Funderar på att byta bil framåt våren, skulle kunna tänka mig en pickup eller en skåpbil, gärna en med 3sits men inget måste, gärna en diesel. Prisbild från ca10 till 40. Har sneglat lite på Peugeot expert och caddy, dock verkar caddybilarna rosta väldans...
Någon som har några idéer eller åsikter?
Renault Kangoo en billig skitbil som funkar helt ok om man inte har några jättekrav på komforten.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
en fräsch t3! aldrig varit så nöjd med någon bil, billig i inköp, billiga delar vad mer kan man önska? min är en enkelhytt med 1,9:a i ganska risigt skick så jag ska nog ta och leta mig en 112:a. Jag vet att det låter galet men den är faktiskt riktigt rolig att köra.
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil
Renault Kangoo en billig skitbil som funkar helt ok om man inte har några jättekrav på komforten.
Mmm, jo jag har funderat lite på en sån med, dock skruvar jag lite sådana ibland så man får ju lite avsmak...
Alidhojd: men det är väl ingen diesel? Jo en sån går väl att hitta med stor hytt också va? Vad menas med 122a?...
Håller med om kangoo, har själv skruvat lite i både kangoo och andra "halv" nya renault och det är väl inte direkt så att man blir sugen...
med 112:a menar jag den större motorn på 112 hk. men visst finns det väl diesel också!?
vi har nyare folkvagns pickuper på jobbet och dom är väldigt trevliga att köra men står ofta på verkstan.
Ja en transporter från 80-talet skulle man ju kunna ha, gärna en som är eller stax blir skattebefriad. Dock verkar dom inte växa på träd dom med diesel motorn... Frågan är ju också om dom inte är lite dyra i bränslet kanske?...
Jag är otroligt nöjd med min T3 88 enkelhytt med 112hk-motorn. Lastar mycket, går i 120 på motorvägen, kul att köra. Den drar dryga litern (1,1-1,15) om man kör "som vanligt", kör man mer som en veteranbil går det säkert att få ner det något.
Kör 16" syncro som sommarbil och -88 enkelhytt som vinterbil.
vill inte köra något annat, har satt på en kran också.
Köp en eller ett par T3:or så du kan variera lite 
Köp en eller ett par T3:or så du kan variera lite
Haha, en för varje tillfälle alltså?
Vet inga som reparerar sina bilar så mycket som de som åker franskt så det skulla jag avhålla mig från.
Ali G
Min enda bil som inte är vw är en peugeot 206 - 206an och 205an är ju extremt smidiga, billiga i drift etc men det låter som du vill ha nåt mer med lastutrymme?
En berlingo (cittra) har svärföräldrarna, den börjar väl bli till åren (02:a tror jag) men de har haft (mot vad jag trodde) oväntat lite bekymmer... De har en bensinare, men de kör väldigt lite och bilen har nog bara gått 8000. Motorn verkar sitta med "luft" på sidorna, så man kan anta att det -går- att meka (lättmekat har jag ingen aning om, kan ju vara annat som är knasigt gjort), elsystemet verkar vara lite si och så och det är ju lite konservburk av bilen, men de verkar billiga och är nog praktiska både som laståsna och familjebil med sätena i.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Vet inga som reparerar sina bilar så mycket som de som åker franskt så det skulla jag avhålla mig från.
det där är bara förtal 
Jag åker en renault kangoo på jobbet varje dag, det är en -03:a med 1.2liters 16 ventilers motor
,
drar ungefär 0.7 milen. Men kan hålla med att komforten inte är den bästa, annars har den funkat hyffsat, lite
startsvårigheter ibland
, men efter jag har börjat tanka 98 oktanigt har den funkat bättre.
T3 diesel pickup, skattebefriad skulle ju funka, men verkar svårt att hitta. Sen verkar ju citroën berlingo vara väldigt prisvärd, frågan är om de håller å går bra?...
Jag åker diesel caddy pickup och har gjort så i 15 år först en 86 o sen en 01. Går billigt och de få fel som uppstår är enkla att laga själv. Visst rostar dom men det handlar ju mest om underhåll...
