1

Funderar på att slänga in motorhalvorna i diskmaskinen för att tvätta ur bearbetnings spån odylikt  ICQ/ag 
Bra eller anus !? Hur gör ni för att tvätta motor delar ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

2

Jag hade en gammal diskmaskin som jag försökte tvätta delar i, gick inget vidare.
Prövade att mata den med både disktabletter, avfettning mm men inget funkade.
Nu var det varmaste programmet på 60 grader om jag inte minns fel, modernare maskiner har ju varmare program.

3

Jag åkte till en tvättstation där man kan få välja olika funktioner. Avfettade ordentligt och körde sen med hetvatten för 40 kr. Det går att äta från blockhalvorna.
Samvetet var bra också för detta vatten filtreras nogrannt och återanvänds.

Bara mina 50 öre

4

kolla in detta...

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … en/?page=1

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

5

Finnfisher skrev:

Jag åkte till en tvättstation där man kan få välja olika funktioner. Avfettade ordentligt och körde sen med hetvatten för 40 kr. Det går att äta från blockhalvorna.
Samvetet var bra också för detta vatten filtreras nogrannt och återanvänds.

Bara mina 50 öre

Tvättstation = biltvätthall?

6

Jag har tvättat delar i diskmaskin med framgång och utan problem, använde vanlig maskindiskmedel. Är det väldigt smutsigt så krävs förtvätt med exempelvis avfettning, fälgtvätt o.dyl. samt diskborste.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

jag har en vanlig liten högtryckstvätt som jag spolar av blockhalvorna med för att få bort spån o dyl.
Duschar på lite bio-avfettning innan, och tar bort reducerventiler så jag kan spola i alla oljekanaler - blir bra.
Nackdelen är väl att man måste ju stå utomhus och att man själv blir blöt...... Default/hmm

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-18 17:54:06)

Tjänare Sondis
Grov tvättar med högtryck sedan hetvatten
Fintvättar med en sådan här  http://www.verktygsboden.se/smadelstvae … delstvaett
Du kan komma upp o kolla om du vill
Som du vet är jag kräsen hur rent det skall var
Om man vill ha det  sjukligt rent som jag Brukar jag använda ultraljudtvätt topparna
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Det kan aldrig bli FÖR rent när man skruvar motor o växellåda.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

har precis fått tillbaka mina motor halvor efter borrning, är det bara på med avfettning och högtryck eller? ser att lager banorna är fettade som skydd, måste man vara försiktig på något sätt eller är det bara att köra!?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

11

alidhojd skrev:

har precis fått tillbaka mina motor halvor efter borrning, är det bara på med avfettning och högtryck eller? ser att lager banorna är fettade som skydd, måste man vara försiktig på något sätt eller är det bara att köra!?

Du kan starta med att blåsa rent olje kanalerna  sedan tvätta ur oljekanalerna sedan plugga dom med öron proppar(sådana gula) sen tvätta ur blocket
Som svwerker skriver kan du aldrig vara för noga
Om jag var dig skulle alla olje kanals pluggar borras ur för att du skall få rent oljekanalerna  sedan gänga dit nya i alu
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

HenrikL:

Jomen, jag menade biltvätthall. Det är så nytt hos oss att jag inte fattat vad det heter  Default/lol

13

Finnfisher skrev:

HenrikL:

Jomen, jag menade biltvätthall. Det är så nytt hos oss att jag inte fattat vad det heter  Default/lol

Ok, det var att det fanns hetvatten som fick mig att undra. Jag har också gjort rent lite prylar i tvätthallen, men har aldrig kunnat njuta av hetvatten, tyvärr.

14

Hetvattnet gör underverk. Sen om man ett dygn eller två grundar med avfettning och sen ev en stänk ugnstvätt så blir det rent. Garanterat.

15

På skolan där jag gick fanns det någon tvätt som hette... hmm, kommer inte riktigt ihåg, cirkustvätt? Nääe jag vet inte om jag ska va helt allvarlig, hade då ett roligt namn iaf.
Det var så att man öppnade en lucka, drog ut en korg, la det man skulle tvätta i den, tror till och med det var ett lock till korgen så inte prylen skulle fara runt i tvätten, drog in vagnen och stängde, som jag minns va en sån tvätt jävligt effektiv.

16

trikloretylen är effektivt....var man får tag i det idag vet ja inte......färgen på B20 block släpper med det.  ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

17

alpinebubblan skrev:

På skolan där jag gick fanns det någon tvätt som hette... hmm, kommer inte riktigt ihåg, cirkustvätt? Nääe jag vet inte om jag ska va helt allvarlig, hade då ett roligt namn iaf.
Det var så att man öppnade en lucka, drog ut en korg, la det man skulle tvätta i den, tror till och med det var ett lock till korgen så inte prylen skulle fara runt i tvätten, drog in vagnen och stängde, som jag minns va en sån tvätt jävligt effektiv.

Karuselltvätt kankse???

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

18

putte skrev:
alpinebubblan skrev:

Karuselltvätt kankse???

det finns karuseller på cirkusar =P

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

19

Fredde.B skrev:

trikloretylen är effektivt....var man får tag i det idag vet ja inte......färgen på B20 block släpper med det.  ICQ/ab

Vi hade Tri-tvätt på jobbet tidigare men den blev förbjuden att använda för många år sen...
Idag ska ju alla tvättmedel lukta päron och vara drickbara.

20

putte skrev:
alpinebubblan skrev:

Karuselltvätt kankse???

Ja så var det! Precis ICQ/ae Tappade ordet hehe ICQ/ae
Nä men den va rätt effektiv faktiskt!

21

stickan skrev:

Lite kul.
På jobbet har vi en diskmaskin.
Vi var tvungna att byta diskmedel i den eller sätta upp döskallar osv överallt.
På dörrar å så.
Inte så kul in till disken på en resturang ICQ/ae

Anledningen till detta var att dom hade kommit på att om man DRACK ca 5 liter av diskvattnet om dagen
så kunde detta vara farligt å canser framkallande,

Givetvis frågade jag om dom rendiskade sakerna kunde vara farligt men de kunde de inte.
Utan de farliga var altså om man drack 5 liter smuts vatten om dagen ICQ/ae

Sjyssta regler i sverige

22

Bajen skrev:
stickan skrev:

Lite kul.
På jobbet har vi en diskmaskin.
Vi var tvungna att byta diskmedel i den eller sätta upp döskallar osv överallt.
På dörrar å så.
Inte så kul in till disken på en resturang ICQ/ae

Anledningen till detta var att dom hade kommit på att om man DRACK ca 5 liter av diskvattnet om dagen
så kunde detta vara farligt å canser framkallande,

Givetvis frågade jag om dom rendiskade sakerna kunde vara farligt men de kunde de inte.
Utan de farliga var altså om man drack 5 liter smuts vatten om dagen ICQ/ae

Sjyssta regler i sverige

Ja,Sverige i ett nötskal... ICQ/ag

23

stickan skrev:
Fredde.B skrev:

Vi hade Tri-tvätt på jobbet tidigare men den blev förbjuden att använda för många år sen...

Jo men tri var ju sjukt effektivt...men det är ju som det brukar...allt effektivt förbjuds...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt