Well... what the hell
http://www.youtube.com/watch?v=xWzSZN-Jpe4
Bra film som borde också visas på landets alla trafikskolor !

.......och fortfarande lagligt i Sverige
Trots att alla länder förbjuder det.......
Modern cars are nothing but visual pollution !
.......och fortfarande lagligt i Sverige
![]()
![]()
![]()
ibland undrar man hur du tänker Rainer. det är INTE lagligt i sverige!!!!! vi har bara lite mer logiska lagar här uppe, du får inte göra något som tar din fulla uppmärksamhet från körningen på så sätt slipper vi skapa/lagar för allt som man kan tänkas hitta på... I länder där det är förbudet att sms betyder det att det är laglgit att uppdatera facebook eller twittra via telefonen eftersom de inte finns någon specifik lag mot det???
Den där filmen var ju hemsk!
Det finns så många lagar man kan bryta mot utan att åka fast. Åka utan lysen, åka för fort, inte stanna för fotgängare vid övergångsställen, snedda över flera filer, inte använda blinkers, mm, att jag inte är förvånad över att folk fipplar med luren samtidigt som de kör. Ligger man bakom någon som verkar rattfull, då kan man hoppa upp och sätta sig på att den personen pillar med luren. Minst lika "farligt" är det ju att fippla med GPSen och det är ju ändå ett redskap intimt förknippad med bilkörning!
ibland undrar man hur du tänker Rainer. det är INTE lagligt i sverige!!!!! vi har bara lite mer logiska lagar här uppe, du får inte göra något som tar din fulla uppmärksamhet från körningen på så sätt slipper vi skapa/lagar för allt som man kan tänkas hitta på... I länder där det är förbudet att sms betyder det att det är laglgit att uppdatera facebook eller twittra via telefonen eftersom de inte finns någon specifik lag mot det???
Då är det lagligt i Sverige att sms:a, så länga man kör ordentligt (eller när det inte tar din fulla uppmärksamhet från körningen, som du säger). M.a.o. det är ok till man (nästan) orsakar en olycka, då blir det olagligt
Varför tror du att folk kör var som helst på motorvägen i Sverige (som retar upp mig hela tiden)??? När jag kör förbi dem och titta på dem, då snackar de alltid i telefonen. I alla andra länder får man inte hålla i telefonen och där märker man att folk kör mycket mer uppmärksamt.
Jag har haft tre kunder i 2 månaders tid som blev påkört bakifrån medan de väntade för ett rött ljus. De som körde på dem fifflade med telefonen. Två av tre bilar var total-loss (1 Bubbla cab och en Rover Mini), tack för det! 
Jag kör mycket bil i runt om världen i mitt jobb och jag kan inte påstå att andra länder kör så mycket mer uppmärksamt än i Sverige. Man ser ju minst lika ofta i tex Spanien, Portugal eller Holland att folk pillar med telefoner fast det är böter på det. I många av Europas länder får man ju köra med alkohol i kroppen istället, vet inte om det är så mycket bättre
Kolla vilka länder där det händer mest olyckor förhållande till bilmängd.
Snackar man med lastbilschaufförer så tycker de att Sverige är ett av de bästa länderna i Europa att köra i då vi är mycket tillmötesgående och vänliga i trafiken. Körde ju en sväng i Europa med bubblan i sommras och trodde ju att folk skulle vara tillmötesgående när man kom i en bil som är gammal och normalt sett inte körs så fort med. Inte då, upp i röven och blinka och tuta hela tiden. Belgien var fan det värsta skitland jag kört bil i någonsin, ruttna vägar och otrevliga människor i trafiken.
Jag förordar inte att man skall leka med telefonen men det jag tror inte att det är värsta boven.
9 2011-11-29 14:17:07 Senaste redigerad av bdagman (2011-11-29 14:21:18)
Intressant med jämförelser....
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co … death_rate
iofs dödsfall och då skall man väl beakta hur gamla bilarna är i landet tänker jag... hittade inget riktigt bra på det...
Då är det lagligt i Sverige att sms:a, så länga man kör ordentligt (eller när det inte tar din fulla uppmärksamhet från körningen, som du säger). M.a.o. det är ok till man (nästan) orsakar en olycka, då blir det olagligt
Det där är ju lika idiotiskt som att säga att "allt är lagligt tills man blir tagen". Igen frågar jag mig hur du tänker.... Nej det är inte lagligt även om det görs utan att det händer något. skriver du sms, mail, eller grillar korv medans du kör så bryter du mot lagen oavsett om det händer något, eller om du är Alonzo och klarar av att göra detta medans du har full koll på vägen.
i de länder som har lagar mot att sms, får man då skicka mail medans man kör? du som själv kommer från holland kanske vet hur de bahandlar sånt?
