Detta är en fråga för folk som kan däck...
Vilken bredd på C-däck är lämplig på 4½ fälgar?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Däck & fälg » Lämplig dimension?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Detta är en fråga för folk som kan däck...
Vilken bredd på C-däck är lämplig på 4½ fälgar?
Dimensionen skiljer ju inte bara för att det är ett c-däck.
Det är bara att det är ett 4-lagers eller fler.
Bra däckdimensionsberäkningsprogram
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Dom som bestämmer reglerna.
http://www.stro.se/svindex.htm
Och för att man inte ska hänga upp sej på att jag vill ha ett C-däck, så säger vi så här då. Vilken däcksbredd passar bäst på en 4½ tums fälg?
Ditt däckprogram var nog mest för att trolla om olika dimensiner. men fälgen bestämmer bredden här, och det är inte orginalfälg med orginalbredd. Alltså, en fråga för folk som kan däck. 
Tänker leta på blocket efter bra c-däck som jag kan få påkrängt på mina fälgar när de är blästrade o pulverlackade. Då ska de ju helst passa fälgen o inte nåt annat. Eller hur?
Det är ju inte alla som jagar tunnaste reservhjulet för att kunna åka helt utan komfort. Vissa människor har ju lite standarder som de vill följa. Lägger jag 15 lakan på en uppdaterad framvagn så vill jag inte åka på tunna lakritsremmar, bara för att det anses som "coolt".
Fast fälgen bestämmer ju bara bredden. Inte höjden osv, och då är programmet bra att ha för att få till rätt höjd etc.
Det baseras ju på original rullomkrets.
Från höften säger jag att du ska ha 155 brett.
Kan kolla under morrondagen i STRO.
Och för att man inte ska hänga upp sej på att jag vill ha ett C-däck, så säger vi så här då. Vilken däcksbredd passar bäst på en 4½ tums fälg?
Ditt däckprogram var nog mest för att trolla om olika dimensiner. men fälgen bestämmer bredden här, och det är inte orginalfälg med orginalbredd. Alltså, en fråga för folk som kan däck.Tänker leta på blocket efter bra c-däck som jag kan få påkrängt på mina fälgar när de är blästrade o pulverlackade. Då ska de ju helst passa fälgen o inte nåt annat. Eller hur?
Det är ju inte alla som jagar tunnaste reservhjulet för att kunna åka helt utan komfort. Vissa människor har ju lite standarder som de vill följa. Lägger jag 15 lakan på en uppdaterad framvagn så vill jag inte åka på tunna lakritsremmar, bara för att det anses som "coolt".
Jag ska handla däck till mina 15 X 4 1/2" fälgar snart och då tänkte jag köra 185/65 bak för att uppnå snarlikt original rullomkrets. Vad jag läst så är 185 max vad de rekommenderar att man kränger på en fälg som är 4 1/2" bred. Kan detta hjälpa dig något? Eller?
Har för mej att på mina orginal 14 tummare så satte jag 185:or , och då är de 4 tums. Det blev nya conti på min gamla -67:a buss när jag köpte den...men det är ju 5-6 år sen nu.
155 låter i mina öron lite smalt. Det är ju bredden jag vill veta, inte höjd eller rullomkrets.
Jag skiter i bussens sluthöjd, jag har några få krav bara. Den ska kunna lasta tungt, ha god väghållning med last, mekaniskt gott skick o pålitlig.
Vill jag köra buss i sommar till jobbet i E-tuna, så ska den bara vara körklar. Man ska inte behöva bry sej om den håller över hallandsåsen, att man har full koll på break down-listan osv. Fel kan man få ändå, men om man arbetar bort alla "hoppas det håller"-lösningar, så får man en bra gammal bruksbil.
Jag får väl kolla på mina gamla hjul för att få svaret.
Tack för inlägget Kalle, jag får ut o gräva i däckhögarna o se om jag hittar nåt gammalt exempel att spana på.
