26

Jag undrar vilken de främsta faktorn till försämrad prestanda är egentligen? Vikten är ju den avsevärt mest påtagliga skillnaden hos en typ1 och en typ2 och även om man jämför en splitt med en bay, men vindmotståndet är ju det som är kvadratiskt beroende av hastigheten. Min erfarenhet säger mig att en original 1600 är rätt kul i en splittbus jämfört med en bay. Om man inte har det som referensram verkar nog splitten trött och jag kan förstå att man i en bruksis, speciellt som man vill lasta i och åka i 110 på motorväg med vill ha lite mer krut än original. I en bay är det tillochmed nödvändigt innan man lastat och kommit upp i motorvägsfart. Det är backtagningsförmågan som är den stora akilleshälen ur prestandasynpunkt. Sen är det sjyst med en motor man kan lita på, dvs "renoverad/nyköpt". ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Jag har en 126A-motor, dock behöver den renoveras!  ICQ/ad

Kan inte mycket...

28

På vilket sätt måste din 126A renoveras?

Är den till salu?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

29

Ok, då bumpas den här tråden lite och det med önskan om assistanse till forumets motor-gurus.

Jag landar i Los Angeles den 12e december och har en stor låda som skall fyllas med godis så jag behöver lite assistans till vad jag skall lägga i shoppingkorgen...

Som sagt tidigare, har inte så stor koll på motorer (än så länge... ICQ/ad ) så ja vet inte helt va ja ska satsa på, det jag däremot vet är att jag vill ha en stark och driftsäker bruksmotor till splittbuss.

Jag har absolut ingenting så jag behöver handla en del... har tänkt nånstans runt 100hk +- 1776-1835, ... eller nåt sånt...

Vilken butik i L.A./Cali är att föredra?

Buy the ticket, take the ride... - HST

30

Löf skrev:

...har en stor låda som skall fyllas ....... vet är att jag vill ha en stark och driftsäker bruksmotor till splittbuss.

Toyota Diesel ?

You´ll never know...

31

m.helsing skrev:
Löf skrev:

...har en stor låda som skall fyllas ....... vet är att jag vill ha en stark och driftsäker bruksmotor till splittbuss.

Toyota Diesel ?

Är du full nu igen...

32

http://www.vwparts.net/ har en butik i huntington beach, har bara handlat över nätet med dom och då va dom kanon. Har i princip hela CB perfomance utbud på hyllan.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

33

Eller försök åka till farmersville och besök CB direkt - mycket trevligt. Man får tillochmed en rundtur i motorbyggarverkstäderna om man vill.
Det är en bit från LA, men har man tiden, så..
Annars är vwparts bra också, men det var inte riktigt samma sak i deras butik som i CB's.

DH -69
Buss -66

34

Båda två står på listan, 3,5timmar till CB och 40min till Vee Dub Parts från hotellet så de ska nog besökas båda två!
Men va faan ska ja handla... ICQ/ae

35

Hallå

Det råder en del missuppfattningar om vad som är luftmotstånd, Cv värde osv.

Cv värdet är luftmotståndet i förhållande till frontarean.
Bussen har lägre Cv värde än bubblan, men högre luftmotstånd på grund av större frontarea, (i förhållande till Cv värdet).
Hur fronten ser ut är av mindre betydelse i förhållande till hur det ser ut baktill.
Den största vinsten om man vill sänka luftmotståndet är att göra en "boattail" bak på fordonet, jämför en flygplansvinge, de värsta Bonnevillefarkosterna etc.

Ett lysande exempel är de flesta takboxar som sitter på bilar, kilformade för lägsta luftmotstånd, FEL, FEL, FEL!  Den trubbiga änden ska vara framåt och den spetsiga bakåt för att minimera "vaken" bakom.

Motor till splittbuss? jag kör med 1600 dubbelport, IRS 195/15/65, går kalas, bra utväxling accar vid omkörningar över 110.
Men beter sig konstigt vid gaspådrag på 1:an.
Ska byta till en PICT/4 tror jag den heter, i vilket fall har den en större accpump så får jag se om det hjälper.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

36 Senaste redigerad av Löf (2012-01-14 23:24:23)

Ok, vad tror forumets motorgurus om det här receptet?