/läste igenom det jag skrev och kan tolkas som en aggresiv ton men det är inte meningen, ta det inte som att jag är arg, irreterad eller så bara förundrad hur du tänker.
hade en diskussion med en polis om detta...
lagutrymmet de kan använda är "vårdslöshet i trafik"
går att tillämpa på allt från telesamtal till somna bakom ratten...
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Visst är det olagligt att Sms:a i Sverige. Det går ju som sagt under vårdlöshet i trafik.
Det som skiljer Sverige mot andra länder, så är det som jag förstått det att du får hålla i telefon medan du pratar. Det är det som är förbjudet i många länder.
Sveriges syn på saken är att det inte är telefonpratet i sig, som är det farliga, utan att sms:a och leta telefonnr i telefonboken. Dom problemen finns ju fortfarande kvar, fast man använder headset.
Jag kan köpa det, för då är det lite som att förbjuda folk att köra med en hand och prata med passagerarna eller hålla en glass i ena handen.
Det där är ju lika idiotiskt som att säga att "allt är lagligt tills man blir tagen". Igen frågar jag mig hur du tänker.... Nej det är inte lagligt även om det görs utan att det händer något. skriver du sms, mail, eller grillar korv medans du kör så bryter du mot lagen oavsett om det händer något, eller om du är Alonzo och klarar av att göra detta medans du har full koll på vägen.
Ok, men då förstår jag det. Det finns ingen specifik lag mot ringa/sms:a medan man kör; man får helt enkel inte göra nånting annat samtidigt som påverkar ens körningskvalitet.
Då finns det bara en fråga kvar, varför ringer/sms:ar som många (och kör all over the place) medan de kör bil? Är det för att det finns för lite trafikpolis? Eller byr polisen sig bara att böta folk för fortkörning? När var sista gång nån blev stoppad av polisen för att han inte använde blinkersen, körde onödigt på vänster fil eller för att han kom in en 90km/h motorväg med 60km/h och orsakade onödig bromsning och bilköer? Om jag var en trafikpolis...... 
hade en diskussion med en polis om detta...
lagutrymmet de kan använda är "vårdslöshet i trafik"
går att tillämpa på allt från telesamtal till somna bakom ratten...
Det finns även i Nederländerna så inget nytt där.
RAINIER skrev:
.......och fortfarande lagligt i Sverige yikes yikes yikes
http://i43.tinypic.com/214pgn6.jpgibland undrar man hur du tänker Rainer. det är INTE lagligt i sverige!!!!! vi har bara lite mer logiska lagar här uppe, du får inte göra något som tar din fulla uppmärksamhet från körningen på så sätt slipper vi skapa/lagar för allt som man kan tänkas hitta på... I länder där det är förbudet att sms betyder det att det är laglgit att uppdatera facebook eller twittra via telefonen eftersom de inte finns någon specifik lag mot det???
Lite mer logiskt? Enligt dig.
Lurv skrev:Det där är ju lika idiotiskt som att säga att "allt är lagligt tills man blir tagen". Igen frågar jag mig hur du tänker.... Nej det är inte lagligt även om det görs utan att det händer något. skriver du sms, mail, eller grillar korv medans du kör så bryter du mot lagen oavsett om det händer något, eller om du är Alonzo och klarar av att göra detta medans du har full koll på vägen.
Ok, men då förstår jag det. Det finns ingen specifik lag mot ringa/sms:a medan man kör; man får helt enkel inte göra nånting annat samtidigt som påverkar ens körningskvalitet.
Då finns det bara en fråga kvar, varför ringer/sms:ar som många (och kör all over the place) medan de kör bil? Är det för att det finns för lite trafikpolis? Eller byr polisen sig bara att böta folk för fortkörning? När var sista gång nån blev stoppad av polisen för att han inte använde blinkersen, körde onödigt på vänster fil eller för att han kom in en 90km/h motorväg med 60km/h och orsakade onödig bromsning och bilköer? Om jag var en trafikpolis......
Den frågan kan jag svara på Rainier.. Svenskar gör precis som resten av världens befolkning man skiter i vissa lagar och chansar på att inte åka dit.... Har du aldrig någonsin brutit mot en lag när du kör bil??