Vad ska du då med någon som du kan däck till? Om du ändå vet bäst själv?
4½ fälg är gjord för ett däck med kring 155mm bredd.
185 sitter på en 5,5 - 6" fälg.
Tyskarna har bevisat att man dra på 185:or på en 10" bred fälg, men det är ju inte rätt för det.
VILL du ha 185 eller mer på din buss med 4½ fälg så kräng på det.
Jag kan hjälpa dig om du vill ha det noggrant gjort.
Jag tror personligen att det inte är många som kör med 155 på en 4½:a, det låter jävligt klent.
Var inte orginaldimension på bubblans 4 tums hjul 165/15?
jag kollar o återkommer. Jag vet inte bäst själv, jag ställer därför frågor. Men svaret lät klent, då vill jag kolla själv. Bara för att en person gör på ett vis så behöver det inte nödvändigtvis vara rätt. Jag vill alltså kolla först själv, o eftersom att du är bergsäker på ditt svar så har du antagligen rätt o jag som inte vet nåt om däck har fel. Men jag vill kolla om du kan ha rätt innan jag börjar att tro på dej. Kan jag få det?
Orginalet på buss var 6.40 / 15 har jag för mej. Dessa dimensioner går inte att banka in i din lathund... 
Där satt 5,60-15 original på en bubbla (min).
Men om vi räknar med 6,40, som är tum.
Alltså 6,40x2,54=162,56mm
Det enda jag säger är att det är STRO som bestämmer och deras bibel har kg slagit mycket i dom senaste åren.
Men som sagt, kan kolla upp det hundra procentigt imorron.
De däck som sitter / satt på Steffos buss är vad csp rekomenderade var närmast orginal då jag köpte dem. Fälgen visade sej vara en 5 tums fälg, och det var 185or som jag trodde.
En bubbla har 4 tums o en sen 50-tals buss 4½ tum.
Menar du att slitbanans bredd ska vara samma som fälgbanans? I alla lägen? Eller det är bara vad som rekomenderas?
Vad jag menar, är att du räknar ut ett befintligt däcks bredd, inte vilken fälg det ska sitta på.
Det brukar ju inte diferentiera massor iaf.
Sen är det även så att ett däck som exempelvis är 185 brett, kan och får skilja rätt rejält.
Därför rekommenderar jag att konsultera STRO.
Om det nu är exakthet man vill ha.
I annat fall så är det ju bara att höfta på vad man känner för.
Därav min referens till tyskarna. 
Men jag vill dra mig till minnes att c-däck, eftersom det initialt var det det handlade om, hade rätt rejäla fälgar om där så bara satt 185-15c på. Troligen i alla fall sex tum bred.
Då låter vi väl vänta på STRO, men om svaret blir 155, så kommer jag att höfta till det till 165 eller 175. Bara nu det inte blir en udda o dyr dimension...för isåfall blir det normala bildäck.
C däck är väl rätt stötiga också har jag för mig.
C-däck ger bärighet när det är tungt lass. Jag vill ha denna kvalitet.
kan jag flika in en däcks dimensions fråga... då jag helt orätt tänkt mig att sätta 17 tums hjul på min vw t1-55 kaross med vw t1-70 platta..
mina framdäck kommer troligen att bli 185/35/17 eller 165/40/17 hur breda fälgar bör jag ha.. kommer att smalna av 2 st 7.5 tum breda fälgar för detta endamålet.
(bakhjulen kommer att bli 225/45/17 på 7,5 tum..)
men vill ha någotsånär vändradie..
så vad rekomenderar ni lärde för fälgbredd.. då jag inte vet..funderar på 5.5 -6 tum
kommentarer/tipps är önskvärt.
Tack på förhand/ Michael
Lånar tråden Tomas! Vilken bredd sitter org på 3,5 X16 bussfälgar?
Hade tänkt lägga på några nya däck på org bd fälgarna fram. Vad passar utan att det blir fult. Gärna lite lägre profil.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Däck & fälg » Lämplig dimension?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.