1

Hur löser ni montera ett rullbälte i din Bubbla?
Vanligtvis monterar man rullen på underkanten av b-stolpen, vid tröskeln. Men det ser inte roligt ut tycker jag, och oftast är själva bältet vridit om man monterat den 3:e punkten på samma bult som rullen.
Jag tänkte på att montera rullen på tröskeln bredvid/under baksäte (man måste kapa baksätet lite grann där) och leda bältet mellan baksätet och sidopanelen. Tredje punkten skulle komma på det vanliga ställe, på underkanten av b-stolpen, vid tröskeln. Andra punkten självklart högre upp på b-stolpen.
Posta gärna bilder med era lösningar.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Hur gammal är bubblan i fråga, för nyare har väl färdiga infästningar? Då verkar smartast att använda dem även om det inte blir helt 100...

På min ghia monterade jag (iof inte rullbälten) direkt i golvet bakom stolarna, det ger minst åverkan och där sitter de förberedda fästena. På ghian finns ju inga B-stolpar att tala om så jag fäste direkt under b-stolpen.

Skulle jag lägga mycket tid och ha dörrpaneler över så skulle jag sätta rullen innanför panelen och försöka hitta en lämplig täckbricka för springan bältet kommer ut genom. Så ser det ju ut på många bilar, och tittar man tex på första modellens saab 900 har jag för mig att lösningen är ungefär sådan. Den andra infästningen skulle väl gå att sätta i golvet under dörren, snavrisk när man går in i baksätet ofs.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

johan_l skrev:

Skulle jag lägga mycket tid och ha dörrpaneler över så skulle jag sätta rullen innanför panelen och försöka hitta en lämplig täckbricka för springan bältet kommer ut genom. Så ser det ju ut på många bilar, och tittar man tex på första modellens saab 900 har jag för mig att lösningen är ungefär sådan. Den andra infästningen skulle väl gå att sätta i golvet under dörren, snavrisk när man går in i baksätet ofs.

Tyvärr finns det bara några cm mellan sidopanel och karossen, för klen för att montera ett rullbälte.

4

Ingen som har rullbälten i en Split eller Oval?