1

Jag är inne på att köpa ett par Weber 40IDF.
När jag kollar runt på nätet så hittar jag mest EMPIs weberkopior, och dom kostar ju bara lite drygt hälften av vad "riktiga" weber gör.
Är dom så usla som alla säger, eller duger dom åt mig?
Jag ska bara gatköra, och vill mest ha förgasarna för att det är snyggt och låter trevligt ICQ/ad
Jag har hört historier om usel kvalitet, glapp och dåliga gjutningar i kopiorna.

Finns det någon här som faktiskt har kört med weberkopior och kan bekräfta eller dementera ryktena?

Är det bättre att satsa på begagnade riktiga Webers?
Anledningen till att jag vill ha nya är att jag vill ha ett komplett kit, och slippa strul med att renorvera och leta/komplettera delar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Om du är lika usel som EMPI-förgasarna så duger dom säkert åt dig. ICQ/ag
Skämt åsido så har jag aldrig läst nåt positivt om dom,varken på forum i USA eller här hemma. Det är säkert ingen tillfällighet att dom är nedvärderade...

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-12-04 13:45:12)

lasslo skrev:

Jag är inne på att köpa ett par Weber 40IDF.
När jag kollar runt på nätet så hittar jag mest EMPIs weberkopior, och dom kostar ju bara lite drygt hälften av vad "riktiga" weber gör.
Är dom så usla som alla säger, eller duger dom åt mig?
Jag ska bara gatköra, och vill mest ha förgasarna för att det är snyggt och låter trevligt ICQ/ad
Jag har hört historier om usel kvalitet, glapp och dåliga gjutningar i kopiorna.

Finns det någon här som faktiskt har kört med weberkopior och kan bekräfta eller dementera ryktena?

Är det bättre att satsa på begagnade riktiga Webers?
Anledningen till att jag vill ha nya är att jag vill ha ett komplett kit, och slippa strul med att renorvera och leta/komplettera delar.

Du får vad du betalar för
Så köp ett par beg weber
Har råkat utför att kanalerna till lågfarten inte var borrade hela vägen
kanron kopiorna är det mer glapp i axlarna är det par slitna beg
EMPI var kvalitet FÖR men inte nu
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ja, jag fick svaren jag förväntade mig ICQ/ab

Då blir det att leta upp ett set begagnade weber istället.

Buss 65
Ghia 57

5

Är spansktillverkade detsamma som EMPI? För det finns ju äkta Italienska webers och de som är tillverkade i Spanien.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

Ika skrev:

Är spansktillverkade detsamma som EMPI? För det finns ju äkta Italienska webers och de som är tillverkade i Spanien.

Nej,även dom Spansktillverkade är äkta Weber fast av senare modell.EMPI-skiten är säkert tillverkat i Taiwan.

7

stickan skrev:
Ika skrev:

Nej,även dom Spansktillverkade är äkta Weber fast av senare modell.EMPI-skiten är säkert tillverkat i Taiwan.

Om dom var tillverkade i Taiwan så skulle det nog vara kvalitet
Jag säjer bara KINA som vanligt KINA SKIT = EMPI
Ps Har en polare som försöker att hålla i Kvaliteten (stor biltillverkare) han sitter mer i flygplanet än på kontoret han har klippkort till KINA
Han sa så länge han är på plats är det hyfsad kvalitet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag läste en del trådar på samba, angående weber - EMPI förgasare.
Där var faktiskt förvånandsvärt många positiva till EMPI förgasarna, många ansåg att kopiorna var lika bra som orginalet?
Det fanns förståss en del negativa kommentarer oxå(vissa var missnöjda med förgasaren, andra hatade bara EMPI överlag ICQ/ab )
Det var till&med en del som hade jämfört och inte hittat några skillnader alls?

Tydligen hade EMPI förgasarna blivit bättre, dom första serierna var usla men nyare var helt ok(enl vissa)

Buss 65
Ghia 57

9

Själv åker jag EMPI 51:or, funkar bra!

Post's attachments

chempi.jpg, 63.93 kb, 656 x 900
chempi.jpg 63.93 kb, 222 downloads since 2011-12-04 

10

lasslo skrev:

Jag läste en del trådar på samba, angående weber - EMPI förgasare.
Där var faktiskt förvånandsvärt många positiva till EMPI förgasarna, många ansåg att kopiorna var lika bra som orginalet?
Det fanns förståss en del negativa kommentarer oxå(vissa var missnöjda med förgasaren, andra hatade bara EMPI överlag ICQ/ab )
Det var till&med en del som hade jämfört och inte hittat några skillnader alls?

Tydligen hade EMPI förgasarna blivit bättre, dom första serierna var usla men nyare var helt ok(enl vissa)

Köp, utvärdera och rapportera resultatet. Spontant tänker man ju alltid "ingen rök utan eld" när man hör något negativt, men det är också en gammal sanning att dåliga rykten lever länge.

