26

johan_l skrev:

En annan fråga - vilka motorer & vilka generatorfötter passar en dylik generator på? Antar att det bara är de med lös fot, dvs inga 30hk.

Nu har jag förvisso redan en 1600 motor med vxl generator som jag iom det är original VW är en lägre effekt, men, men... man är alltid nyfiken... Har ju en oihopskruvad 1900 också så frågan är om det passar där rakt av?

Hej Johan
Om du skall använda en T4 motor med generator ton från en t1 måste du fräsa av blocket 5mm där tonet skall sitta
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

Att fyrans lager ofta är dåligt hoppas jag beror på att folk ofta spännt generatorremmen för hårt..... ?

Om samma problem finns på typ3 pannkaksmotorn känns det inte som att det är ett problem som beror på "stor generator" för det är väl inte så vanligt med stor växelströmmare på typ3 pannkaksmotor ?.....

Skit samma man får testa! räkna med att tråden uppdateras om jag får problem med det bakre ralagret ;=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

28

Typ 4:an har andra lager och längre vevaxel med större avstånd mellan lagren vilket minskar belastningen med motsvarande hävarm till skivan och sist och inte minst så är blocket av aluminium och inte av magnesium och det är även kraftigare.

29

Nobbe skrev:

Jag slog till på en 90Amp på ebayen ICQ/ab

1,056.81 SEK ink frakt + eventuell moms.

får se när / om den dimper ner ! :=)

//Nobbe

Snabba puckar ! ICQ/ab
Nu landade generatorn hemma :=)
åkte på momsen, men de får man leva med

man får väl se till sommaren hur den fungerar !
känns ok i kvaliteten, plastlocket runt D+ var inte högsta kvalitet men i övrigt ser den riktigt bra ut!

http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/generator.jpg

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56