Hejsan har en fundering, hur vet polisen eller vilken nu står efter vägen och undrar hur mycket vikt det är så du inte har övervikt?
Har dom som en våg i bilen eller hur funkar det?
1 2011-12-07 12:13:12 Senaste redigerad av alpinebubblan (2011-12-07 12:13:24)
Finns flera varianter mätstationer med våg efter vägen där företrädesvis lastbilar vägs.
Men Polisen har idag även små mobila vågar med sig i bagaget på polisbilarna som är pålitliga.
Sen hurvida dom har dessa vågar i lycksele eller ej det får du ringa dit och fråga.
(Vet ej om dom används i hela landet)
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Finns flera varianter mätstationer med våg efter vägen där företrädesvis lastbilar vägs.
Men Polisen har idag även små mobila vågar med sig i bagaget på polisbilarna som är pålitliga.Sen hurvida dom har dessa vågar i lycksele eller ej det får du ringa dit och fråga.
(Vet ej om dom används i hela landet)
Okej tack för svaret, jag undrade bara, jag undrar inte om dom har det i Lycksele, utan bara hur det funkar 
4 2011-12-07 15:33:53 Senaste redigerad av Nisse (2011-12-07 15:38:05)
Jag fick erfara hur det kan gå till när vi släpade hem Bussen häromsistens...
De kollar reg. nummer på kärran, på bilen som står lastad och på bilen som drar ekipaget.
På så sätt ser de hur mycket kärran får lasta, hur mycket bilen på kärran väger och hur mycket bilen som drar får dra.
Sedan för att kontrollera att det verkligen stämmer har de mycket riktigt en vägburen våg.
ELLER så får man snällt åka med till närmaste lastbils-vägnings-ställe.
Då kör polisen ekipaget, eftersom man förmodligen kör olagligt.
Själv får man åka polisbil.
Är det då sedan övervikt när man väger på lastbils-stället får man inte åka en meter till med ekipaget.
Och dyrt blir det också...
Hur vet jag så mycket om det här då, kan man undra? 
Jag fick erfara hur det kan gå till när vi släpade hem Bussen häromsistens...
De kollar reg. nummer på kärran, på bilen som står lastad och på bilen som drar ekipaget.
På så sätt ser de hur mycket kärran får lasta, hur mycket bilen på kärran väger och hur mycket bilen som drar får dra.
Sedan för att kontrollera att det verkligen stämmer har de mycket riktigt en vägburen våg.
Själv får man åka polisbil.Är det då sedan övervikt när man väger på lastbils-stället får man inte åka en meter till med ekipaget.
Hehe ja det kan man undra 
6 2011-12-07 18:10:03 Senaste redigerad av folkamannen (2011-12-07 18:10:52)
Nisse skrev:Jag fick erfara hur det kan gå till när vi släpade hem Bussen häromsistens...
Själv får man åka polisbil.Är det då sedan övervikt när man väger på lastbils-stället får man inte åka en meter till med ekipaget.
Hehe ja det kan man undra
Jag undrar hur du löste det? alltså transporten från vågen...
Mellan en och femtio procents övervikt kostar 2 000 till 4 000 kronor i böter. Vid mer överlast kopplas åklagare in och det kan bli dryga dagsböter. E- körkort kan vara räddningen för många med vår hobby.
Mellan en och femtio procents övervikt kostar 2 000 till 4 000 kronor i böter. Vid mer överlast kopplas åklagare in och det kan bli dryga dagsböter.
Jag vet det också... 
Jag undrar hur du löste det? alltså transporten från vågen...
Tur i oturen träffade jag en bekant på vägnings-stället.
Han kände en ovanligt sympatisk lastbils-gubbe med lastväxlare...
I Hedemora finns en våg efter riks-70 mellan rondellerna. Så, om ni åker med överlass kan jag rekommendera att åka genom industriområdet istället.
