1

Jag har ett par dubbelport toppar liggande, ventilerna är 37/33 och förra ägaren påstår att om ska vara portade. Vid en snabb titt så ser inte vi att dom verkligen är portade, dom ser liksom polerade ut och dom är aldrig körda ser det ut som.

Vad är lämpligt att bygga för motor, tänkte väl ha en 1600 och nån snäll trimkam.
Kan man ha original vev?
Vad bör man ha för vippor?

Bilen ska bli en lite vassare körbar gatbil och inte någon racebil.
Det får inte kosta alltför mycket, har inte så mycket pengar.

Så vad har ni för förslag?  ICQ/ab

2

Allt går att göra men vad har du tänkt i effekt 70hk 100hk eller mer
Hur mycket är cyllarna slitna hur är blocket????
Jag vill inte vara taskig men hur mycket har du tänkt att putta in i motorbygget
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Om jag inte har några fina cylindrar så kan det bli att jag köper det nytt. Block har vi några att välja av, någon av dom borde vara skaplig annars får man försöka leta tag på ett annat bättre.
Eftersom motorn kommer att byggas under en längre tid så vet jag inte riktigt hur mycket pengar det kommer bli. Renoverade en std 1600 förra vintern så jag vet hur mycket det kan kosta att göra bara det.
Hur mycket hästar kan man räkna med att få om man har dom topparna och i övrigt nästan std 1600, ev. andra vippor, kam och förgasare?  ICQ/ad

4

PatrikTurri skrev:

Om jag inte har några fina cylindrar så kan det bli att jag köper det nytt. Block har vi några att välja av, någon av dom borde vara skaplig annars får man försöka leta tag på ett annat bättre.
Eftersom motorn kommer att byggas under en längre tid så vet jag inte riktigt hur mycket pengar det kommer bli. Renoverade en std 1600 förra vintern så jag vet hur mycket det kan kosta att göra bara det.
Hur mycket hästar kan man räkna med att få om man har dom topparna och i övrigt nästan std 1600, ev. andra vippor, kam och förgasare?  ICQ/ad

Det blir en billig trim motor om du gör med fuggar/vippor /avgasrör och lite mer komp (8,5-9,0)
Vw kamen är underskattad tycker jag sen kan du välja 1,25 /1,4/1,5 i utväxling  Kam lyftet är 7,6mm har jag för mig
7,6x 1,25 = ???
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Kom på att jag har ju en kamaxel i garaget en Scat C20. Är det någon vettig kam?
Skulle det fungera bra om man hade t.ex C20 kam, 1,25 vippor och dom topparna eller blir det bättre med original kam då?

6

Nu e jag ju ingen expert men jag har provat något liknande på min förra bil och det funkade bra. En ny balanserad vev kostar ju inte så mycket om du ändå skal ner och rota i blocket ( så kan man ju varva lite också)
Tillsammans med toppar std cyllar, 1,25 vippor kanske två fina förgasare 40 mm eller dubbla solex ( blir ju lite retro  ICQ/ab  ) och något fräsigt avgas system
Sen kan man ju hålla på hur mycket som man känner för

7

king.sc skrev:

Nu e jag ju ingen expert men jag har provat något liknande på min förra bil och det funkade bra. En ny balanserad vev kostar ju inte så mycket om du ändå skal ner och rota i blocket ( så kan man ju varva lite också)
Tillsammans med toppar std cyllar, 1,25 vippor kanske två fina förgasare 40 mm eller dubbla solex ( blir ju lite retro  ICQ/ab  ) och något fräsigt avgas system
Sen kan man ju hålla på hur mycket som man känner för

En ny vev kostar som du säger inte så mycket,men problemet är ju att veven som påstås vara balanserad måste balanseras om för att det hela ska bli bra.

8

Finns ingen anledning att byta vev till den kombon om det inte är något fel på den du har.  ICQ/af

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G