26

sextontumsdelar är inte lätta att hitta nya.
Beg, om du har tur, men prisbilden är inte som på 14 tummarna.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

27

hmm. synd. såg nån snubbe som monterade höjningssatser på nåt forum som hade splirrans nya 16" bärarmar med nått monsterhöjningskitt.
minns inte var det var bara

28

http://www.syncro-services.com/index_modi_eng.html mitten på sidan ungefär. eftermarknads o inte helt gratis men de finns  ICQ/ag
höjningsfjärdrar med. o om man kunde kombinera det med höjningssatsen från futbus .com så borde de inte vara några problem med att kasta in jättedäcken jag har kärat ner mig i? ICQ/ad

29

Sådärja.. Nu är jag på väg hem med den ledsnaste subaru legacyn någonsin på släpet bakom mig. Den har mer hål än plåt, den är krockad i fronten och den har kasat sidled av vägen och nästan klyvts på mitten av ett träd. Men motorn är frisk och kabelhärva samt startmotor är med så åtmindstonde rovan går en ljus framtid till mötes.

30

hasade själv hem en legasy,,rost jajamensan..men det e ju bra när man betalar.. ICQ/ag vilken årsmod?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

31

En 92a med knappt 20 k mil på mätaren  ICQ/ag
Fick ställa den på jobb om jag lova att inte låte den stå för länge muhahha Default/lol
Va på skroten igår o plocka loss 2 st hyttdörrar 1 st gliddörr och en st baklucka från en förvånansvärt fin campingbuss som jag inte riktigt förstår varför den hamnat på skroten...?
Men de sparar mig iallafall en helvetes massa lagaroststid och riktabulortid på dörrarna. Ska hämta dom på måndag med firmabussen ICQ/af 

sen blir de gaffeltrucken under den immobiliserade legacyn! in me den i hallen! hissa upp den med traversen o vända den rätt. skruva loss motorn och lyfta ur den. parkera den på en pall och elsystemet i en låda så får den sluta sina dagar i en bilpress på arons. (såvida de inte kommer förbi någon skrothandlande ziggenare i en rostig iveco.) då får han den hehe

sen blir de maganisering tills vidare.

måste ha fatt i en uppscannad variant at verkstadshandboken så jag vet vad man behöver lossa innan man försöker lyfta motorn bara. några ideer?

32

var håller du hus i landet... skulle vilja ha tag i en övre motorrums lucka med sarg från en 4 kant buss.. för att svetsa i min bay..om du kunde kötta ur bussen du tar dörrarna från och skicka till blekinge med tex bussgods.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

http://osp.metrohosting.info/wiringgallerysubaru.html
http://www.main.experiencetherave.com/s … ual_scans/
kanske du hittar något "matnyttigt"
http://www.subynotch.com/
i denna tråden används ett ms sprut.. funderar om det inte e rätt. då subbas elsystem e möjligt att konvertera.. men ganska så komplext..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

lyckades tanka ner katalogen i pdf på piratebay o bränna den på en cdskiva. men tack ändå.
du menar att jag skulle skära ur sarjen dvs de som hade motsvarat en karm på en dörr?
Finns ju ingen ström där på skroten så de blir lite meckigt.. kanske kan låna en gasbrännare på plats men jag tror de kommer kosta mer än vad det smakar. måste ju finnas en buss på en skrot nära dig som de står en sån på?
inte som dom rostar inuti bagaget?
ska skicka ett mail och fråga om de finns så man kan låna gasbrännare och vad dom ska ha för luckan. sen har du bussgods och de hade nog tagit bättre delen av en dag att fixa för mig. vilket betyder att jag måste göra de på en lördag om de ens går...

snubben i england som säljer adapterkåpan konverterar ju elsystem. bara o skicka och betala

35

"Snubben i England", är det RJES du pratar om då? Richard som driver firman är en hyvens kille. Dessutom är inte en EJ2x-styrbox komplex på något vis, inte mer komplex än något annat sprut. Att MS-konvertera är kul men DET är komplext i jämförelse. Trådarna mellan boxen och motorn är inte isolerade utan ligger i samma kabelhärva som resten av elsystemet, så du måste få med hela härvan från motorrummet och sen är det bara att snitta upp och pilla ihop det som ska vara kvar.