Då jag jobbar med att bygga bla. polisbilar... så vet jag att det finns flertalet sk. vågbilar.. dessa kallar dom på om dom inte redan står längs vägen..
det är bättre att köra med ett släp man får dra efter sin bil. med något överlast.. än köra med ett stort tungt och stabilt släp ..som man inte får dra.. vid något överlast kan man få åka vidare.. vid för tungt släp dvs att bilen inte får dra det.. e det bara att ordna annan transportör /alt E kort om det saknas..
byggde mig ett fjäderlätt biltransportsläp som min bil får dra... kan tänkas ha varit något
överlast på sist.. men då jag inte äger någon fordons våg så vet jag inte det..
föresten vad väger en otankad variant utan förare..
något rost lättad skall kanske tillläggas.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
En bra regel när det gäller släpvagnsvikt på B-kort är att:
Släpets totalvikt (tjänstevikt+max last) inte för överstiga bilens tjänstevikt, inte ens med tom kärra.
Sen får den inte heller överstiga bilens godkända släpvagnsvikt.
Ali G
När jag skulle hämta min bubbla i Borlänge jagade jag länge efter ett släpp jag fick köra på b-kortet. Fick bara tag i släp som jag var tvungen att ha c kort till.
Tillslut hyrde jag ett på Statoil. Åkte och hämta bilen och hem igen cirka 40mil resa. Var lite orolig för att bli stoppad. Möter inte en enda polis under hela vägen, tills jag har 50m kvar till avlastningsplstsen kl halv två på natten. Polisen bromsar in men åker vidare. Tänkte inte mycket mer på de. Men fick sedan höra av en kollega på jobbet att jag troligen torskat om de stoppat mig pga just övervikt.
Nu kollade jag aldrig exakta vikten. Men om jag förstår de rätt så får inte släpet och lasten väga mer än bilen. Men sen är de väl en maxvikt för just b-kortet också? Den har jag säkert åkt dit på.
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
Exakt. I de fall som bilen väger mindre än den maxvikt du får ha på kroken så är det E-kort som gäller.
Det är många som åker olagligt med exempelvis gamla 240 som får dra 1500 med bara väger 1400 och är det totalvikt på kärran på 1400 som gäller på B-kort.
Ali G
Skaffade E-kort ifjol. Ganska skönt enda sättet att få böter är ju faktiskt att bli vägd oavsett om man har skyltar på bilen på transportsläpet. Bara bruttovikten är ju viktig nu.
Bruksbilen får dra 1300 på B-kort men 1500 på -E. Den klarar man ju rätt mycket med.
Men baki 1600an får jag ju inte dra mer än 1000. Nu med -E kan jag ju faktiskt koppla statoils lilla bilsläp och dra en bubbla. Släpet väger ca 300 och en bubbla utan förare och med tom tank kommer ju nästan ner i 700 brutto. Lite uppkäftigt att få dra rejsbubblan till en tävling med en annan folkvagn 
Skulle polisen tvivla på lastens vikt så måste de ju nuväga allt. Att släpets regbevis säger totalvikt 1250 och bubblans regbevis säger tjänstevikt 860 spelar ju inte minsta roll längre.
16 2011-12-08 15:46:36 Senaste redigerad av Aggudabbu (2011-12-08 15:47:26)
Därför är regel nr 1... Skruva av regskyltarna ifall man ska hämta nått på släp.
Kan dock säga att du med sannolikhet löper större risk att bli stannad och vägd om du kör ett personbilssläp lastat med något utan regnr.
Sen så kommer man ALDRIG undan med överlass om man endast har B-körkort du kan i värsta fall tillochmed bli av med körkortet, men har du BE-kort får man oftast endast böter och vanligen lägre.
Så därför borde regel #1 vara att man ser till att ha rätt körkort, släp och last enligt lagfart, även se till att surra det korrekt innan man ger sig ut på vägen.
Det verkar som om reglerna kommer att ändras från januari 2013, om ett år alltså, så att ekipagets totalvikt kommer få vara 4250kg mot nuvarande 3500 kg med B-behörighet enligt ett EU-direktiv.
Som jag förstår det kommer BE finnas kvar, och den nya behörigheten "B+tilläggsutbildning" kommer införas som en mellannivå. Exakt vad den här extrakursen innebär framgår inte riktigt...
Läs och begrunda: http://www.regeringen.se/sb/d/8605/a/81741