1

Tjena....
Jeg har en fin 50-modell bubbla som kom fra Sverige over til Norge for ca 15-år siden. Den ble kjøpt som skrot og tatt over grensen som delebil uten papirer. Nå skal den tolles inn til Norge for og restaureras. Jeg har BARA ett chassisnummer...ingenting annat. Hur går jeg fram for å ta reda på svenska papper på denna bilen?

2 Senaste redigerad av Demian (2011-12-01 23:18:23)

Du kan prova ringa +46104768058

Då kommer du till Iréne Nilsson som jobbar på Landsarkivet i Härnösand. Om bilen någon gång varit registrerat i Sveriges norra delar, så hittar hon det gamla registreringnumret via datorn. Du får svar direkt, och om du vill ha gamla papper skickade kostar det inte många kronor.

Om den bara varit registrerat i Sveriges södra delar, är det mycket svårt att få fram uppgifter.

3

svårt, men borde inte vara omöjligt... när var den avregistrerad? Är det med ABC123 skyltar så borde det vara möjligt... Du är säker på att det inte finns ngt gammalt skattekvitto med regnr? Var en annan tråd med tips om lite olika register. Men det kan nog kosta lite mera att söka upp den... På något länsakriv finns ju pappren, men problemet är väl att den inte ligger sorterad under chassinummer så det är ett helsike att söka rätt på den...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Kontakta Volkswagenhistoriska klubben, VWHK.
De har nämligen av Svenska Volkswagen erhållit register över samtliga till Sverige importerade VW fordon. Registret baserar sig på fordonens tillverkaruppgifter, bl.a chassinumret!! ICQ/ae

Enligt närstående källor så är dock hanteringen av detta register långsam och ibland lite otillgänglig, eftersom det sköts på fritiden av någon inom VWHK!

lycka till nu!! ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

5

Takk for gode tips! Hvis man får info fra VWHK - kan man da få info om gamla reg nr og/eller eiere.... Eller er det bare "VW-info" på de kortene som klubben har?

6

Experterna på denna fråga läser ju här på forumet oxå (fast kanske lite anonyma?) ICQ/ad
Jag TROR att du genom VWHK-infon kan få reda på till vilken återförsäljare och län (länsbokstav), samt i vissa fall även första registreringsnummer.

Börja där, och sedan så går du vidare till landsarkivet som Demian beskriver.

Ett annat (svårare) alternativ, är att besöka något stort bibliotek i Sverige och söka efter en bokserie som gavs ut för respektive län under flera år på femtio och sextiotalet.
Jag har för mig att böckerna heter "BILKALENDERN 19xx för X-län".
Där kan du finna samtliga fordon för respektive län som var registrerade för givet år.
Då får du fram vad ett fordon med ett visst reg.nr är av för bilmärke och årsmodell, samt vad aktuell ägare heter och bodde.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

7

Jag tror VWHK har servicekort, om det är det som de har så får man inte reda på första regnr, däremot vad första ägare heter och vilken återförsäljare som sålt och när bilen levererats.

Man lär ju kunna börja på rätt länsarkiv att söka, men ganska många bilar registrerade per år. Uppsalas (upplands) landsarkiv fick man själv sitta och bläddra i korten när jag kollade detta för 10 år sen. Då är det ju bara frågan om tid att hitta sin bil. Om man inte bor nära arkivet eller de inte låter en söka själv är det ju värre.

Men kanske nån på VWHK kan bekräfta vad det är för info som de har på sin mikrofilm?

8

Vårt register i VWHK har vi ärvt av Svenska Volkswagen när dom tröttnade på att hantera förfrågningarna.
Det är som johan_l skriver servicekorten som är avfilmade och lagda på microfischeband. Alla bilar från start till 1967 finns med. Informationen du får är:
Motornummer
Färg
Nyckelkoder
Tillbehör
Försäljningsdatum
Försäljare
Köpare
Vid vissa sällsynta fall kan registreringsnumret finnas med.

Vi söker på chassinumret.

Som medlem i VWHK är all chassinummersökning gratis, men för person som ännu ej är medlem kostar det i dagsläget 100 kr.

Maila till oss [email protected] så plockar vi fram uppgifterna.

Lars Eriksson ordf. VWHK

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9 Senaste redigerad av johan_l (2011-12-02 20:12:51)

Så här kan det typiskt se ut, inte min bil (tyvärr).

EDIT: Kan lägga till att jag inte vet vems bil det är, troligen en skrotad...

http://img841.imageshack.us/img841/8295/servicekort2.jpg

10

Du kan ju även prova, räcker med chassinummer tydligen, men kostar några spänn;
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472

Nästan samma diskussion med mera info finns här;
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5563

11

Hej Oystein!

Gissar att den gått här uppe.

Du ringer Irene, en jättebra kvinna som hjälper dig, men bara när bilen gått i norrland.
Vet du om bilen hade ett modernt regnummer ex ( abc 123) eller om det var ex (bd 12345)

Har den ett modernt nummer så kanske den finns kvar i bilregistret.

Personligen skulle jag hoppa över vwhk, för iallafall när jag har frågat har det inte gått så fort och de har haft sin läsare utlånad osv (jag frågade ang majonnäsbussen, som jag har både chassienummer, leveransdatum och gammla/nya registreringsnummret på)  men det var trögt, så om det ska gå fort, och bilen har funnits i norrland, ring Irene.

Lycka till!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

12

Bilen kom fra Arboga- Ørebro - trakten. Usikker på om den har vært i de nordliga deler av landet... Men mangelen på rust skulle nesten tilsi det... Thomas - han som hadde en grøn 50 soltakare som han solgte til Indonesia eller hva det var... Han er kanskje her inne?

13

Får man ställa en motfråga i ämnet? Jag är sugen på en bil som är intagen som skrot från Norge. Hur kan man finna den gamla norska identiteten?

14

vitadex skrev:

Får man ställa en motfråga i ämnet? Jag är sugen på en bil som är intagen som skrot från Norge. Hur kan man finna den gamla norska identiteten?

Det er egentlig veldig lett! Send meg chassis-nummeret, så skal jeg hjelpe deg.

15

Ja....da er mail sendt til VWHK og Riksarkivet - så får vi se om det gir resultater.

Irene har kontortid bare mellom kl 0900 og 1200, så dit får jeg ringe i morgen.

Om noen har ytterligere tips om "hur hitta papper om man bara har chassisnummer og den har vært i sødra Sverige" ... så tas det imot med takk.

Takkar.

Bilen:
http://www.screwdriversnorway.blogspot. … -sale.html
http://www.screwdriversnorway.blogspot. … eetle.html

16

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

17

SplitPersonality skrev:

Tjena....
Jeg har en fin 50-modell bubbla som kom fra Sverige over til Norge for ca 15-år siden. Den ble kjøpt som skrot og tatt over grensen som delebil uten papirer. Nå skal den tolles inn til Norge for og restaureras. Jeg har BARA ett chassisnummer...ingenting annat. Hur går jeg fram for å ta reda på svenska papper på denna bilen?

Hej,
Vad är det för färg och årsmodell på din bil? Jag sålde en fin svart -59 till Norge för ca 15 år sedan och jag vet att killen som köpte den tog in den till Norge som "delebil". Det är bara en vild chansning från min sida, men kan det vara den? I så fall är denna bil avregistrerad i Sverige. Den hade då reg.nr BLJ788, men idag så sitter det numret på ett annat fordon.
Detta är den enda bilden som jag har kvar på bilen. Varför sålde jag den........? ICQ/ac /Anders

http://forumbilder.se/images/c152012111131bd48.jpg

VW 1200 -60
VW 1300 -66

18

Vel...som jeg skrev i første post - dette er en 50-modell, ikke en 59-modell. Det er en stor skillnad.

19

SplitPersonality skrev:

Vel...som jeg skrev i første post - dette er en 50-modell, ikke en 59-modell. Det er en stor skillnad.

OK, det var nog min norska som inte var tillräckligt bra. Trodde "50-modell" betydde typ "50-tals VW". Sorry......... ICQ/ab /Anders

VW 1200 -60
VW 1300 -66