36

Yes precis den där Richard pratar jag om.
Har då inga kunskaper om el och dom erfarenheter jag ligger inne med är uteslutande dåliga så Mr RJES får vänligen ta och work his magic på min kära kabelstam.
Dessutom tycker jag att 2900 kr plus frakt är inget att gnälla om när man erhåller en tjänst som man kan absolut ingenting om själv ICQ/ab

37

svenne duva du som verkar ha gjort detta flera gånger.. har du en manual över vad som skall vara kvar.. då jag inte tänkt att skicka min kabelstam. eller brukar du skiva iväg dina stammar?? givetvis kan jag tänka mig att etala en slant för bra imfo.. men 2900++ betalar jag inte..
el är ju inte hjärnkirurgi..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38 Senaste redigerad av svenne duva (2011-11-28 19:46:27)

Sök på nätet, det finns dokumenterat på flera sajter/bloggar men kapa inte för tidigt bara så är det lugnt. Det är mest ett jäkla pillande eftersom hela härvan måste skalas och separeras. Jag har gått från ett fullt pallställ med EJ-delar till en flyttkartong som jag förmodligen slänger snart. Jag kör bara VW-diesel numera. ICQ/ab
Fast, det finns ju en motor som kan ändra på det...
http://boxeer.com/

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/870304.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/870318.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=PrdUScR7wmw

39

Du har inte något ball tillbehör liggande kvar i den där kartongen då!?

40

Nej, det är en jäkla massa spridare och givare som kan vara "bra att ha" om jag ska MS:a en gammal bubbla eller nåt... ICQ/ab

41

lyckades snubbla över en krockad och rostig subaru legacy med en frisk motor så vi körde helt sonika o hämtade den för att anv ingenjörskonsten under huven till min bass!
körde förbi 2 st långtrade med ett DJÄVULSKT STORT bandvagns spår på var lastbil. blev en lite kass bild såhär i förbifarten men man ser ju lastbilshjulern i jämnförelse Default/yikes
http://img705.imageshack.us/img705/8459/img0046vw.jpg
här lyfts den intet ont anande donatorn in för att rensas på de enda av värde kvar i bilen hehe. kan ju trösta sig med att motorn kommer få ett noblare slut i bassen än vad resten av bilen kommer gå till mötes hehe.
http://img15.imageshack.us/img15/4849/img0051tj.jpg
rovan ur. mycke meck med det när man inte gjort det förr. va på jobb till halv tolv den kvällen. Chefen har ju i sin oändliga generositet låtit mig ta skrotet till jobb under premisserna att den itne står där för länge ICQ/ag
http://img638.imageshack.us/img638/9697/img0055rs.jpg
elhärvan är ju en historia för sig... låt oss bara säga att jag är gad att Richard på RJES finns och nej...2900 är INTE för mycke för att få separerat och bundet motorhärvan till ett plug and playsystem.
http://img855.imageshack.us/img855/1635/img0069jx.jpg
va på min lokala skrothandlar och hämtade en uppsättning rostfria och bul-lösa dörrar. passade även på att befria campern på dom kontakter som richard behöver till subaruhärvan för att den ska bli kompatibel med "basecamps" orginal elsystem.
http://img254.imageshack.us/img254/6778/img0041w.jpg