AS41 Case
Los Panchito, single spring, 40mm x 35.5mm
Super Big Bore Kit, 90.5 x 69mm
Super Race Rods 5.400
69mm 4140 Forged Chromoly Crank
Eagle Racing Cam - Adv. Duration 274° / Dur. @ .050" 222° / Lift @ cam .359" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .394"
Eagle Cam Gear
CB Super Stock Rocker Arm 1.25:1 Ratio
Chromoly Push Rods

Dual Dellorto 40DLRA

Stage 1 - 1700lb. 200mm Kennedy Clutch
Thin Line Oil Sump - 1 1/2 qt.

(Allt ovan förutom Dellorto'na från CB Performance)

Om pengarna räcker till så blir det nog ett 38mm CSP Phyton, om inte pengarna räcker till, nån idé om vad som skulle passa?

Edit: Jo, en sak till, vad kan en sån maskin hamna på i HK, 100-110?

37

receptet ser helt okej ut men jag tycker du spenderar pengar på onödiga detaljer. Los panchitos funkar grymt bra. du behöver inte köpa nya stakar utan använd original. Är personligen inte imponerad av CB-s kammar då jag vid ett flertal tillfällen har mätt upp 1mmmindre lyft än annonserat. Satsa pengarna på Scat 1.25 vippor som lyfter nästan 1.3 och köp en Engle 100 kam så får du en motor med grym botten. Du kan också använda en originalvev som du kollar och balanserar. Till en buss skulle jag satsa på Empis stora sump då motorer i bussar tenderar att gå varmt. Jag tycker att du skall välja toppar med dubbla fjädrar pga lyftet med Scat 1.25. Om du nödvändgtvis vill köpa en vev så satsa på en 74mm slag istället. Angående hästar skulle jag tippa på runt 90-100 allt beroende på komp.

38

Jag hade inte satsat på så stora toppar som Los Panchito, oportade 044 klarar ca 120 hk utan problem. Nytt sätesjobb bör du göra på alla toppar från USA så där är det ingen skillnad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

39 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-15 11:23:41)

När du köper cyllar/kolvar kolla om du kan få tag i mahle kolvar för det är bristvara i dag
Jag håller med landelius  till 95% om du skall köpa vev så 74-76mm
kolla även efter olje filter prylar som brukar vara biligt i Us  ICQ/ab
Ps köp på dig munstycke och förgasar prylar ( Derlorto) när du är där för det är bristvara här
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

40

Swerker hur menar du med att los panchitos är stora toppar, dom är ju bara cncportade 043. Ventilstorlekarna är domsamma.

41

PPRMicke skrev:

När du köper cyllar/kolvar kolla om du kan få tag i mahle kolvar för det är bristvara i dag
Jag håller med landelius  till 95% om du skall köpa vev så 74-76mm
kolla även efter olje filter prylar som brukar vara biligt i Us  ICQ/ab
Ps köp på dig munstycke och förgasar prylar ( Derlorto) när du är där för det är bristvara här
/// Micke

Varför köpa Mahle?Börjar det bli ont om dom så är dom förmodligen dyra och dom är ju inte ens
smidda utan pressgjutna.Jag tror inte att Smidda AA-kolvar är sämre.

42

Hans Landelius skrev:

Swerker hur menar du med att los panchitos är stora toppar, dom är ju bara cncportade 043. Ventilstorlekarna är domsamma.

Dom flödar mer och kostar mer än 044 som flödar för den effekt han är ute efter. Som jag ser det så ska man kanske inte ha en topp som flödar för 140 hk när man ska ta ut 100-110, då är 044 ett bättre val. Att det är samma ventilstorlek spelar ju mindre roll när kanalen är styrande.
Sen kam man tycka att 043 är bättre för att den inte är sandgjuten men det är en annan diskussion.

JPM's Mousemotor hade oxå 043-toppar med 40x35,5 men han lurade ur 193 hk så det är mycket annat än ventilen som avgör effekten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

43

Inte för att jag tror att oportade 044 flödar tillräckligt för 120 hk med tanke på dom kanter som finns i förbränningsrum och under sätet. Sen är det ju så att den effekt han är ute efter sitter i topparna och ventillyftet så det lutar åt att han verkar vara ute efter ca 130hk. Sen är det en annan fråga om han får ut det. Dock tror jag han med lätthet får ut dom 100-110hk han var ute efter vilket jag tvivlar han får ut med oportade 044. Jag har byggt flera motorer med Los Panchitos och med tanke på vad ett portningsjobb kostar idag är dom inte särskilt dyra. Dom påminner i mångt och mycket om Connys handportade 044 som i en 2332 klarade en mittentolva på strippen. I min värld mycket för pengarna.

