1

Här kommer mitt Oval-projekt som fanns på att annat forum sänkt av en syjunta..... Det mesta av testen är kopierad och lite nytt har tillkommit.

2

HenrikL skrev:

Här kommer mitt Oval-projekt som fanns på att annat forum sänkt av en syjunta..... Det mesta av testen är kopierad och lite nytt har tillkommit.

?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Jag började känna lite sug efter ett Typ 1-projekt och under sensommaren 2009 hittades ett lämpligt objekt. Det var en en femtiosjua som av okänd anledning blev registrerad som en femtiosexa redan som ny.

Senaste besiktning var 1979 och föregående ägare har ägt den sedan dess. Han har renoverat den under tiden, men insåg väl att om han inte blivit klar på 30 år så var det lika bra att någon annan fick ta över.

Bilen är rostlagad och omlackad i slutet av 80-talet. Lacken är knappast av utställningsvinnarfinish och några rostlagningar är mer stabila än snygga, men jämfört med många "renoveringar" man sett så är den här helt okej.

Några bilder från när bilen hämtades.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1087.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1089.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1094.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1097.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1100.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1101.JPG

4

Planerna är originalrenovering - förutom sänkning och Fuchsfälgar. Alla modifieringar är bolt-on och alla originaldelar sparas - därav rubriken "Termos med Fuchs".

Det första jobbet blev att försöka få någon ordning på elsystemet. Så här såg det ut innan:

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1092.JPG

Jag skaffade ett original kopplingsschema och började rensa. Så här mycket rensades bort...

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1127.JPG

... och så här såg det ut efteråt. Bilen har ett rattlås som troligtvis monterades redan hos återförsäljaren och det gör att det blir några kablar extra. Den alldeles för långa kabeln till torkarmotorn fixades i samband med att torkarlänkaget renoverades.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1126.JPG

5

Planerna i det här läget var:
* Tvåkrets bromssystem
* Fram: Justerbar (ev. smalnad) framvagn, droppade spindlar och skivor
* Bak: 1968- trumbromsar på original axlar med 1965-66 lagerhus
* Original 5.5x15 Fuchs med 155-15 fram och 165-15 bak

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1012.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1015.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1017.JPG

6

Härlig färg.

Men har du renoverat elsystemet med sockerbitar?  ICQ/an

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

7

Första större jobbet blev att lyfta ur motor och växellåda.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1175.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1184.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1180.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1285.JPG

Växellådan plockades ur för att göra rent den samt byta damasker och växellådsfästen. Grymt skitig var den..... Närmast betongaktig hårt smuts på ovansidan och en härligt kletig blandning av underredsmassa och växellådsolja på undersidan.

8

j:son skrev:

Men har du renoverat elsystemet med sockerbitar?  ICQ/an

Japp, men sockerbitarna är "original" i och med att de har suttit där sedan en mekaniker på VW-återförsäljaren monterade rattlåset hösten 1956.  ICQ/ag

9

Aaaa.. Därav Termos?  ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

10

Äckligt fin inredning. Inte vanligt det...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

riktigt fin och finare blir den  ICQ/ab

12

den ser riktigt fin ut din oval helst inredningen

13

snyggaste färgen=) sen låter dina mods sjukt trevliga=) kör hårt

14

Mycket trevlig 56:a ICQ/ae, Henrik ! Kul att tråden kom tillbaka!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

15

Inget nytt har hänt på Ovalen, utan här kommer lite mer av det som hände hösten 2009 till våren 2010.

Jag ville ha en justerbar och avsmalnad framvagn, men som termos kan man ju inte börja kapa i originalet, så en begagnad från en sextiofemma införskaffades. Den hade högtryckstvättats innan den lades in i ett förråd för 15 år sedan och gav uttrycket "ytrostig" en ny dimension. Själva stommen var bra, men av bromsarna gick det mesta direkt i metallåtervinningen.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1110.JPG

Avslipad och grundad inför kortningen.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1111.JPG

De droppade spindlarna monterade i hållarna.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1339.JPG

Hardyskivan var fräsch.....

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1353.JPG

Provmontering okortad. Efter lite mätande kom jag fram till att jag skulle kunna korta 30 mm om jag smalnade av stötdämpartornen.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1354.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1357.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1391.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1396.JPG

Stommen uppsatt i en jigg av L-profiler.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1412.JPG

Tornen smalnades av enligt beskrivningen på http://www.btinternet.com/~aircooled/wo … arrow.html Imponerande mängd rostflagor trots den blanka insidan.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1414.JPG

Jag hade använt styrväxeln från den nya framvagnen och då lirade inte rattaxel och styrväxel. Fick flytta ned rattstången lite och använda T:et från en sextiotalare för att det skulle fungera.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1475.JPG

Den nya framvagnen hade styrdämpare och då fick man böja bränsleröret för att det skulle gå fritt.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1478.JPG

Jag hittar ingen bra bild på hur det blev när framvagnen var klar, men klicka på länken i min signatur så ser ni hur bilen såg ut med denna framvagn.

16

En färsk bild från när bilen motionerades i lördags.

När jag köpte bilen satt fotsteg med fel matta och fel list på bilen, så jag har fixat rätt list samt gröna fotstegsmattor. Inte original med grönt, men jag tror det kan se bra ut. Tyvärr hade jag tappat bort bultarna till fotstegen, så skruva fast dem får jag göra nästa gång.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/vw57.jpg

17

nice  ICQ/ab

18

Vackert  ICQ/ab

19

Var hittade du gröna fotstegsmattor?

20

rs68 skrev:

Var hittade du gröna fotstegsmattor?

Hos Folkabiten. Det finns t.o.m. två gröna nyanser att välja på om jag minns rätt.

21

Nu är bilen på plats i mekgaraget redo för vinterns övningar.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2139.JPG

22

Här finns lite info om renoveringen av bensintanken:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=65592

23

Sjukt snygg oval. Mums!

Medlem i Halmstad Luftkühlers

24

Plastlinsen var riktigt dålig och när jag hittade en NOS lins passade jag på att montera en 6V LED lampa för att inte riskera att bränna sönder den nya linsen.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1523.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1524.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1525.JPG

25

Hittills har jag kunnat skylla på brist på delar, men nu har prylarna kommit och det är dags att börja ta tag i projektet.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2366.JPG