26

leguanen skrev:
Johan W skrev:

Nja har haft både och samtidigt men nu är det 6v hurså Default/hmm

Ska konventera men ja har fått massa olika svar på hur ja ska göra. Nån säger att man endast behöver byta laddrelä till en 12v. Vissa säger laddrelä och generator. Att man måste byta alla glödlampor och motstånd till torkarmotorn är ja med på. Nån annan säger att man även måste byta Tomgångs-avstängningventil choken om den går på el och tändsople.

Vad säger du har du nå förslag??

Jag bytte laddrelät till en ny 12v och provade den kortslöts, köpte en beg 6v men generatorn fick jag byta endå då den saknade en lindning om det var därför lr pga det vet jag ej men har hört att andra här kör med det men jag skulle byta laddrelä och generator helst till växelström. Tomgångsavstängningventilen och choken var det som fick 6v på min (och blinkers o torkare) för det jag har läst så kan dom gå ett tag, men att inte komma hem och få gå i ösregn ICQ/ad  då byter jag nog förgasare och även tändspolen.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

27

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4643
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5890

borde uppdatera how-to:n med mer info...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

28

Ok då är ja med. Har en växelströmare med laddrelä ligger hemma. Då är de bara en tändspole som saknas. Men måste man byta förgasare. Räcker de inte med att byta choken till en 12v kanske inte är samma diameter på den som en 6v. Om inte annat sätta motstånd på kabeln.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

29

Johan W skrev:

Ja det är den jag menar, vrider du på den ändrar du styrkan på instrumentbelysningen ICQ/ab

Ja juste, tack för svar!

30

leguanen skrev:

Ok då är ja med. Har en växelströmare med laddrelä ligger hemma. Då är de bara en tändspole som saknas. Men måste man byta förgasare. Räcker de inte med att byta choken till en 12v kanske inte är samma diameter på den som en 6v. Om inte annat sätta motstånd på kabeln.

Du byter bara choke-elementet till ett 12V.Det är samma stl.

31

rätta mig om jag har fel, men byta från lik till växlelgenerator kan på vissa VW kräva lite mera jobb då jag sett VW där laddrelät inte sitter direkt på generatorn...

Som nån skrev tidigare, resistorer (motstånd) garanterar inte alls rätt spänning. Då måste man ha en spänningsregulator. Tex en klocka eller radio skulle jag aldrig koppla bara genom ett motstånd för den tål troligen inte över (eller fungerar med under) spänning och drar inte samma ström hela tiden.

Ett sätt att koppla så man är säker på att inte "bränna" en känslig komponent är nedan...

spänningsomvandlare------säkring-----I--förbrukare--I---
                                                    I--zenerdiod--I

Dvs man kopplar en bakkopplad zenerdiod på säg 7 volt över förbrukaren. OM spänningen går över 7 volt på förbrukaren så kortsluter dioden och säkringen går. Samma sak går faktiskt att tillämpa om man byter säkringen mot ett kraftigt motstånd och har en kraftig zenerdiod, då kommer dioden se till att det aldrig hamnar mer än 7 volt över förbrukaren, MEN det kan mycket väl bli mindre och det är väl ett olämpligt sätt att konstruera detta på. Men som hängslen och livrem är det inte fel...

32

Sitter de inte växelström org på en bubbla lr minns ja fel?

Ragtop 60 No name

33

på de sista årsmodellerna fanns det väl, men 6v är alltid lik...

34

Ok och 12v är alltid växel??

Ragtop 60 No name

35

Nej 12v kan vara växel eller likström. växelströmsgeneratorn i bubblan ser lite annorlunda ut än likströmmaren, den är lite större bakom remskivan och har ventilationshål där.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

36

och generatortorn kan väl skilja?!?

37

Ja tornen är olika.

1500 Variant -63