http://www.youtube.com/user/no1amazon#p … J7OvJK4TRE
Vem är det här ? Misstänker starkt att den kommer ifrån TurboTown, Västerås men finns det nån tråd nånstans eller har nån lite info ändå ?
Tyckte den verkade skitfrän ! 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilder & film » Pro turbo truck ...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
http://www.youtube.com/user/no1amazon#p … J7OvJK4TRE
Vem är det här ? Misstänker starkt att den kommer ifrån TurboTown, Västerås men finns det nån tråd nånstans eller har nån lite info ändå ?
Tyckte den verkade skitfrän ! 
Med tanke på vem som lagt upp den så känns Västerås ganska troligt. 
Det är Stefan i mitt garage. Kör svart -66 på strippen.
Motorn i pickisen har skurit. Nu blir det original 2l med turbo, som den gick förra vinter/sommaren.
Blir nog tillsalu när motorn är klar.
Men ingen mer info om bilen/motorbygget nånstans ?
Moget helsing...
Jag som trodde det handlade om den äkta proturbotrucken från aros... 
Det trodde jag först åxå när jag hittade den på Tuben men sen varst de mer intressangt.. 
jäkla vilket härligt sound, hög vill ha faktor på ljudet enbart.....
Bilen är en väl använd 75:a EH, den är tämligen rostfri men med lagningar av blandad kvalitet. Vid köpet satt det en dubbelports 1300 och 002 låda i bilen - väldigt trött. Dessutom fick man svindel när man skulle klättra upp i den så en sänkning stod först på "att göra"-listan. Fram byggdes en egen justerbar sänkningssats som ger 64 olika inställningar, har dock bara provat en då det blev ganska bra = 180mm sänkning. Bak sänktes den två splines på den inre splinesningen. Funkar kanon, fast med dom lite högre vinterdäcken tar det precis i med två välbyggda herrar fram .
Växellådan byttes till en 091 med superdiff och en standard 2,0 typ 4 med Megasquirt monterades, det blev genast en mycket trevligare bil. Redan här fanns en ide om turbo, så efter besiktningen byggdes ett nytt grenrör och en TD04-13G monterades ihop med en fläktkyld intercooler. Efter en massa strul med hydraullyftarna och en nedgången kam som resultat av det, revs maskinen och mekankam med lyftare monterads. Blev en helt annan gång i maskinen nu, körde så hela sommaren med ca 1,0bars laddtryck tills det började dra ihop sig till SCC och strippsuget ökade. Ett par mönstrade slicks lånades av Niklas i garaget och Pauter vipporna från den svarta monterades.
På Gardemoen kördes första repan ut på 16,19s, efter varje repa mappades lite och laddtrycket höjdes sakta varpå tiderna sjönk stadigt ner till 15,19s vid 1,4 bars laddtryck, vid 1,5 tackade orginalkolvarna för sig och det var färdigkört.
Lämnade Norge som stolt silvermedlem i USB(Ultimate Street Bays).
forts.följer
Lite bilder
Så jäkla häftigt! Hatten av! 
Ahh..! Tackar för den infon , nu har jag lite mer att suga på, jag har ju de mesta grejorna på hyllan och pickisen står ju bara i vinter... 
Sänkningsatsen som du nämner, det finns inga bilder och lite mer info om denna?
VILL HA!
Synnerligen prydligt bygge! 
Tack för alla positiva kommentarer, fick et PM av m.helsing med lite frågor, han tyckte jag kunde svara här så fler fick ta del av svaren.
"Tjena , jag gillar ditt bygge rejält och har långt gångna planer på ett liknande men är ny inom turbobyggen så jag har lite frågor om det är ok . Du kan svara i tråden om du vill så fler får upp ögonen för lite mer trimmat..
Först och främst, jag har en likadan 2 liters insprutad typ 4 och tänkte precis som du gjort dra ut avgasröret åt sidan och sen in, men jag tänkte snika till det och bara dra tryckröret direkt i original gasspjäll och åka med original insprut. och tändning. Det borde väl funka med lite tryck 0,3-0,5 eller så, även utan IC ? Jag har en Garrett T2 förresten.
Vad har du för LMM ? Placerat just framför turbon ?
Oljan. Tar du trycket ur oljetryckskontakten eller ? Och var gick du in med returen ?
Vad är det för fördelare ?
Har du original insug och gasspjäll ?
Spridare ? Original eller "moderna" ? Om du har moderna , då räcker det att göra om hålen i originalinsugen eller ?
Jag fattar ju att det måste vara bättre med MS eller liknande nya sprut men det bör väl funka med original L-jetronic åxå eller gör jag bort mej om jag bygger med det ?
Tacksam för svar och med vänlig hälsning Marcus Helsing i Ljusdal !"
Hej Marcus och alla andra, ursäkta att det dröjt med svaret, har varit mycket på jobbet ett tag nu.
Ska försöka svara på dina frågor:
Jag antar att du menar luftmassemätare med LMM, själv använder jag mapsensor som tar tryck/vaccum direkt i orginalplenumet.
Oljan tar jag via ett t-stycke vid oljetryckskontakten och returen går in i vänster ventilkåpa.
Fördelaren är brytarlös från en wasseboxer där den inbyggda hallgivaren används för att styra tändningen via Megasquirtet.
Använder orginalinsug men där finns det tydligen två modeller, en där rören är lika grova hela vägen och en där rören konar
ner och blir lite tunnare uppe vid plenumet. Det råkade sig så bra att jag hade dom grova utan att veta att det fanns olika.
Spjället har varit orginal fram till nu då jag bytt till ett spjäll från Volvo 740 som har justerbar tomgång då jag hade
svårt att få till tomgången när jag hade stormotorn i.
Spridarna är 337cc tagna från en volvo 740 turbo har jag för mig.
Ska väl inte säga att du gör bort dig med ett orginalsprut men du behöver antagligen komplettera det med nån form av
tryckstyrd extra spridare för att inte få spikningar på laddtryck. Men med ett MS har du fler möjligheter att justera och
få bättre gång, väl värt pengarn om du frågar mig.
Tycker dessutom att du siktar lite i underkant med 0,3 -0,5 bars laddtryck, sätt dit en liten IC och ladda 0,7 - 1,0 och
du får en mycket trevlig bil.
mVWh Stefan
Thanx Stefan ! Vi får se hur det blir med bygget men information och kunskap är bara bra !
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilder & film » Pro turbo truck ...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.