Det blir ju bra det här!
Snart ser vi framsteg i Grenjes krypin å´ ! Duktige pöjka´ni´ ! 
Ser bra ut, fortsätt så. 
Ja men ni då ? När får vi se nåt gjort hos er .... 
Såja , lugna nu pojkar !
Det kommer en mysig bild på er här nedan så va lite snälla nu.
Jag vet inte hur det nu kom sej men både Skäggo & Grenje dök upp samtidigt som jag skulle gå ut i Smedjan så innan jag satte igång så blev det fredagsmys i soffan redan på onsdag !
Efter lite allmänt skitsnack så skred jag till verket !
Jag har bestämt mej att svetsa klart vänstersidan på Splitbussen för att sedan ta ner den på hjul och sen ta in Överturingenbussen för att försöka få fart på den . Så .. det var nog i mars jag senast svetsade på splitten, hur gjorde man nu då ?
Jo just ja, in med en snus, in med en dödsmetall skiva i spelarn och starta upp den finska fiolen ! Mäta två gånger , kapa en ! Jag började med en liten hembankad plåt för att få ett fast hörn att sikta mot när resten av hörnet ska dit. Den passade fint ,den hade jag ju gjort själv, bakre hörnet däremot har ju nå fulla danskar bankat ihop så där får det nog formas om lite... men det hänger ihop och jag fortsätter med hyllan och innerskärm en annan dag . Kanske redan imorrn !
![]()
Sen hade ju pannan stannat inne i huset så nu sitter jag svettig och äcklig och väntar på varmvatten...
Fortsätt, fortsätt!
Kör på med splittbussen!
Det blir ju jättebra! 
Ja det blir det , kanske.. hoppas jag kan komma ut i smedjan en sväng till ikväll. Lite taggad nu liksom ! 
356 2011-12-08 17:31:09 Senaste redigerad av michaelth (2011-12-08 17:31:43)
o se där.. ditt värmesystem kom ju med på en bild oxå
och då tänker jag inte på tvenne välväxta herrar i soffan 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jävlar!! vilken stenhård Exte jacka Skäggo pryder sin fina lekamen med!
o se där.. ditt värmesystem kom ju med på en bild oxå
![]()
Jävlar!! vilken stenhård Exte jacka Skäggo pryder sin fina lekamen med!
michaelth skrev:o se där.. ditt värmesystem kom ju med på en bild oxå
![]()
Jag citerar jag åxå då så får vi titta på dessa välväxta glada herrar än en gång !!
Jodu , Larsa , du får lite hemlängtan va ?
Michael , blir du nåt hjälpt av det ? Rördragningen alltså , inte de två Playgirl modellerna ..
Larsa skrev:Jävlar!! vilken stenhård Exte jacka Skäggo pryder sin fina lekamen med!
michaelth skrev:o se där.. ditt värmesystem kom ju med på en bild oxå
![]()
Jag citerar jag åxå då så får vi titta på dessa välväxta glada herrar än en gång !!
![]()
Jodu , Larsa , du får lite hemlängtan va ?
Michael , blir du nåt hjälpt av det ? Rördragningen alltså , inte de två Playgirl modellerna ..
nä..
...jodå det e ju som du sa..nu skall jag bara .. få tummarna ur.. någon gång när alla andra måsten e en bit bort...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ok , nu är det på tiden att summera lite och återknyta kontakten och ge er en liten bakgrund till varför det blev som det är !
I början av tråden visade jag bilder på min Splitt buss, en ´61 Kombi som det nu ska handla om , men vi tar det från början och när ni hör * pong* så är det dags att vända blad ( Pogo Pedagog från ´80 talets skolsverige
)
Nu är vi alltså kring 1992 och jag har åkt Amazon A-traktor ett tag och läst Bilsport och drömt om Vallåkra Volvos, Mustanger med breda hjul och Boyds billet roddar men även Callookers med monokrom färgsättning och hur det nu var så fick jag en bubbla av faster ! En ´68 1500 med sportratt,hönstrappa och lurvig överdragsklädsel. Tyvärr utan botten.. och en 1200 ... fränt...
Jaja med god hjälp av min far, som är gammal bilmek, så gjordes trots allt en seriös renovering med karosslyft,nytt golv och trösklar, OPW,igenlagda listhål och en oldiefiering med äldre skärmar och huvar. Allt lackades ljusgult i sann ´90tals cal look style !
Den stod klar sommaren ´96 och säkert 15 mil avverkades innan motorn skar och en 1500 cc stoppades i men den knackade och då tröttnade jag. Den parkerades och lite då och då togs den fram men det blev liksom inget, gnistan hade försvunnit.