44

Det är bara att titta på de motorer som har 044 och W110, i princip alla lämnar ca 125 hk och det visar oxå flödestesterna hos JPM.
Jag vet minst 3 motorer som visar de siffror som flödestesterna visar, Kjelles buggymotor, Jonnys -67'a och Sennas -68. Alla 1835 med 044 och W110 lämnade i 123-128 hk på samma ställe.
Det är bara att sladda in på JPMs hemsida och läsa i tabellen, ligger under Dynoday 2004.

Vi kan oxå jämföra Connys 1915 med W130 och mycket större toppar, kam, ventiler(?) än jag har och det gick inte så bra vid ett matchrace på Växsjö.  ICQ/ad

Ali G

45 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-16 08:32:12)

Nu var det som vanligt låt killen köpa det han vill till sin buss
Det är värre än  tidningen bilsport när det gäller effekt (hur mycke fick han??? )
Löf tänk på att du skall ha ut mer än 100 -120% än std motor sen är det inte bara prylarna det skall funka ihop också ICQ/an
så köp det du har råd med ICQ/ad
Ps Om du är där borta kan du snacka med A1 så kan dom skrädda sy ett avgas system till din motor så det funkar ihop  ICQ/ab 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

46

Det här är bästa läsningen....kanon när ni motorgurus delar med er ICQ/ag

Bubbla -62

47

Jag håller med dig att 044 flödar för 120 hästar vid lyft som de flesta inte har ,15-16mm. Sen framgår det inte om bilarna du referar till har portat eller höjt kompet. Vad är fördelen med att sätta ihop en motor med oportade toppar. Vad jag ville komma till är att det blir samma pengar att köpa Los panchitos färdigportade som att låta någon med kunskap och erfarenhet porta en 044. Vad jag minns av Växsjö var att Connys insug sprack men att jämföra den med din 1776 är väl att ta i. En Trimcomotor med osäker historik som stått still rätt så länge. Sen är det väl inte bara topparna som betyder något i matchrace, föraren har väl en viss del med slutresultatet att göra. Tänker närmast på när HörbyNicklas vann på Mantorp över Mange Lundgren i Finalen. Starten är viktigare än storleken på kam och ventiler. Sen tror jag inte att Löf kommer att köra några matchrace med bussen. Anledningen att jag rekomenderar delar till motorer är att jag har byggt kundmotorer med dessa delar och resultatet har funkat bra på bussar. Mycket vrid och hästar på låga varv.

48

Det var oportade och oplanade toppar på alls tre motorer.
Du kanske minns bättre än jag men som jag minns det så sprack insuget på Conny motor efter att både Kim och jag kört ifrån honom. Den motorn gick ju aldrig bra även efter att inget fixats. Något var felkomponerat där.
Att jag skulle vara så mycket bättre chaufför än Conny tror jag inte på.
Jag ifrågasätter inte att det fungerar med Panchito men de flödar lite för mycket om man vill ha 100-120 hk. Jag påstår bara att det blir bättre och billigare med 044.

Ali G

49

Man måste beundra jänkarna för deras totala oförmåga att volymmäta förbränningsrum.
Är det nån som vet hur många cc Los Panchitos förbränningsrum är på? Enl CB så ska dom ju vara 59 cc och det betyder förmodligen att volymen kan vara allt mellan 55-70.. Default/hmm

50

Det skiljer 14 dollar per topp mellan cnc-portade panchitos och oportade 044. 28 dollar för ett portningsjobb tycker jag personligen inte är dyrt. Sen har jag svårt att förstå varför man skulle sätta ihop en motor med oportade toppar. Har idag stått och portad bort kanter i två Bandidostoppar att sätta ihop dom oportade hade säkert minskat flödet med 25-30 %. Stickan Tyskarna är inte så hävliga heller. Ta och kolla lite originaltoppar så hittar du skillnader där också.Att fixa en skillnad på 4 elller 1cc går väl rätt enkelt i förbränningsrummet.