Det finns 2 olika sätt att operera beroende på hur "åtkomligt" ögat är.
Det ena är "smärtfritt" medans det andra är "INTE smärtfritt", håll tummarna för det första... 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Laseroperation för ögen
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det finns 2 olika sätt att operera beroende på hur "åtkomligt" ögat är.
Det ena är "smärtfritt" medans det andra är "INTE smärtfritt", håll tummarna för det första... 
Å om ja minns rätt så sa dom att de "smärtfria" kosta 35000 å de smärtsamma kostade 29000 å på det senare blev man sjukskriven i en vecka.... 
Hmm, var in på undersökning idag å jag kommer att få göra den billigare varianten av operation.
De första 48 timmarna kommer de tydligen att kännas som svetsblänk å jag kommer vilja ligga i ett mörkt rum hela tiden..
Operation kommer ske den 14 juli så till allt helvete så missar jag Bad Camber med stor sannolikhet
får väl se hur ont det gör....
Var också på undersökningen igår. Men jag har en ganska stor astigmatism på höger ögat, så att han ville ha sista mätningen (från 2005), så att han kan se hur min fd optiker korrigerade detta med linserna. Då ska han bestämma om det är möjligt med en laseroperation. I sånt fall blir det den smärtsamma operationen. Först måste jag vara utan linser för en månad (får glasögen istället) och sen gör han en sista mätning.
Då får jag stänga verkstan för en vecka och ligga i sängen...
Jag skulle oxå få ett par låneglasögon, jag behövde dock bara vara linsfri i minst 5 dagar...
Jag får väl se det positiva, får ju 6000:- över att lägga på bilen... 
Jag körde med linser i många år, varvat med glasögon på jobbet. Men nu när man passerat 50-strecket har ju synen förändrats, så jag måste se utan glasögon på nära håll (samma med linser - som alltså inte längre funkar att läsa med..). Glasen är ungefär samma styrka som i alla år, men på nära håll ser jag alltså bra/bättre.. Undrar hur det funkar med sådan här operation....och om man opererat sig för tio år sedan - hade det varit "ogjort" då?
-Bara mina tankar - synpunkter/erfarenheter ?
Jag har hört att man ska vara utan linser i en vecka före undersökningen och sedan i en vecka före operationen.
jag har gjort en laser behandling och är nästan nöjd
jag har inte samma synskärpa som tidigare med ögonen har inte läkt klart än
det ska bli bättre säger dom när ögonen har läkt först efter 9 månader ska man vara helt återställd
det jag tappade i syn vad jag märker nu är jag ser dåligare i mörker men det kanske blir bättre senare
det får jag reda på onsdag då det var 3 månader sedan jag gjorde min operation
för övrigt är jag jättenöjd
har ni frågor så fråga
//sun
Jag tror att jag behöver att vara utan linsen för en månad, för att jag har hårda linser (ovanlig i Sverige) och de ändrar formen av hornhinnan.
Ang. förändringarna; man kan bara få en laseroperation om man har varit stabilt i många år.
Hörde av en bekant vars bekanta har opererat sig med dålig resultat, tydligen involverar brytningsfel samt när/långsynhet i problemet.
har blivit så pass att han inte kan få bra syn med glasögon nu heller... Hoppas detta är ett av få fall då jag med har glasögon och kommer säkerligen göra en OP om några år si sådär 10.
//J
Jag har hört att man ska vara utan linser i en vecka före undersökningen och sedan i en vecka före operationen.
Precis, Jag fick dock en förundersökning (den 23) som ja bara behövde vara utan linser natten/morgonen före undersökningen. Sen så blir det en till undersökning som jag har 30 min innan operationen, å då måste jag vara linsfri minst 5 dagar...
jag har gjort en laser behandling och är nästan nöjd
jag har inte samma synskärpa som tidigare med ögonen har inte läkt klart än
det ska bli bättre säger dom när ögonen har läkt först efter 9 månader ska man vara helt återställd
det jag tappade i syn vad jag märker nu är jag ser dåligare i mörker men det kanske blir bättre senare
det får jag reda på onsdag då det var 3 månader sedan jag gjorde min operation
för övrigt är jag jättenöjd
har ni frågor så fråga//sun
Oj! så lång läktid...!?
Vilken typ av operation gjorde du, LASIK eller LASEK?
Lasik
det var svaret jag fick av min optiker ska dit om 2 dagar och kolla synen
då är det 3 månader sedan jag vart opererad
jag tror det går fortare att läka men "slutbesiktninen " är efter 9 månader
då ser dom om jag behöver göra någon kompleterande behandling
skriver här vad optikern sa
//sun
Opererade ögonen i torsdags, alla har sagt att Lasek skulle göra ont som fan! måste haft tur som bara hade ont dom 30 min de tog att åka hem ifrån Memira i Västerås!
Jag sov större delen av torsdagen och fredagen, Behövde inte ta värktabletter, bedövningsdroppar eller sömnpillren jag fick.
Jag ser långt ifrån bra ännu, dock bättre än utan linserna ja hade förut. Får inte köra bil på minst en vecka
så det är tur man har en underbar fru som kan skjutsa, var faktiskt upp till Bad Camber å kikade en stund i lördags kväll !!
