Hur mycket tjänar man på att byta till splitframvagn, tänker markfrigång osv. Vad är fördelarna förutom ledbult om man vill åka toklågt?
Du tjärnar runt 5 cm i markfrigång. Det nedre röret sitter längre upp på splitframvagnarna. Det är väl den största fördelen.
Då får jag lov att ställa en följdfråga: Vad blir den lägsta punkten framtill på en bay med splittframvagn?
4 2011-09-13 08:41:14 Senaste redigerad av Demian (2011-09-14 22:08:48)
Jonny och jag var ut och grovmätte lite förra veckan. Med splitframvagn, så är framvagnen fortfarande lägsta punkten. Om man mäter gavlarnas underkant, så ligger den ca 20mm under rambalken. Också styrsnäckan klarar sig. Den ligger ett par cm över.
Tack för det svaret! 
Oftast när det tar i på min buss (som har bayframvagn) så är det i nedåtlut eller farthinder pga det stora överhänget och då är det bogseröglan eller skyddplåten under styrväxeln som skrapar i. Ibland har också styrlänken och gavlarna på framvagnen tagit i.
Belgien var en mardröm för våran stackars buss, riktigt kassa vägar.
Hur funkar det att ta sig fram med en tokslammad buss?
T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn
Hmmm, att din buss skrapar i vid frontpartiet kanske beror på att den är högre bak än fram. De sakerna som du nämner sitter ju lika oavsett om du har splitframvagn eller ej. Det är ju långt överhäng fram, så har man rake, så gör det nog en del.
Jag upplever inte att min tar i någonstans speciellt förutom hjulen i hjulhusen. Jag har nog åkte närmare 700-1000 mil med den och jag upplever inte att den brukar ta i. Men min buss är nästan lika hög fram som bak. Möjligtvis att dragkroken brukar kunna ta i vid vägbulor, och nån gång har det varit problem att ta sig ner i ett parkeringsgarage, men då har det varit extrem neråtlut. Men under de två somrar jag har åkt, så har någonting på underredet slagit i kanske ett tiotal gånger.
Den gick också i bilprovningens bromsprovare utan att fastna.
5cm är en hel del. Trevligt med svar från er gurus 
Lånar tråden & undrar om man med fördel kan köpa en färdig kortat splittframvagn till sin bay?
tänkte om jag ändå ska köpa en ny som är fabrikskortat! jag vill kunna åka så lågt som möjligt!
bra eller dåligt?
[ VW Typ1-64 2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]
Här finns det nya framvagnar att beställa:
http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=
Lite synd att dom ser ut att bygga en del neråt, en original splitframvagn hamnar ganska nära backen så med någon av dessa lär det inte bli bättre.
Men ska man inte åka superlågt och inte vill/kan bygga bygga själv tycker jag att det verkar prisvärt.
ja jag har kollat på dessa ... men frågan var lite att visst tjänar jag på att köpa en färdig Splittframvagn utöver en färdig Bay! .. om man ska åka lågt! finns det någon nackdel med en splittframvagn? & finns det ingen i norden som tillverkar framvagnar längre?
Fick ett tips att köra Slamwerks Framvagn! http://www.slamwerks.co.uk/products/nar … bus-beams/ .. Den modellen bygger inte lika mycket som dom andra, men frågan är den bra? <
& om man nu ska köra en splitframvagn! vad är det man behöver utöver själva framvagnen! är det något från bayframvagnen som man kan använda?
Om jag fattat rätt så är den stora skillnaden att de lyckats flytta upp hjälpstyrarmens fäste (hur?) och det avhjälper ju problemet man får med droppade spindlar, men då måste man skaffa såna först. Det blir ju "billigare" med splittframvagn.
Du behöver en komplett framvagn, från din 69a kan du ta trummor och innanmäte hos bromsarna, men spindlar styrstag, sköldar, bärarmar och även stötdämapre(?) behöver komma från splitten.