På bilden ovan så är det med ett tidigt försök till custombygge åxå som skrotades innan det nästan hade påbörjats..
Jag pysslade med lite annat och andra bilar istället, var bl.a mek i ett ProStreet dragrace team där vi kom 2:a i Sthlm Open 1999 som bästa merit , tror vi körde 8,54- 270 ungefär, med lustgasmatad 565 i en Nova ´68. 2001 blev jag pappa för första gången och lagom till giftermålet 2002 köpte vi oss en ´66 Nova SS som renoverades och användes under några år till jänke cruising och burnouts !
Hösten 2003 flyttade Christian ,bror min, Koch här på forumet, hem igen efter att ha varit runt Skandinavien på jobb i några år och ville ha nåt att pyssla med. Låna min Callooker sa jag, den står ju bara , gör vad du vill men sälj den inte!
Han gjorde så och byggde ihop en 1915 maskin, vi målade om den till tvåfärgad och breddade plåtfälgar smackades dit . Det blev en riktigt rolig bil då och så kördes den nåt år. ! Så här blev den då ,utom fälgarna, den här bilden är ifrån dess nye ägare men mer om det snart.
2004 hade jag och frun köpt hus och hade även fyllt upp garaget ( Helsings smedja ) bredvid Novan med en ´60 som var ett fint objekt och som skulle bli min återkomst till VW träsket. Men ibland bara tröttnar man på allt vad bilar heter och den såldes till Danmark och Novan till Delsbo, till en tidigare ägare som tjatat på mej sen han fick se den renoverad.
Den numera danska ´60an.. ångrar lite jag sålde den..
Jag omsatte de pengarna i husrenovering och tänkte att Callookern finns ju alltid kvar så helt har jag inte klivit ur träsket än..
Christian lämnade tillbaka Callooker´n hösten 2006, tackade för lånet ,tog sina grejor ur den och köpte en ´58 soltakare av en annan forumanvändare , Henrik L. ´58an var i princip en fin originalbil som har byggts om en del sen dess och vi får väl hoppas på en egen tråd om den snart. Eller? Christian.. hoo hoo ?
Så här ser den ut nu iaf i sällskap med min gröna ´64 ,numera sålda , Turris ´65a och mitt 50 Split vrak. Bild ifrån 2009.
Och nu kommer vi då strax till ett avslut och samtidigt vändpunkt på min VW resa. 
Antar att det är nu det ska låta PONG!! Ser spännande fram emot nästa sida i den pedagogiska berättelsen av Mr Helsing.
ÄR 50an den som står i ladan nu?
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Så där en skvätt kaffe och vi fortsätter väl .. *PONG*
Hösten 2006 var jag och Christian och tittade på en ´65 EH split som varit firmabil på Hybo Bryggeri, en pickup som var ett bra objekt, krävde en del jobb men ja, bra.. Grön var den ,med loggorna kvar och yes sa vi, vi tar den. Tyvärr blev vi blåsta på den för han skulle återkomma med reg.papper och så men gjorde aldrig det och vid kontakt så hade han sålt den till nån annan trots handslag och muntligt lovande! Grrr !!
Jag har tyvärr ingen bild heller men vänta lite.. Han berättade iaf om en Splitt buss i trakterna kring Färila som stått länge på en sommarstuge tomt och dit for vi , det var inte så lätt att hitta ,men skulle igenom en annan gård först och kanske därför så var den trots allt inte vandaliserad utan väldigt hel och komplett !
DA BUZZ ! Eller The Bus , menar jag ..
Det satt moderna reg.plåtar så att få tag i ägarna kan väl inte vara så svårt men jo då, det kan det..de svarade ej på telefon,inte på brev och brevduvan jag skickade flög fel..Jag pratade även med stuggrannar men inget hjälpte. Nåja, har den stått sen 1976 så är det väl ingen brådska heller täkte jag utan fortsatte kontakta dom utan resultat.
Sommarn 2007 ringde Christian upp och skrek i luren att "- Split bussen ligger på Blocket ! I Borlänge ! "
Jag ringde upp fortare än en avlöning på krogen ( när man var singel alltså..) och snackade med säljaren som var Sänke, Johnny Granvold, och efter lite snack så var vi överens att jag köpt ett stycke rostig enägar Folka buss med en del historia !
Min naturliga följdfråga var ju , hur hittade han den och hur fick du kontakt med ägarna ?
Jo han hade varit i Ljusdal och köpt en Bryggeri loggad ´65 Split pickis.. Gaahh ! Den åxå !!
