Hej!
Har en fråga angående generatorn i min bubbla, har börjat konverteringen till 12 volt har bytt tändspole o laddningsregulator, generatorn är 6v (har läst att det ska funka med det) men det börjar komma rök ifrån den när jag kopplade dit 12v batteriet. När motorn är igång då kommer det ingen rök. Sen är baklysena på också även om jag inte har dragit strömbrytaren. Är det kanske nån jordfel?
Tacksam för svar! 
laddar den som den ska?
ska inte ryka när motor är av..
baklampor.. hur funka det innan med 6v?
Innan så funkade baklamporna som dom skulle. Är osäker om den laddar med tanke på att det sitter en 6v generator, men laddningslampan lyser inte. Är lite osäker på dom sladdarna som kommer från 6v generatorn, det finns ju 2 sladdar som kommer från ena hålet i generatorn och bara 1 från det ena, alltså dom sladdarna som går in i laddningsregulatorn. Dom 2 sladdarna kommer från det högra hålet. Skickar med en bild snart på laddningsregulatorn.
Här kommer bilden. Vann precis en 12v generator från tradera, så testar med den sen.
Njaaa,Såna där inkopplingar brukar inte bli bra..
sladdarna ser ut att ligga farligt nära godset (läs jord) på generatorn.. ett par varv eltejp?
men svårt att se på bilden..
mät på batteriet om du har laddning..
har laddrelät jord som den ska?
7 2011-12-12 20:04:45 Senaste redigerad av Johan W (2011-12-12 20:15:37)
Det där med lamporna låter som du smält kablarna i kanalen (om det är kopplat som det ska) och då kan du ju även ha en kortis där.
Lossa batteripolen (hoppas du gjort det, ingekul när allt brinner upp) och mät motstånd och jordfel kabel för kabel 
Och så tycker jag att du ska koppla in vevhusventilationen, dom är riktiga miljöbovar utan 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Uj, kolla att säkringarna är ok, det är ju så att egentligen behövs bara "halva" styrkan, men man säkrar ju kabeln (och ev komponenten) och inte "watten" så kablarna ska inte smälta ändå, då ska säkringen gå...
Men en fråga till, vad har du för "laddrelä" egentligen? Det måste ju vara för en likströmsgenerator, om du försökt sätta dit ett för växelström så vet jag inte, men jag skulle kunna tro de inte funkar likadant???
Om det ryker, så koppla genast från allt som sagt, varje rök = mer brinner och du kommer bara längre bort från få det att funka...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … ;view=next
Danei:
Den praktiska skillnaden är att när generatorn inte snurrar så kan strömen gå baklänges i en likströmsgenerator. Det kan den inte i en växelströmsgenerator pågrund av dioderna. Men det stämmer att laddnings regulatorn fungerar enligt samma princip. Det borde gå att använda en växelstöms regulator om man satte dit en diod. Men jag tror att det är lättare att skaffa den som det ska vara. Fördelen skulle väl vara att det går att hitta elektoniska växelströmsregulatorer.
Kjell T:
Laddningsreg för växelström innehåller endast spänningsregulator och laddningsregulatorn för likaström innehåller också backströmsrelä. Det finns både trespoliga och tvåspoliga laddn reg för likströmsgeneratorer, den trespoliga är bättre. I VW mfl användes tvåspoliga.
kan det vara så att du satt dit en vxlregulator???
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Det är röken som leder ström.
För när röken läcker ut slutar saker att fungera 
Typ1-57
MKP Petit -63
11 2011-12-12 20:52:21 Senaste redigerad av Johan W (2011-12-12 20:55:40)
Den är till för likström
Laddningsrelä Typ 1/2/3 12 volt likström 113903803F