Jag pendlar väldigt mycket på motorväg och det bästa sättet att spara tid är att äta i bilen.. så en Mcdonalds drivthru och sen tillbaka på motorvägen och självklart kör jag alltid förfort på motorväg.. i stan är en helt annan sak..
75:a Late bay Westfalia
Den frågan kan jag svara på Rainier.. Svenskar gör precis som resten av världens befolkning man skiter i vissa lagar och chansar på att inte åka dit.... Har du aldrig någonsin brutit mot en lag när du kör bil??
Jag är ganska rebellisk i många områden, men är väldigt noga när det gäller köra bil. Inte för att det är lag, men för att jag vill att trafiken flöder så smidigt som möjligt.
De enda lag jag bryter när jag kör bil är att jag kan klistra på nåns bakkofångare när nån kör 60km/h på en 90km/h motorväg. Och sen kör jag om ofta på höger sida, för att alla kör eller på mittenfilen eller på vänsterfilen..och många kör då 60km/h 
Ps. vad gör lastbilar på mitten- och vänsterfil förresten???
What really grinds my gears:
Härom dagen höll jag på att smälla i en rondell för en anslutande förare som inte tog hänsyn till väjningsplikten. Flera gånger har jag fått tvärnita i liknande situationer, då sladdat så att jag stoppar upp trafiken i båda körfält. Så gott som dagligen råkar jag ut för det Rainier beskriver, folk som fiskör i femtio på motorvägspåfarterna. Jag som vill utnyttja nedförsbacken för att få fart får ofta bromsa när jag närmar mig motorvägen för att en bilist ligger i alldeles för låg hastighet. Det ironiska är att man ofta blir omkörd längre fram av samma bil! Snacka om inkonsekvent. En annan situation som ofta uppstår är folk som helt plötsligt svänger ut i vänsterfilen när man är på väg om! Livsfarligt! Att folk som ligger på påfarten inte ger blinksignal förrän de faktiskt svänger ut är också ett mysterium för mig. Jag fick lära mig att börja binka i god tid så att folk på huvudleden/motorvägen ser att jag vill in, ibland är ju påfarten även en avfart längre fram och ska man dit ska man ju inte ge signal! Jag kanske är en väl hård rättshaverist när det gäller bilkörning, men folk kör inte som folk! Jag bryter också mot en del regler, tex om att köra om på högersidan, men är det nittio, jag ligger i nittio och personen framför mig kör långsammare i vänsterfil, då ser jag det som att jag "passerar" snarare än att jag kör om. Kör jag på farthållaren kan man knappast kalla det för en omkörning i ordets fulla bemärkelse!
I kollektivtrafiken är det minst lika respektlöst och dålig stil, men där riskerar man inte livet i samma utsträckning. Man blir luttrad som Stockholmare i trafiken, man ska helst ha gångavstånd till jobb/skola, men det är det väl en bråkdel av en promille som har.
Och för att återgå till topic, brukar jag ge luren till min passagerare om jag åker tillsammans med någon. Den personen får vara min sekreterare, kock och kartläsare, sköter allt åt mig, inklusive SMS:ning. Det är ett bra tips!
Jag kör mycket bil i runt om världen i mitt jobb och jag kan inte påstå att andra länder kör så mycket mer uppmärksamt än i Sverige. Man ser ju minst lika ofta i tex Spanien, Portugal eller Holland att folk pillar med telefoner fast det är böter på det. I många av Europas länder får man ju köra med alkohol i kroppen istället, vet inte om det är så mycket bättre
Kolla vilka länder där det händer mest olyckor förhållande till bilmängd.
Snackar man med lastbilschaufförer så tycker de att Sverige är ett av de bästa länderna i Europa att köra i då vi är mycket tillmötesgående och vänliga i trafiken. Körde ju en sväng i Europa med bubblan i sommras och trodde ju att folk skulle vara tillmötesgående när man kom i en bil som är gammal och normalt sett inte körs så fort med. Inte då, upp i röven och blinka och tuta hela tiden. Belgien var fan det värsta skitland jag kört bil i någonsin, ruttna vägar och otrevliga människor i trafiken.
Jag förordar inte att man skall leka med telefonen men det jag tror inte att det är värsta boven.
Jag tycker också at Sverige är ett skitbra land och köre i, om man sammenhåller med till exempel Danmark. Der är bara Én sak som stör mej. Når folk körer 20-30 och även 40 km langsammere end vad max hastighet är på den väg man nu en gang körer på. SKer ofta i SE. Men derimot har alla i DK väldigt bråttom med och nå ett och annat sted hen (kanske det är derfor det stör mej)