Vad kan man räkna på att det kostar på min 1200 -30hk? Typ1 motor? Mellan tummen å pekfingret om man utgår från att endast slitagedelar åtgår?..
Min renovering av en 1500S -64 motor gick på 10.000 med delar och arbete. Då lyfte jag ur motorn och plockade ned den till ett longblock själv.
Fråga Landelius...
Fråga Landelius...
Hålls han mycke med motorer? Han kanske läser detta?...
Hans Landelius...sök bland användarna.
Hålls han mycke med motorer? Han kanske läser detta?...
Han lever på det så det skulle man kanske kunna säga. Håller till i Sö-telje!
Ali G
utan att vara expert på området så är mitt svar "hur långt är ett snöre"
bara slitagedelar? när man öppnar en motor så brukar det dyka upp saker man inte räknat med....
fick en prisuppgift på att rusta en 1600, slutade med att jag inhandlade en 1915 för de pengarna...
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Om vi bryter ner det lite.
Vad är slitagedelar i en motor?
Vev, stakar, kolvar, kam, lyftare, ventiler, kolvringar, lager, fördelardrev, vippor, stötstänger eller för att uttrycka sig enklare allst som rör sig i en motor är en del som slits och då en slitagedel.
En 30 hk är ju minst 50 år gammal idag så om du inte känner dig gift med motornumret är det bättre att jaga en industrimotor.
Ali G
Min renovering av en 1500S -64 motor gick på 10.000 med delar och arbete. Då lyfte jag ur motorn och plockade ned den till ett longblock själv.
Ok. Lämnade du till firma alltså eller?
Största kostnaden ligger ju i maskinbearbetningen du måste göra. Att bara byta lager i ett block med uppslagna lagerlägen är ju dumt om du ska ha en säker bruksmotor.
En ar-borrning och lite jobb på topparna kring ventiler kommer du nog inte ifrån.
HenrikL skrev:Min renovering av en 1500S -64 motor gick på 10.000 med delar och arbete. Då lyfte jag ur motorn och plockade ned den till ett longblock själv.
Jepp.
MrVw skrev:HenrikL skrev:Min renovering av en 1500S -64 motor gick på 10.000 med delar och arbete. Då lyfte jag ur motorn och plockade ned den till ett longblock själv.
Jepp.
Det måste vara många år sen...För 10.000 renoverar man inte en motor idag även om man gör jobbet själv..
Om kunden står för delarna så finns det fall när det kan kosta 10000 för en renovering. Men då skall man räkna in inköp av delar i kostnaden som då blir mycket högre. Jag har ett fall där en kund ville ha en 1600 renoverad. Efter rivning av motor var det bara ett par toppar och ett svänghjul som gick att använda. Då blir det bra mycket dyrare med en massa nya delar och arborrning +balansering. Desutom ville han ha dubbla förgasare som jag står för så det rinner iväg i pengar. För två år sen så gjorde jag en lista på delar för att renovera en 1600 till nyskick. Den hamnade då på ca 20000. Många tycker att en motor på ca 150 hk som kostar 50000 är mycket pengar och det Är mycket pengar men inte dyrt när man räknar ihop alla delar som krävs för att få ihop en pålitlig storkubikare. Nya delar till en 1641 med dubbla förgasare kostar komplett ca 35000. Sen tilkommer jobbet att sätta ihop delarna till en fungerande motor och kunskapen att få den att gå bra. Man bör ha klart för sig att kunskap och framförallt erfarenhet har kostat pengar som man också får betala för. När du går till läkaren så är inte kostnaden relaterat till delar utan kunskap och det är väl inte vanligt att man prutar där eller försöker göra jobbet själv.
14 2011-12-03 12:07:25 Senaste redigerad av johan_l (2011-12-03 12:07:43)
Såg att CSP tar 23000 för en ny brassemotor. Sen kan man ju undra vad som är bäst, en renoverad motor eller en ny med (tveksam?) brassekvalitet... Sen handlar det väl om vilka delar man stoppar på den renoverade kan jag tänka?
http://www.vwcsp.se/luftkylt/luft_motor.html
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Tror att brassemotorn består av gjuten vev och gjutna stakar. Ny brassemotor är ett longblock dvs ingen generator ingen fläktkåpa tror inte förgasare ingår heller. Men jag har haft fel förut (tror jag).
Tror att brassemotorn består av gjuten vev och gjutna stakar. Ny brassemotor är ett longblock dvs ingen generator ingen fläktkåpa tror inte förgasare ingår heller. Men jag har haft fel förut (tror jag).
Ja,det ingår väl bara vad man ser på bilden..
Vad väntar du på?
http://www.blocket.se/skaraborg/Brandsp … 16&w=3