Som jag förstått det är det ibland stora skillnader mellan olika batcher på saker som tillverkas i Kina, dvs kvaliteten på innehållet kan variera mycket trots att förpackningarna ser likadana ut.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

11 Senaste redigerad av Nobbe (2011-12-04 19:45:24)

jo precis ! det är inte precis en förmögenhet o testa ! och kan du bara hålla koll med lambda torde de vara lungt :=)

http://www.aliexpress.com/product-fm/50 … alers.html
massvis med svenskar som handlat om man kollar på feedback, nån här som shoppat ?

2500:- sek för 2 st idf44 or ink frakt till sverige ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

12

Nobbe skrev:

jo precis ! det är inte precis en förmögenhet o testa ! och kan du bara hålla koll med lambda torde de vara lungt :=)

http://www.aliexpress.com/product-fm/50 … alers.html
massvis med svenskar som handlat om man kollar på feedback, nån här som shoppat ?

2500:- sek för 2 st idf44 or ink frakt till sverige ICQ/ad

Patrik A har handlat väldigt många gånger! misstänkt?.......hmmm. ICQ/ad
Men det är väldigt billigt om det inte är någon bluff.

Bubbla -62

13

Patrik A säljer dom på blocket/tradera. Jag har ett par 44 som jag dock inte provat ännu.. kommer testas under våren....

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

14

En kompis till mig köpte en sats Empi HPMX 44 och satt det på en helt original 1700-motor från en 411, sk W-motor med 80 häst.
Pinnar på ganska hyfsat i hans dubbelhytt ICQ/ae  Och de funkar helt klanderfritt.
http://m.youtube.com/#/watch?v=FywVmRtK_5U

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

15 Senaste redigerad av Nobbe (2011-12-05 09:00:35)

du kommer med största sannolikhet inte få några problem med affären, man betalar till ali express och säljaren får pengarna när du bekräftat att du fått sakerna
så det är nog rätt ok, men räkna med att du kan åka på moms. det kombinerat med feedback system gör det nog i princip säkrare än ebay......

men visst jag lovar inte att det inte strular, men jag tror det ska vara ganska lungt.
när man börjar titta på priserna så inser man att kinaimport är en ganska lönande business....... även om mkt e skräp....
handlar man direkt i kina utan mellanhänder som typ aliexpress är det ännu billigare.....

edit: verkar som de fungerar ok enligt inlägget ovan.

16

putte skrev:

Patrik A säljer dom på blocket/tradera. Jag har ett par 44 som jag dock inte provat ännu.. kommer testas under våren....

det torde vara dessa :=)

http://www.blocket.se/stockholm/2_styck … =4&w=3

17

Nobbe skrev:
putte skrev:

Detta är nu alltså inte jag som säljer förgasare utaqn en annan patrik...

men jag mejlade med en kille som sålde på blocket han hette just Patrik och hade ett efternamn som började på A. Så det är ju inte så svårt att lägga ihop.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

18

putte skrev:
Nobbe skrev:
putte skrev:

Detta är nu alltså inte jag som säljer förgasare utaqn en annan patrik...

men jag mejlade med en kille som sålde på blocket han hette just Patrik och hade ett efternamn som började på A. Så det är ju inte så svårt att lägga ihop.

Modigt å kalla dem Weber, för det är det ju inte.

19

Nu har jag testat kopiorna ICQ/ab

Köpte två IDF 40or och monterade idag. Grundinställde blandskruvarna och startade, gick hur bra som helst..

Innan jag monterade så skruvade jag iof isär allt och rengjorde, utan att hitta skit.
Jag blev faktiskt imponerad av förgasarna, den enda skillnaden jag kan se är att dom inte är riktigt lika jämna och släta i "halsarna" som mina Italienska 36or.

Vi får väl se hur det går nästa säsong, lär ju inte bli många fler mil iår.

Jag ska utvärdera och recensera resultatet framåt ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

20

Köpte du från Aliexpress, vad blev slut notan med allt?

21

Jag köpte av en norrman, som antagligen köpt förgasare i bulk från aliexpress eller liknande.
Han hade både 40, 44 och 48or på hyllan.

Notan gick på 2670kr inkl frakt för två IDF 40or med bra bestyckning(för mig iaf)
Det är väl unigefär samma som om jag hade köpt själv från Kina.
Killen i Norge skickar paketet från Sverige, så jag behövde inte oroa mig för ev tull ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

22 Senaste redigerad av MrIcka (2012-09-18 14:27:20)

Sweet, kanske va han som hade annons på vwmarknaden förut tror jag... har du nå kontaktuppgifter? Kan vara bra å ha Default/smile

23

Alldeles för mycket snack ala har jag hört, nån tycker. Kan man förgasare så är det inget fel på empis eller de som kineserna säljer själva. Kolla flotörhöjd och nålventillängd enligt Webers anvisningar så funkar dom helt okej. Många har aldrig monterat ett par dubbla förgasare så även om det är äkta Weber så har dom problem. Sen måste man ha rätt bränsletryck till gasarna och i vissa fall grövre soppaledning. Det mesta hänger på kunnande och erfarenhet som inte kan ersättas med internetsnack utan fakta.