1

har nu renoverat motorn lite smått . fått på nyrenoverade toppar och nya cyl/kolvar.

jag har stoppat i maskinen och allt är kopplat rätt enligt elschemat på samba.

men.........................

den startar till hur fint som helst och går ca 10 sec  sen dör den det är inga tveksamheter alls att starta. den går bra att gasa under dom 8-10 secunderna den går sen inget mer. går bra att starta om att göra samma sak.

vad fan är det som är galet. jag har ju inte tummen mitt i handen men nu börjar jag bli galen

har dubbelkollat allt 30 gånger....................
hade en teori på att den kanske släpper bränsletrycket efter ett tag och det är därför den dör och så var det.

när jag bryggar pumprelät så går den.  vad är det jag har missat??

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

2

Kolla elschemat om det finns någon såkallad hållkrets för matningen till bränslepumpen.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

3

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bus_76.jpg

kolla du vad du tror. om du vill

4

Har du förteckningen över komponenterna oxå, eller vad heter bränslepumpen på detta schema??

5

8 kablar in från vänster. Står det ett B det är pumpen eller nått som styr den tror jag

6

jag gick ut i lagårn för å hämta verkstadshandboken, men då fanns den inne!!!! ICQ/ac

Jag grottar för fullt å återkommer förhoppningsvist snart!!! ICQ/ad

7

G6 är bränslepumpen (långt till höger på ditt schema)
Denna får sin spänning via ett dubbelrelä som sitter monterat i närheten av cyl nr 3 på plåten mot bränsletanken (J40 på ditt schema).
Inte nog med det, då motorn väl startat så får bränslepumpen sin spänning från en komponent som benämns G19 på ditt schema. (intake air sensor) typ luftmängdmätaren.

Jag skulle föreslå ett byte av denna komponent G19 i första hand, men även ett byte av dubbelreläet J40 skulle inte skada!!

Viele glück wünsches seine VW-berater!! ICQ/ad

8

Gut herr berater

9

Hade precis samma problem och medföljande felsökning på min motor i somras.. du har läst den här tråden som hjälp ? http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2059

Nu var ju inte mitt fel bränslerelaterat ändå , det var tjuvluft så du är helt säker på att allt är tätt ?

Lycka till !

You´ll never know...

10

Avsolut helt säker på att allt är tätt, som en getstjärt i åskväder

11

Hur går det med felsökningen?? ICQ/ad

12

Frun jobbar kväll ..............

13

De första sekunderna får bränslepumpen en signal från starmotorn, sen tar brytaren i luftflödemätaren over. Ta bort ena hälften av luftfilterhuset, vrid på tändningen och öppna luckan i luftflödemätaren lite. Då måste bränslepumpen gå.
Kolla också om alla vakuumslangar sitter på plats, särskilt den från bromsservo som sitter på en t-förgrening vid mitten av motorn.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

14

Bytte lmm och då gick den. Tack herr berater. MEN som ett stort lass med skit. Körde den i den takt det gick till jobbet. Bytte alla bränsleledningar. Men fan heller att den gick. Försökte åka hem. Den skjöt lät fan och gick inte alls till slut fick tanten hämta mig. Väl indragen i garaget kollade jag igen och hittar inget fel. Men så kom jag på att jag hade ett styrdon till låg. Monterade det och vips så går den kanon. Hur luftmassemätaren och styrdonet dör av ett motorbyte är ju ett mysterium men men

15

Jag passar på att låna din tråd nu när den ändå ligger uppe i rampljuset. Jag har slängt i en 1600 i en 1303 som jag fick av trådskaparen, och efter diverse justeringar med tändning och så gick den kanonbra, riktigt feta ställ runt kvarteret. Men så startade jag den häromdagen, och då gick den bara på treans och fyrans cylindrar. Jag hankade mig runt kvarteret, och hemma dog den. Och den är helt stendöd! Jag har kollat allt jag vet, men allt är i sin ordning.

Det som är ok:

* Ström ur tändspolen till fördelarlocket och den gröna kabeln till fördelaren

* Ström ur tändspolen till choke

* Alla tändkablar hela, har provat byta utan resultat

* Bytt fördelare och fördelarlock

* Får bensin

* Brytarspetsarna har inte slagit ihop

* Finns jord till fördelaren när jag mäter med kontrollampa. Jordkabel från växellådan ok. Kan det vara att den får för lite jord på något sätt?

Jag har kontrollerat med löst stift och det ger ingen gnista när jag vrider på nyckeln. Vaaaad kan det vara?

16

Prova tanka ICQ/ab

17

Kolla spänningsmatningen till det elektriska tomgångsmunstycket.
Om du har en dålig ledning (påstick från automatchoken till tomgångsmunstycket) eller kanske brott på den, så har du heller ingen fungerande motor.

18

larsson skrev:

Bytte lmm och då gick den. Tack herr berater. MEN som ett stort lass med skit. Körde den i den takt det gick till jobbet. Bytte alla bränsleledningar. Men fan heller att den gick. Försökte åka hem. Den skjöt lät fan och gick inte alls till slut fick tanten hämta mig. Väl indragen i garaget kollade jag igen och hittar inget fel. Men så kom jag på att jag hade ett styrdon till låg. Monterade det och vips så går den kanon. Hur luftmassemätaren och styrdonet dör av ett motorbyte är ju ett mysterium men men

Bravo Larsson!! ICQ/ag
Saker å ting kan hända med dessa elektroniska pryttlar. Ibland kan det räcka med ett felkopplat batteri eller någon ljusbåge, så vill inte elektroniken vara med längre. ICQ/ac

Lycka till nu med din pikkis ICQ/af

19

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Kolla spänningsmatningen till det elektriska tomgångsmunstycket.
Om du har en dålig ledning (påstick från automatchoken till tomgångsmunstycket) eller kanske brott på den, så har du heller ingen fungerande motor.

Jag är helt säker på att den startar om han fyller bränsle

20

Men det är ju osannolikt att man skulle få torsk på infarten, så det felet kan det absolut inte vara ICQ/ad Nu står tändning och allt bra, tack för helpen! ICQ/ab