Är dock väldigt ljuskänslig så solbrillorna är på större delen av vaken tid
En polare snålade och åkte till tunisien och fixade ögonen.
Tänkte ha skön semester och slippa glasögon...gick tyvärr åt helvete och läkare brände förhårt så nu ser han suddigt har oxå fått operera om sig i sverige.
Opererade ögonen i torsdags, alla har sagt att Lasek skulle göra ont som fan! måste haft tur som bara hade ont dom 30 min de tog att åka hem ifrån Memira i Västerås!
Jag sov större delen av torsdagen och fredagen, Behövde inte ta värktabletter, bedövningsdroppar eller sömnpillren jag fick.
Jag ser långt ifrån bra ännu, dock bättre än utan linserna ja hade förut. Får inte köra bil på minst en veckaså det är tur man har en underbar fru som kan skjutsa, var faktiskt upp till Bad Camber å kikade en stund i lördags kväll !!
Är dock väldigt ljuskänslig så solbrillorna är på större delen av vaken tid
Kan vi få en rapport om hur det blev?
Var precis ute och reste i två veckor och börjar seriöst tröttna på linsklabbet. Får se om höstens budget går att stuva om så att det ryms en laseroperation.......
Ser inte lika bra på nära håll som förut när jag var närsynt, och det skulle ta upp till 6 månader ? innan synen hade stabiliserat sig helt.
Tror inte jag är så mycket mera ljuskänslig nu än jag var innan operationen så det gick över ganska fort.
Var in på undersökning 3 veckor efter operationen och då hade jag fullgod körkortssyn, så det är bara att fixa ett nytt körkort!
Jag säger som så många andra, det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare!!
Det är dyrt men värt varenda krona, å linser kostar ju oxå pengar....
Undersökning på torsdag! Om operation är möjlig kommer det nog ut en annons om delar till salu från mig snart...... 
Har nu varit på undersökning och resultatet var att jag inte är aktuell för en laseroperation. Tydligen var kombinationen brytningsfel, hornhinnans tjocklek och pupillens storlek sådan att de inte rekommenderade en laseroperation.
Däremot finns det en teknik som heter ICL där man gör ett litet snitt och lägger in en lins ovanpå kroppens egen lins. Det var tydligen en enkel operation, men iom att det är en "riktig" operation och själva linsen måste specialtillverkas gick det på 45 tusen. Tål att funderas på.....
tråkigt att det inte blev av!!
Om operation är möjlig kommer det nog ut en annons om delar till salu från mig snart
hade du tänkt sälja av glasögon??
eller är det något annat intressant??
Fan va tråkigt, å 45 papp måste svida rejält när jag tycker 29 var dyrt !!
hade du tänkt sälja av glasögon??

Då var det gjort
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Efter att ha sugit på den här karamellen i snart 20 år så har jag äntligen gjort slag i saken, har backat för beslutet i alla år men kände nu att tekniken har förfinats så pass att det nu känns relativt riskfritt att genomgå detta. I onsdags morse hamnade jag under lasermaskinen, och totalt 45 minuter och 3 koppar kaffe senare var det klart och jag kunde ta mig hem i passagerarsätet på bilen och lägga mig på soffan och blunda i 4 timmar. Själva ingreppet tog ca 3 minuter per öga.
-3,75 närsynt har förvandlats till 0, och nu 2 dygn senare känns det nästan oförskämt bra, bara lite pyssel med ögondroppar i en vecka återstår.
Billigt var det ju i.o.f.s. inte, men jag har förmånen att kunna betala med bruttolöneavdrag 3 månader via företaget jag jobbar på, så netto kommer det att kosta ca 21000 för båda ögonen.
Får väl avsluta med att säga som man hör alla andra som gjort detta säga, "det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare" 
Grattis !
Jag får vänta till våren. Då ska Memira mäta mina ögonen igen och kollar om de är stabila, så att de kan opereras. Jag hoppas verkligen det, jag är så trött på mina linser!
Jag har varit på en första undersökning för ICL och ska träffa en läkare för undersökning nummer två om två veckor.
Då var det gjort
![]()
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Efter att ha sugit på den här karamellen i snart 20 år så har jag äntligen gjort slag i saken, har backat för beslutet i alla år men kände nu att tekniken har förfinats så pass att det nu känns relativt riskfritt att genomgå detta. I onsdags morse hamnade jag under lasermaskinen, och totalt 45 minuter och 3 koppar kaffe senare var det klart och jag kunde ta mig hem i passagerarsätet på bilen och lägga mig på soffan och blunda i 4 timmar. Själva ingreppet tog ca 3 minuter per öga.
-3,75 närsynt har förvandlats till 0, och nu 2 dygn senare känns det nästan oförskämt bra, bara lite pyssel med ögondroppar i en vecka återstår.![]()
Billigt var det ju i.o.f.s. inte, men jag har förmånen att kunna betala med bruttolöneavdrag 3 månader via företaget jag jobbar på, så netto kommer det att kosta ca 21000 för båda ögonen.
Får väl avsluta med att säga som man hör alla andra som gjort detta säga, "det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare"
Grattis!
Jag ångrar inte en sekund att jag opererade mig, fick bruttolöneavdrag fast på 4 månader så jag har nyss betalt färdigt...!
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Laseroperation för ögen
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.