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Men lamporna har ju funkat med 6v 
Ja men nu funkar utan att du slagit på dom, och då får dom ström någon annan väg
Iof kan brytaren ha pajat men den ska ha klarat 12v utan problem 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ja men nu funkar utan att du slagit på dom, och då får dom ström någon annan väg
![]()
Iof kan brytaren ha pajat men den ska ha klarat 12v utan problem
Ja allt som klarat 6V (kablar och strömbrytare) klarar 12V utan några problem.
Jag kände att nyfikenheten gjorde jag måste ta reda på mera...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=384314
Som jag förstår, sammanfattningsvis;
En 6v generator kan max leverera nåstans 17-20V, medan en 12V kan leverera nånstans 35V.
17V räcker utmärkt att ladda ett 12V batteri... MEN det som händer när man kör den på 12V är att fältlindningarna (de som sitter i höljet) kan bli överhettade. Dessutom kommer inte 6V leverera lika mycket heller. Men att det ska fungera, ja, det funkar tills generatorn blir överhettad och man kanske inte kan ladda så mycket man skulle önska. Men en körbar bil, det ska man kunna få...
Problemet är att en 30hk motor inte kan ta den större diametern på en 12V generator. Så ska man 12V konvertera en 30HK motor så har man problem.
Röken som du har beror då troligen på att du kopplat fel (troligast) eller på att dina fältlindningar har överhettats... om jag förstått rätt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Det gnistrade ganska mycket också när jag kopplade batteriet
Tyvärr är det tydligen så att det inte är avsäkrat på de ledningar som går till batteri och generator, så har du fått kortis nånstans så kan kablarna smälta och då har du ett drygt jobb framför dig...
Frågan är VAD du kan kopplat fel...

Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Kan man inte sätta en säkring mellan batteriet och generatorn för att vara på den säkra sidan.

Ragtop 60 No name
Jag kände att nyfikenheten gjorde jag måste ta reda på mera...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=384314
Som jag förstår, sammanfattningsvis;
En 6v generator kan max leverera nåstans 17-20V, medan en 12V kan leverera nånstans 35V.
17V räcker utmärkt att ladda ett 12V batteri... MEN det som händer när man kör den på 12V är att fältlindningarna (de som sitter i höljet) kan bli överhettade. Dessutom kommer inte 6V leverera lika mycket heller. Men att det ska fungera, ja, det funkar tills generatorn blir överhettad och man kanske inte kan ladda så mycket man skulle önska. Men en körbar bil, det ska man kunna få...Problemet är att en 30hk motor inte kan ta den större diametern på en 12V generator. Så ska man 12V konvertera en 30HK motor så har man problem.
Röken som du har beror då troligen på att du kopplat fel (troligast) eller på att dina fältlindningar har överhettats... om jag förstått rätt...
Det finns ju 12V generatorer med samma ytterdia som 6V men dom är nog svåra att hitta...
jo står väl i sambatråden att porsche passar, tycker mig hört att även VW hade som extrautrustning... men det är nog inte ett alt för de flesta...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
har nog kört med min 6V generator på 12v under minst 3 säsonger..
trots att det inte ska gå?
aldrig haft nått strul med den..
har nog kört med min 6V generator på 12v under minst 3 säsonger..
trots att det inte ska gå?
aldrig haft nått strul med den..
Det går säkert om man kopplar rätt vilket du förmodligen gjort... 
vwfreak skrev:har nog kört med min 6V generator på 12v under minst 3 säsonger..
trots att det inte ska gå?
aldrig haft nått strul med den..Det går säkert om man kopplar rätt vilket du förmodligen gjort...
Jo, det står ju ATT det går, men att det finns risk för överhettning... dvs "det går så länge det går"... Jag gissar att en hobbykörd bil som inte körs i hett klimat och inte har konstant hög last på generatorn går utmärkt, men börjar man lasta upp med x-ljus, slutsteg, dubbla batterier etc så går det nog inte länge alls... Men jag har hört många som säger sig köra med 6v generator och det funkar bra så... Starten mår nog heller inte helt bra på 12V men även den funkar ju...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Startmotorn funkar alldeles utmärkt på 12V.Om man inte nöter på den flera minuter i taget så håller den i många år.
Startmotorn funkar alldeles utmärkt på 12V.Om man inte nöter på den flera minuter i taget så håller den i många år.
Men troligen färre år än på 6v, därav analogin med generatorn. Båda "funkar" tydligen men har inte samma marginaler som när de går på 6v. Vore intressant höra de som eldat upp generator eller start... för att bilda sig en uppfattning om vad de klarar...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
