Vart 17 sitter relät till hel/halvsljus i en typ1 61:a hittar bara blinkersrelät.
Ragtop 60 No name
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Relän.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vart 17 sitter relät till hel/halvsljus i en typ1 61:a hittar bara blinkersrelät.
Det finns inget relä!
All kräm går direkt via dragströmställaren och fotomkopplaren..(därav det finfina ljuset
)
Det finns inget relä!
All kräm går direkt via dragströmställaren och fotomkopplaren..(därav det finfina ljuset)
Aha da slutar ja leta da 
Du kan leta efter en plats att sätta dit ett
Det är ju lite tråkigt att man ser konturen av ens bil framför sig innan man blir omkörd 
Du kan leta efter en plats att sätta dit ett
![]()
Det är ju lite tråkigt att man ser konturen av ens bil framför sig innan man blir omkörd
Ja de kanske man ska. Har ju som bara ligger. Men hur ska de kopplas??
En fördel nu när det blir vinter, och man kör utan ljusrelä, är ju att man får finfin extravärme som strålar ut från både ljusströmställaren och fotomkopplaren

Handys skiss man kan ju ha dubbelrelä oxo men har man 6v kan det va knepigt

Få man fråga hur fotomkopplaren ser ut och är placerad? och vilka årsmodeller har såna? Bara av ren nyfikenhet 
jag tror man kan köra vanliga 12v relän, de ska dra på 6v oxå och på det viset koppla in en lite fetare kabel till lysena.
sen som det var nån annan kille på forumet som moddade in moderna diodlysen på 6v för att spara ström och få starkare sken.
vilket jag tror är är the vay to go med 6v .....
Få man fråga hur fotomkopplaren ser ut och är placerad? och vilka årsmodeller har såna? Bara av ren nyfikenhet
Ser ut så, fans tom -65 tror jag

Och sitter nere till v

alpinebubblan skrev:Få man fråga hur fotomkopplaren ser ut och är placerad? och vilka årsmodeller har såna? Bara av ren nyfikenhet
Ser ut så, fans tom -65 tror jag
Och sitter nere till v
Okej okej! Tack för det bra:a svaret!
Såg det satt en givar/kontakt på huvudbromscylindern på min med två stift, kan i och för sig ta upp hela elsystemet jag har packat ner och kolla vad den ska gå till, men gå nog få svar fortare här
givaren har två kontaker, sitter längst bak på cylindern.
Sitter och funderar på hur fotomkopplaren hanterar bytet, ofta är ju omkopplarna (iallafall i nyare bilar) byggda så att den har både hel och halvljus tänt under "växlingstiden", för att man inte ska få ett "mörkt" ögonblick innan nya lampan hunnits tändas... Dock klarar ju inte lamporna den värmeutvecklingen så bra (risk för reflektorn heller inte mår bra av det tror jag) så man ska inte "hitta" detta mellanläge och köra på det en längre tid...
Okej okej! Tack för det bra:a svaret!
Såg det satt en givar/kontakt på huvudbromscylindern på min med två stift, kan i och för sig ta upp hela elsystemet jag har packat ner och kolla vad den ska gå till, men gå nog få svar fortare härgivaren har två kontaker, sitter längst bak på cylindern.
De är bromsljus kontakten som sitter på huvudbromscylindern.
Viktigt att koppla in den tyckte dom på bilprovningen sist.
Men de var okej att jag tröck in kablarna när jag var där.
Hade bytt bromcylindern på morgonen därför jag fortfarande hade luft i cyctemet.
De var delvis sant.
Hade bytt hbc på morgonen för att jag inte fick bra tryck i pedalen.
Fick inte de senare heller.
Men klarade besiktningen med orden "Åk hem å lufta systemet nu."
Blankt papper 
alpinebubblan skrev:Okej okej! Tack för det bra:a svaret!
Såg det satt en givar/kontakt på huvudbromscylindern på min med två stift, kan i och för sig ta upp hela elsystemet jag har packat ner och kolla vad den ska gå till, men gå nog få svar fortare härgivaren har två kontaker, sitter längst bak på cylindern.
De är bromsljus kontakten som sitter på huvudbromscylindern.
Viktigt att koppla in den tyckte dom på bilprovningen sist.
Men de var okej att jag tröck in kablarna när jag var där.
Hade bytt bromcylindern på morgonen därför jag fortfarande hade luft i cyctemet.De var delvis sant.
Hade bytt hbc på morgonen för att jag inte fick bra tryck i pedalen.
Fick inte de senare heller.
Men klarade besiktningen med orden "Åk hem å lufta systemet nu."
Blankt papper
Det var det jag tänkte med! att det var bromsljusen, så man koppla antaligen bara in kablarna från kontakten och sen till bromsljuset? eller är det något relä eller liknande?
Antar det är minusen man drar? eller är det plus? tänkte på tutor bruka man ha så det är minusen som går till tut"knappen" eller vad man nu kallar det, medans plusen är konstant.
Skriv ut och spara
Du ser dom en bit nedanför v stålkastare