42

har haft lite bekymmer då jag helt plötsligt fattade att jag inte kunde besiktiga min syncro som personbil, om inte den redan en gång varit registrerad som person bil.
Fick ringa runt en hel del.
Länstrafikstyrelsen hänvisade mig till bilprovningen och bilprovningen hänvisade mig till volkswagen, volkwagen hänvisade mig till riksarkivet där jag inte riktigt hittade något heller.
Ringde tillbaka till volkswagen och blev hänvisad till svar.ra.se där jag lyckades få ut 2 dokument som inte sa mig något alls överhuvudtaget.
Det ena pappret va fältet där "fordonsslag" skulle vara angivet tomt, och det andra stod det buss.
Så jag ringde vidare och varken bilprovningen eller volkswagen visste riktigt vad det innebar.
det enda bilprovningen kunde säga var att det då skulle vara plats för 9 eller fler passagerare..

Så efter ett jäkla ringande fram och tillbaka och jag fick dessutom tipset att ta med alla papper jag uppbringat och ett nytt regbevis och köra ner till bilprovningen och fråga om jag kunde få personbilsregga denna med fler säten och isåfall få det på papper så ingen kunde ångra sig senare.
I de stora hela kändes det ganska mörkt men så fick jag idag hem ett papper från volkswagen
http://img819.imageshack.us/img819/8172/halleluja.jpg
känns ganska bra måste jag säga  ICQ/ag

43

Tänkte att jag först och främst skulle få bussen genom besiktningen med fler säten innan jag börjar klydda med att byta motor osv.
Problemet är att den går inte riktigt bra.
Den är liksom ganska orkeslös och orkar knappt dra i 3an men den ryker inte konstigt eller så, så jag hoppas att de ska hjälpa med nya stift fräsch olja, nytt luftfilter. Kanske tömma den på soppa och hälla på ny samt att kolla om gaswiern behövs justeras(gaspedalen känns slapp).
Dock verkar inte min förgasarmotor finnas med i jätteboken jag köpte som ska handla om t3or och "vin" koden som boken påstår ska finnas på instrumentpanelen och synas genom rutan lyser med sin frånvaro.
Koden som jag hittade och antog skulle vara chassienummer ser heller inte alls ut som koden boken hänvisar till..

Några ideer? Finns de någon annan mindre bok som handlar om baea just min buss?
Och är där något jag glömmer som också skulle vara bra att kika på för att få bussen att gå bättre?

44

Du har förmodligen en amerikansk "crap"-bok som bara beskriver de amerikanska modellerna!! I USA är det krav på att kunna se bilens identitet genom frontrutans glas.

Din buss är förmodligen avsedd för den svenska marknaden??

Chassinumret är stansat på en tvärbalk (höger fram) i underredet. Ett enklare ställa att leta är dock efter en vit papperslapp i förarhytten under instrumentbrädan på vänster sida på en ventilationskanal av plåt. Samma papperslapp är också klistrad i vagnens leveranshandlingar (om du har dem kvar.)

Skaffa en "Haynes" eller Biltema mekkarbok över modellen, så finner du varianterna av buss som du har, och då går mekkandet som en dans!!

För övrigt så låter ditt bekymmer med trött motor så enkelt som att gaswiren inte är korrekt monterad till förgasarens spjällhus!

Lycka till!!

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

45

http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation … 47085.aspx

Har haynes en bok som täcker syncrobussen med?

46

Det finns ingen Haynes som täcker Syncron. Men den vanliga räcker långt. Om du vill ha med Syncron så gäller: http://www.amazon.com/Volkswagen-Vanago … 0837603366
Där finns det mesta!

47

Bentley täcker allt. Det är den boken som KalleW tipsar om. Allt annat är skit i jämförelse.
Finns även på Justkampers.com

48

de e faktiskt bentleys gigantiska variant som jag har.. och just den som inte täcker min förgasarmotor Default/smile

49

Då lär du inte hitta den i Haynes heller. Haynes innehåller hälften av Bentley.

Vad har du för specialare som inte såldes någon annanstans?

50

Då lär du inte hitta den i Haynes heller. Haynes innehåller hälften av Bentley.

Vad har du för specialare som inte såldes någon annanstans?