14 2011-11-28 21:08:16 Senaste redigerad av Franke (2011-11-28 23:06:36)
Jag tycker framvagnarna ser väldigt prisvärda ut men jag är inte så förtjust i dessa klumpiga gavlar som jänkarna och engelsmännen alltid använder sig av. Men det är ju bara en smaksak som förmodligen inte påverkar funktionen.
Sen undrar jag vad gränsen för toklågt går nånstans ? För mig är det toklågt när det man knappt får in foten under kofångaren fram
Så mycket går det iaf inte att sänka en bay utan att framvagnen kommer för nära backen, så vill man sänka rejält och fortfarande ha bussen någorlunda körbar så är det ett måste att flytta upp framvagnen i ramen.
Kee: Är inte sköldarna lika mellan 64-70 ? Jag är rätt säker på att jag har sköldar från 70 på mina spindlar från 67.
Jag är osäker på hur det är med spindlarna men om det går att göra konan större i spindlarna blir det väldigt smidigt att använda styrstag från en bay.
Franke: Visst hade du planer på att börja fixa 40mm upphöjda splitt framvagnar? eller hade jag missförstått det? jag skulle iaf. vara intresserad av en sådan!
Du har säkert rätt Franke, tänkte bara utifrån att spindlarna är annorlunda och att sköldarna då också borde vara det.
17 2011-11-29 12:36:28 Senaste redigerad av Franke (2011-11-30 11:14:03)
Franke: Visst hade du planer på att börja fixa 40mm upphöjda splitt framvagnar? eller hade jag missförstått det? jag skulle iaf. vara intresserad av en sådan!
Jag har tagit fram nya gavlar som flyttar upp en splittframvagn 40mm och jag har även börjat spåna på att bygga några nya framvagnar med helt nya delar men tyvärr saknas tiden för att gå vidare.
Jag har bara två par gavlar hemma som redan är tingade och minst en buss ska ner på alla fyra med denna setup innan det är aktuellt att skära några fler gavlar.
Tänkte bara få klar göra en sak. Man tjänar väl inte nått i hur låg bussen blir? har man sänknings satser i båda så blir det lika lågt? Men spliten så kan man vända spindlarna och det går inte på bayen.
Eller är jag helt borta?
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Med sänkspindlar på en baystomme går det att få den lovligt låg också, även om kulbultarna inte medgör samma rörlighet som ledbultarna. Problemet är dock inte själva höjden, för med sänksatser och sänkspindlar på en baystomme, börjar du få problem med markfrigången, framvagnen slår i backen helt enkelt!
jo men jag tänker, bay spindlar kostar knark och split stomme går inte att hitta.
Men om man bara har sänknings satser i båda, blir dom lika låga då?
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
nu har jag inte sökt med ljus och lykta efter en split stomme men efter vad jag hört verkar det inte som det är så lätt att hitta......hur lågt kommer man med sänksatser endast???
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
22 2011-12-17 07:36:55 Senaste redigerad av Franke (2011-12-17 08:25:11)
Så här "lågt" som Gbs:s buss är nog max vad man kan sänka med bara sänksatser på en baystomme.
Den bussen har även en kortad framvagn vilket gör fjädringen hårdare, dvs man kan åka lite lägre utan att kulbultarna bottnar.
Tyvärr finns det inga genvägar när man ska sänka en bay ordentligt, en stor plånbok eller en rejäl arbetsinsats är vad som krävs.
jaha ja får väl sikta på det stuket då om ja inte skulle ha tur att snubbla över en splitframvagn...för fet plånka har ja inte.....tack för bilden Franke
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Ovan på min buss är väl 2:a sänkningen i ordningen och varje gång har man trott att man skulle vara nöjd ett tag... men det har inte tagit lång tid förens man börjat tänka "bara ett par centimeter till sen så..." nu är sänkning nr 3 påbörjad 
Underbar buss, GB! Och vad händer i steg 3? Hade du köpt likadana spindlar som Nisse eller?