Han hade fått samma tips av samme kille som mej och lyckades få tag i ägarna i Uppsala och fick ta över bussen.
Sänke höll då på med den enormt fina svart / röda custom lyxen och skulle väl bara sälja den här vidare då den var för dålig för att snabbt renovera men för bra för att slakta: Han hade inte ens skrivit på ägarbytena så jag är den andra ägaren !
Pappersmässigt då..
Nu ska inte Sänke skyllas för några tveksamma affärer med pickupen heller utan det var idioten som sålde den som är den knäpp.
Men vad gör det nu ! Jag äger en Split ! Jag var då glad som en dräng på logdans !
Frun hemma var kanske lite mindre imponerad, husrenovering, två små barn och så vidare med allt vad det betyder ekonomiskt men det är då jag kommer till avslutet jag tidigare nämnt . Jag säljer Cal Looker´n, min första bil..snyft.. och bara ett Power Mett senare så hämtas bussen hem till Smedjan !
Och då kommer vi till vändpunkten ! *PONG* Härifrån är det bara VW som gäller. Ingen brådska har jag haft med bussen och tänker heller inte ha det. Den ska bli bra och den ska bli fin. Nångång kanske tillochmed färdig...
Däremot så har jag samlat delar under alla år och busat med diverse andra projekt och vrak. Några har passerat här i tråden och några andra kanske kommer att göra så..
Men nu ska jag alltså svetsa lite på bussen! 1961 Volkswagen Kombi, köpt ny av Bo Hännestrand , då medicin studerande i Umeå (?) och senare läkare och professor vid Uppsala Universitet. Både herr och fru Dr. Hännestrand var läkare i Ljusdal under ´70talet och väldigt miljömedvetna , de var bl.a med och protesterade mot utbyggnaden av kraftverken längs Ljusnan ( Hippies med högskolepoäng.. ? )
Enligt en del grejor jag funnit i bussen så har den nog åkt en del runt både Europa och Norge. Bussen ställdes av 1976 då Bo blev blind pga diabetes och de flyttade till Uppsala för att jobba vid Universitetet Men sommarstugan i Färila behölls och så även bussen. Enligt grannen så ville Bo att den skulle renoveras men det bir alltså jag som gör det nu.
Bo dog tyvärr 2005.
Så nu är vi äntligen i hamn med den här berättelsen och framme vid nutiden igen så *PONG* .. Nu vänder vi blad och nästa inlägg kommer att visa lite framsteg i garaget hoppas jag !
Väl mött VWänner ! Marcus 
364 2011-12-08 23:14:09 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-12-08 23:14:55)
Raggarn: Yeah ,man, Da split s´inna da barn !
Larsa : Indirekt så är ju du delaktig åxå . Du köpte ju mopeden av mej så A-traktorn blev klar och utan att ha byggt nån A-traktor hade det nog inte blivit nåt bilintresse... Tack !
PONG ! 
*applåder*busvisslingar*applåder*
*Gilla!!!!
366 2011-12-09 21:58:21 Senaste redigerad av 50 split (2011-12-09 22:20:02)
Ok , nu är det på tiden att summera lite och återknyta kontakten och ge er en liten bakgrund till varför det blev som det är !
I början av tråden visade jag bilder på min Splitt buss, en ´61 Kombi som det nu ska handla om , men vi tar det från början och när ni hör * pung* så är det dags att vända blad ( Pango Prego från ´2011 talets p3
)
bla bla bla bla
bla bla bla mina bilar bla bla.....
fler bilar Yäänkare bla bla bla
Nu har jag fått i mig EN öl å blivit stöddig... Så, varför slänger man en 16" fälg på en bil som man lika ska skrota, helsing, eftersom du cirka 30 år (från 80talet när man var cool å byggde hebmyller kopior) senare skulle komma att hämta hem en split som saknar minst 1 16" fälg, äre inte lite dumt att köra den till koosakoooski (läs stena) å låta den bli en ny stabil bambubalk i Tokyo?
*PUNG*
Men, ska jag nu inte vara såå stöddig, så, trevligt att se alla gamla synder, och nya synder, och lyssna på da bazz, karlstads stolthet, bra mycket mera aktuella idag, än vad man kan tro, om man läser denna tråd 
Look!Stop!Listen! känns kanske inte som deras mest ihågkommna låt, men bland stockholms homoelit (läs stockholms hipsterns svar på Henrik Thore-hammar, denne dessvärre också långt mera ihågkommen än nyss nämnda band.
