1

Jag håller på att plocka isär och göra rent ett par bussmotorer 2liters.

Tänkte det skulle gå att få ihop en rätt schysst motor igen med nya lager, kolvringar och packningar.

Plockade isär en av topparna idag och ventilsätet trillade ur! Default/yikes  allt såg helt och bra ut annars. Men sätet glappar på säkert några tiondelar.
Hur vanligt är det?? beror det på materialutmattning i toppen? nu måste jag ju krympa i ett nytt säte i överdimension. är det någon ide eller kommer det också att lossna efter ett tag?
vill gärna ha tips om ni varit med om liknande

2

Kolla så du inte  har en spricka i toppen innan du försöker sätta i ett nytt

3

Den har nog gått varm. Är det inte glapp i styrningarna också? Det är bättre att sätta dit en annan beg. topp.

[

4

Jag hittade samma sak på en 2 liter insprutare som jag renoverade åt en kund. Jag lämnade topparna till Hans Landelius och han svarvade ett nytt ventilsäte och monterade liners i ventilstyrningarna.
Alla bussmotorer (Typ4) som jag har tagit isär hade för mycket glapp i styrninganrna. Det är ett typiskt LKVW motor problem.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !