills våren isåfall! I vinter satsar jag bara på bayen. 
Nog om oseriösa sunkiga bubblor och notchen, ingen av dem är något löpande projekt just nu
Nu ska det handla om plåtarbete. Om någon plåtexpert läser detta är jag tacksam för svar på mina frågor! 

Denna försänkning fann jag i väggen till flaket. Finns bara på vänster sida. Vad kan det tänkas vara?




Från fabrik har det varit någon typ av tätning i dessa skarvar(och runt pottan på utsidan av strålkastarpottan). Vad har det varit? Spackel eller gubbsnor(karosseritätning)? Jag har iallafall fått ta bort allt för att få bort rosten.

Jag var oförsiktig med stålborste och vinkelslip i början. Den högg...

Ihopsvetsat och försiktigt spacklat med lite spackel. Behöver dock finslipas.

Antennfäste innan

Antennfäste efter! Kul att man börjar bli haj på att svetsa
Nu måste jag leta fram ett tidstypiskt antennfäste för att montera i vår
Tips och förslag?

Snart dags för grund runt bakrutan och dropplisten. Svetsat och riktat även här. Finns slipgrund på aerosolburk?

Det här är ett ställe som vållar mig lite huvudbry. Det har varit tre ganska distinkta bucklor innan som jag har rätat ut. Men plåten är inte helt rak och fin för det. Så jag försöker att spackla så tunt och jämt som möjligt i många omgångar varvat med slipning, men jag är rädd att det ändå blir för mycket med sjunkning som senare resultat. Hur hade ni gjort, plåtkonstnärer?

Fästet till dörrstoppet är böjt efter en olycka med dörren i bilens tidigare liv på 1900-talet. I och med att det är en ganska tjock plåtbit som ska vara helt rak så krävs det lite kraft för att räta ut den. Jag har gjort en form av dragstång som jag hoppas ska kunna dra ut den med. Den här grejen låter jag vara öppen så länge, för att fixa problemet när jag har en konkret lösning.
Väl mött i plåtverkstan! 
Ser riktigt bra ut! Vad det gäller bucklor och andra ojämnheter, så kör jag med hammare och mothåll så långt det bara går, sedan får det bli att tenna (tenn spackla) om jag anser ytan för ojämn. Sökte snabbt runt på nätet å hittade denna sidan:
http://lerocustom.com/tennspackling.htm
Finns säkert mer på nätet och kanske t.om någon how to på tuben. Att kunna tenna ger helt nya dimensioner i plåtslageri och kaross reparationer tycker jag, så kör på det om du har möjligheten.
slipgrund finns på aerosol ja.. Jag misstänker att du fattat tycke för Hagmans kemi.. Dom har en egen slipgrund som är helt okej.. Heter Hagmans CA Primer har jag för mig... finns många andra märken också. 
Cheezez: Problemet är att just där bucklorna är kommer man inte åt ordenligt med hammare och mothåll. Jag kikade igenom guiden, och det verkade inte vara helt superenkelt. Speciellt inte då jag uteslutande har vertikala ytor att rikta. Men det sista steget, med plastikspackel? Menas det vanligt PP 100 då?
Helt klart intressant att lära sig! Jag skulle gärna kunna tennspackla bilar 
Mr Paramedic: Anledningen att jag kör Hagmans är för att en välrenommerad karossrenoverare har rekommenderat mig deras produkter. Sen är det inte helt fel att jag har rabatt hos en av deras återförsäljare här i stan. Blir en vända dit imorrn för att shoppa, tack för tips! 
-----------------------------------------------------------------------------
Vad som händer:

Urkapat och grundat inuti

Mittendelen under vindrutan är inte sopslut, men jag kapar ändå ur och byter när det följde med i satsen

Typ något åt det hållet!


Nedre frontplåt ska bytas. Men hur är det tänkt med rundningen runt kanten och blinkerfästet?

Nytt hjulhus i superbra kvalitet för att vara bayplåt, dessutom i tillfredsställande tjocklek.

Förklaringen fick jag under, VW original brasse edition. Och inte var det dyrare heller. Borde ju gå att få tag i alla andra plåtbitar från dem med? Klokkerholm och JP, my ass!

Den tyska gummilisten till dörren var minst sagt mysko. Kanske är bra skit ändå eftersom den kostade över 600 spänn?

Målat runt bakruteramen och under dropplist. Slipgrund ska på ena b-stolpen och skarvarna måste tätas innan det blir målning där.

Och till slut, är det här någon GLT-version av askkopp? 
Varifrån köpte du plåten?
Allt kommer från CVW.
Om jag nu fattat allt helrätt så innehar inte hagmans CA primer någon rostskyddande effekt, så, "mönja" före.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.