Skriv ut och spara
![]()
Du ser dom en bit nedanför v stålkastare
![]()
Det står brake light switch, är det själva kontakten på bromscylindern? Den gå ju från lyset - kontakten - till säkring - till nyckeln som jag fatta det.
Sen den där gråa går till någon light switch (knapp?)
Nä men det var mest för roliga bara få veta angående den där fot omkopplaren! En fråga angående den, varför använde man sig utav dom? var det för att dom inte hade den lösningen som finns nu på blinkersspaken eller var det rent utav att dom tyckte det var enklast och ha så? 
Johan W skrev:Skriv ut och spara
![]()
Du ser dom en bit nedanför v stålkastare
![]()
Det står brake light switch, är det själva kontakten på bromscylindern? Den gå ju från lyset - kontakten - till säkring - till nyckeln som jag fatta det.
Sen den där gråa går till någon light switch (knapp?)Nä men det var mest för roliga bara få veta angående den där fot omkopplaren! En fråga angående den, varför använde man sig utav dom? var det för att dom inte hade den lösningen som finns nu på blinkersspaken eller var det rent utav att dom tyckte det var enklast och ha så?
Vilken gråa? den som går till baklyset (samma lampa) har inget med broms att göra
inga knappar bara två st brytare vid hbcylindern
Billigt och enkelt skulle jag tro 
alpinebubblan skrev:Johan W skrev:Skriv ut och spara
![]()
Du ser dom en bit nedanför v stålkastare
![]()
Det står brake light switch, är det själva kontakten på bromscylindern? Den gå ju från lyset - kontakten - till säkring - till nyckeln som jag fatta det.
Sen den där gråa går till någon light switch (knapp?)Nä men det var mest för roliga bara få veta angående den där fot omkopplaren! En fråga angående den, varför använde man sig utav dom? var det för att dom inte hade den lösningen som finns nu på blinkersspaken eller var det rent utav att dom tyckte det var enklast och ha så?
Vilken gråa? den som går till baklyset (samma lampa) har inget med broms att göra
inga knappar bara två st brytare vid hbcylindern
![]()
Billigt och enkelt skulle jag tro
Det var så jag tänkte med, switch är väll relän isf?
Men den gråa, vad är det för ngt isf? 
Johan W skrev:alpinebubblan skrev:Det står brake light switch, är det själva kontakten på bromscylindern? Den gå ju från lyset - kontakten - till säkring - till nyckeln som jag fatta det.
Sen den där gråa går till någon light switch (knapp?)Nä men det var mest för roliga bara få veta angående den där fot omkopplaren! En fråga angående den, varför använde man sig utav dom? var det för att dom inte hade den lösningen som finns nu på blinkersspaken eller var det rent utav att dom tyckte det var enklast och ha så?
Vilken gråa? den som går till baklyset (samma lampa) har inget med broms att göra
inga knappar bara två st brytare vid hbcylindern
![]()
Billigt och enkelt skulle jag tro
Det var så jag tänkte med, switch är väll relän isf?
Men den gråa, vad är det för ngt isf?
Bak och frampositionsljus via dragströmbrytaren (switch) - grå
Relät är till hel/halv - gul o vit
Johan W visst kör du 12 voltkonventerat??
Nja har haft både och samtidigt men nu är det 6v hurså 
alpinebubblan skrev:Johan W skrev:Vilken gråa? den som går till baklyset (samma lampa) har inget med broms att göra
inga knappar bara två st brytare vid hbcylindern
![]()
Billigt och enkelt skulle jag tro
Det var så jag tänkte med, switch är väll relän isf?
Men den gråa, vad är det för ngt isf?Bak och frampositionsljus via dragströmbrytaren (switch) - grå
Relät är till hel/halv - gul o vit
Den där draströmbrytaren, vet inte om jag hade någon sån på instrumentpanelen.. Det är den som är till vänster på bilden antar jag, eftersom den till vänster var till vinderutetorkarna och den där knappen i mitten säkert till spolarvätskan?
Man kunde väll både vrida och dra ut den där spaken för belysningen om jag minns rätt?
Ja det är den jag menar, vrider du på den ändrar du styrkan på instrumentbelysningen 
Nja har haft både och samtidigt men nu är det 6v hurså
Ska konventera men ja har fått massa olika svar på hur ja ska göra. Nån säger att man endast behöver byta laddrelä till en 12v. Vissa säger laddrelä och generator. Att man måste byta alla glödlampor och motstånd till torkarmotorn är ja med på. Nån annan säger att man även måste byta Tomgångs-avstängningventil choken om den går på el och tändsople.
Vad säger du har du nå förslag??
Generator ska enl uppgift inte behöva bytas. Startmotor brukar tydligen överleva rätt bra. Laddrelä ska bytas, samt att byta "tändsystem" (spole och jag tror man brukar byta konding även om jag misstänker det ej behövs) och alla lampor, pilar eller blinkrelä och alla andra "förbrukare" och byta torkarmotor eller sätta motstånd på den... Kort sagt, allt utom själva generatorn och alla kablar och startmotorn måste fixas, så har jag iallafall förstått det...
Finns inte en FAQ förresten?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Relän.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.