Jag åker diesel caddy pickup och har gjort så i 15 år först en 86 o sen en 01. Går billigt och de få fel som uppstår är enkla att laga själv. Visst rostar dom men det handlar ju mest om underhåll...
Ja det är ju det där med rosten som verkar döda dom, sen skulle jag helst vilja ha en 3sitsig också. Vore kanon å kunna ha barnstolen i och ändå ha lite extra plats.
bilder!!
Kör 16" syncro som sommarbil och -88 enkelhytt som vinterbil.
vill inte köra något annat, har satt på en kran också.Köp en eller ett par T3:or så du kan variera lite
19 2011-12-04 17:58:42 Senaste redigerad av johan_l (2011-12-04 18:01:51)
Jag har trott att moderna franska bilar är betydligt bättre än 70- och 80-talets fransoser... men...
En kollega till mig hade en citroen C-nånting litet (C3?) som han köpte ny och om jag fattade rätt hade han den i kanske 2 år, och han hade ju försäkringar och garantier kvar hela tiden, när de gick ut och ACn rasade så sålde han den direkt. Har för mig han sa att han fått ta bärgare till jobbet typ 5 ggr och att citroen lagat bilen för typ 70.000 vilket väl nästan är vad bilen är värd?
Men svärföräldrarnas cittra har ju verkat funka bra... Gissar det är jättestor skillnad på olika modeller av bilarna...
Minns att brorsan hade en peugeot (hur det nu stavas) 504 diesel som han gick bet att byta fläktrem på, när han lämnade in den på macken som lovade byta så gick det en vecka så fick han tillbaka den utan fläktrem på... minns inte hur det löste sig, men det var mer på den bilen som var krångligt och märkligt...
Undrar om inte renault är om möjligt sämst av trion, citroen är iallafall ofta ganska finuliga och roligt designade... peugeot har ju endel kul modeller och varje del tycker jag ofta är snyggt designat men som helhet är de ofta rätt fula (enligt mitt tycke)...
Alfa, Citroen och SAAB brukar jag säga är för glada ingenjörer som gärna pysslar med bilen (kör själv SAAB;)).
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Det jag har hittat som är "mellanstora", lastar bra men funkar även som vardagsbil är peugeot(stavning?) expert eller citroeng jumpy. Dessa bilar ska tydligen vara likadana, undrar bara hur dessa är i kvalitet å i bränsleförbrukningen?..
instämmer helt, har aldrig haft så mycket problem som jag haft med mina 2 fransyskor...
skaffa en beggad Skoda ... jäkligt mye bil för pengarna!
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
En Berlingo!!! dock fransk, men jag är inne på min andra och den första gick 23 000 mil utan annat än service och lite slitdelar. Den nya har nu gått 7000 mil utan ett enda bekymmer...
En Berlingo!!! dock fransk, men jag är inne på min andra och den första gick 23 000 mil utan annat än service och lite slitdelar. Den nya har nu gått 7000 mil utan ett enda bekymmer...
Jasså? Hur är komforten i en sådan då? Vad har du för årsmodell?
hade först en 96:a utan turbo dock så den var seg som satan, längre sträckor blev lite sega men då är jag 191 lång och ganska "satt"
åkte ToR till Puttgarten på 15 timmar utan bekymmer.
Nu har jag en 09.a och den är Asbra, bra klipp i motorn, lastar mängder och snittar 0.6 blandat och sitter bättre än många personbilar.
hade först en 96:a utan turbo dock så den var seg som satan, längre sträckor blev lite sega men då är jag 191 lång och ganska "satt"
åkte ToR till Puttgarten på 15 timmar utan bekymmer.
Nu har jag en 09.a och den är Asbra, bra klipp i motorn, lastar mängder och snittar 0.6 blandat och sitter bättre än många personbilar.
Ok, men är det samma motor i den som i jumpy?...
Det absolut billigaste att ha är nog en caddy pickup eller skåp av äldre modell, billig i drift, försäkring och skatt. Men att hitta en sådan i fräscht skick för vettig peng....?