*PUNG*
Nu ska jag sluta smäda, bli vanliga gammla trevliga "50 split" för nu har jag varit å kissat ut nyss nämda 2,8 Norrlands folkis.
Folkis, det är ju ett fornnordiskt namn för lingua Latina, som ju betyder latin på latin, därför är det Latrin som ska in på lodrät 4, i höjd med 6 bokstäver.
Schkåll

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Kom att tänka på en sak, du kanske skulle bytt namn på denna tråd till Helsing´s smedjer.....

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Men vad i he... hur kan man vara så kaxig ? Och efter bara en 2,8...En vedhuggande fjällämmel med pipskägg , komma här med smädelser om kastade 16"s fälgar och tvivelaktig musiksmak... hmpff
Den där fälgen hade jag inte en aning om då, och inte behöver jag den nu heller, det dräller ju av 16"s fälgar.. och Da Buzz är inte musik utan mer en känsla i skrevet när man ser en rostig Split buss i höggräs ! Men att din och Thorehammars skilsmässa gjorde så ont visste jag inte. Jag beklagar ..
Men en sak har du ju rätt i och det är ju den horisontella lösningen i övre nedre hörnet i kommande veckas finska melodikryss.
Och allt ni läser är ironi ! Danne och jag är fortfarande vänner.. Ironi även detta ! Eller är det.. harmoni ?

Vilken trevlig läsning till frukostäggen!
61an verkar väldigt lik min 62a i skicket och jag har väl liknande planer för den också!
Fortsätt kåsera, det är trevligt att ha lite välskrivna textstycken att läsa till bilderna!
Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f1342fc37058e6ee166f20c59625df34.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297
Jaja , lugna er ! Eftersom ni skriker ,messar och springer efter mej hela tiden, jag lägger väl in en update då ..
Tackar Kee, jo de är nog ganska lika , jag har ju tjuvkikat lite på din orkesterbuss när den stod i grisladan på Ekerö (?) .
Jag blev ju som tänd när jag senast var till smedjan ( i slutet på sidan 14.) och igår så gjorde jag en hel dag , med avbrott för smörgåstårta hos syrran.. Mmm, majonnäs !
Började med att fundera ut varför den här jäkla innerskärmen inte passade, den var ju till Splitbuss..
Aha ! Den ska ju sitta i framkant och på andra sidan..Duohhh.. Nåja ,så blir det när man köper plåt i fyndlådor !
Svetsade dit batterihyllan som inte ska ha nåt batteri, bankade ihop en repplåt till bakersta balken, den som har jordklämman på bilden, och avslutade med en egenhändigt bankad plåtbit till innerskärm. Tadaa ! Svetsade dit innerskärmen i framkant åxå så nu är hjulhuset färdigsvetsat.
Nästa bild visar nedre delen av A-stolpen. Jag måste ju ha nåt att fästa framskärmen i liksom.. Jag satte bara dit plåt på den här sidan, jag ska göra hela fronten senare ändå.. Sen så tog jag den ´fina´ framskärmen och efter lite övertalning så passade den åxå , svetsade dit och började med golvet inuti hytten men som vanligt när man har ett sån här rus så tar gasen slut och man blir bara trött.. Nåja, jag tog en garagepilsner och var ganska nöjd över en lyckad lördag iaf !
Men på måndag, då jäklar blir det ny gas och nya tag !
OBS! Jag vet att det är fel skärm för årsmodellen, plåt för korrekt utseende är på G.. men kommentera gärna ändå ! 
Ser kanonbra ut men är det inte fel skärm för årsmodellen... 
Ser kanonbra ut men är det inte fel skärm för årsmodellen...
som helsing skrev
OBS! Jag vet att det är fel skärm för årsmodellen, plåt för korrekt utseende är på G.. men kommentera gärna ändå
!
jag tycker det blir bra.. men vad vet jag..äger ju ingen splitt.. 
Faaaaaaaaaaaaaaaaan (för att citera Lacken) Du kan ju jobba på du å! Det blir att åka orkesterbuss till BR i sommar för min del, om du håller detta tempo!
Kung!
Majonnäs säger du! Inte var den lite grön utanpå majonnäsen? Isf äre som det ska vara 
Gas, köper du det Petterssons gas å smide? 
Bara så du vet så haru ju fel skärm för årsmodellen... Jag vill ju inte vara petig, men... RÄTT SKA VARA RÄTT!!!!!
Veckans kryss rad tar vi senare i veckan.
Tel 07noll357185ett
Men du Helsing... är det inte fel skärm för den bussen... 
Eller är det fel buss till skärmen?....