1

Har suttit och kikat runt lite på olika luft-system, jag har fått upp ögonen för CE:s kit, som ser mycket bra ut!
Det jag funderar över är hur man går tillväga, för jag tror ju inte att farbror besiktningsman blir så glad över att se fyra luftbälgar  ICQ/ad
Måste man regga bilen som ombyggt fordon?
Finns det någon som åker på luft här förutom Franke? Har för mig att jag sett en lyx(?)-buss med luft på en del cruisingar i Gävleborg!

Puss & kram

Kan inte mycket...

2

om du har stopp så inte karossen hamnar på marken om en eller flera bälgar går sönder, skall besiktningen skita i vilket fjädrings system du har. sen skall du ha stötdämpare.. detta enligt en besiktnings man som brukar göra reg besiktningar varje veckap på fordon vi bygger på jobbet.givetvis skall infästningar vara utförda på ett säkert sätt och ledningar försedda med nötskydd vid genomföringar och där dom passerar vassa kanter, liksom värme skydd där sådant behövs. mao sunt förnuft. att grejerna skall vara hela säger sig själv..
jag menar fjädringen e ju inget dom kollar mer än okulärt efter ev skador. typ trasiga fjädrar osv.


just nu på Gotland

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Stopp, hmm, men låt säga att båda bälgarna fram går sönder. Hamnar verkligen karossen på backen då? Tar det inte i bl.a. hjulen och själva framvagnen då när den sjunker ihop och på så sätt, om än lite, hamnar en bit ovanför backen?
Så man måste ha stötdämpare utöver själva luftbälgen?
Eftersom CE:s kit enbart behöver mindre svetsjobb så ska det inte vara så mycket man kan göra "osäkert", får jag iaf för mig  ICQ/ad

Kan inte mycket...

4

Är väl inte så himla bra om de enda som stoppar dig fråån att  gå i marken är framhjulen som tar i karossen?
Tänk om du kör i 100 å får punka på en bälg.
Karrosen åker ner å låser ena framhjulet.

Ja du förstår nog.
Jag åtmisntone tycker de låter ganska vettigt med ett stopp

5 Senaste redigerad av michaelth (2011-11-25 13:31:23)

en del har ju sina luftfjädringar beskaffade så man kan lägga ner karossen på marken.. dvs inte godkänd.. man skall rent teoretiskt kunna köra utan luft i bälgarna utan att man har mekanisk kontakt mellan kaross/vägbana eller rörliga delar. sen skall man ju ha frigång mellan kaross och mark även vid en ev punktering. så man inte får värsta plåtbromsen.. ICQ/ad
ofta är det sk genomslags stopp i stötdämpare som ju hindrar att man sas bottnar ur..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Självklart är det inte bra om karossen hamnar på hjulen!
Hur som helst, går det på något smidigt sätt att fixa ett stopp? Jag är osäker på om CE:s kit hade något stopp...  ICQ/an
Så om man monterar luftfjädring och fixar så att karossen inte tar i vid eventuellt haveri, så ska det inte vara något problem vid besiktningen?

Kan inte mycket...

7

Får för mig att de flesta monterar luftfjädring för att få sin bil så låg som möjligt. Monterar man då ett stopp så försvinner ju den effekten och bilen blir således högre än om man sänker mer traditionellt med sänksatser och droppspindlar och sparar flera tusen.

Fördelen är väl att man kan höja och sänka från kupen om man har en kompressor som duger till. Vet inte riktigt hur dom är de som fäljer med i kit men jag hade nog satsat på en större för att få lite fart på luften då de bilar jag sett med färdiga kit är så långsamma.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

8

Det måste ju gå att bulta fast ett stopp/ genomslags gummi med platta. Som man sen kan bulta av om man vill lägga den på marken när man står på nån träff

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

9

Det lät som en bra idé, att bulta dit något slags stopp!
På tal om lufttank så har CE en på 5 gallon (har jag för mig), vilket borde räcka!  ICQ/ab
Anledningen till att jag är ute efter luftfjädring är helt enkelt p.g.a smidigheten, att kunna åka en snorlåg bil för att vid behov kunna höja den till lämplig höjd  ICQ/ae

Kan inte mycket...

10

Hur stor tank du behöver beror ju på hur stora bälgar man har och hur stor kompressor man har. och hur mycket man vill att kompressorn ska jobba

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

11

Absolut, absolut! Tror dock att CE är ganska säker på vad dom säljer  ICQ/ad

Kan inte mycket...

12

ja man kan ju hoppas det ICQ/ab

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

13

oftast är dom kompressorer som säljs ganska så små.. då ett luftfjädrings system är dyra komponenter.för att heltenkelt hålla priset lågt... när vi bygger på jobbet så kostar riktiga bäljar ca 2000kr /styck.. finns billigare men oftast håller dom mycket dålig kvallite. en bra kompressor som tål att användas kan kosta ca 8-20 tusen.. mao inte sådant man får med satser..
jag räknar med att jag behöver 8 magnetventiler för ca 1500kr styck..+4 st nivå ventiler för samma pris
,tryckbrytare trycktank ,ledningar kopplingar.. bra gjejer kostar men då blir det något man kan använda och vill använda.

en snik lösning e använd en gammal Ac kompressor, finns en mod som kan ge oljefri luft, en trycktank från en lastbil, några kulventiler, kina tillverkade Default/yikes bälgar och man kan få till en .. fungerande lösning ICQ/ad .. man får det man betalar för..
min proffs kompressor drar 63 amp.. anslutnings ledningarna är35mm3 (trettifemkvadrat) den e gjord att kontinuerligt ge 8kg. kommer inte ihåg minutliter..kollar man så tar dom flesta 2 sådana dära kina medskick kompressorer..
du kan ju pröva.. men som sagt det e inte billigt att bygga seriöst.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av michaelth (2011-11-25 18:27:47)

har du någon länk till den dära leverantören .. "ce"

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

www.creative-engineering.com

Tror den värsta tanken gick lös på 1200£, så tror inte att det är skitgrejer  ICQ/ad
Läser man på SBS forum så verkar många förespråka deras luftfjädringssystem  ICQ/ab
Men kolla gärna in deras produkter och tala om vad du/ni tycker  ICQ/ae

Kan inte mycket...

16 Senaste redigerad av michaelth (2011-11-25 19:16:18)

tja det finns dåliga beskrivningar på produkterna..
men
http://www.creative-engineering.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/Accuair_Single_C_4ba92bc28a01b.jpg
men systemet
http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26
verkar ha elektroniska nivå avkännare och..kan man tänka 3 olika höjdlägen på kontrollen.. verkar ju inte så dyrt för systemet.Price: £1 800.00
fast det e ju iofs inte komplett.. sen tillkommer fram och baksystemen ,dvs bälgar.. så bara handla och berätta va du tycker..
på jobbet brukar vi bygga med pneumatisk reglering men det har tittats påmöjligheten att hitta ett billigt elektroniskt system för höjd justering dvs elektriska potensiometrar för positionering + el boxar/ventiler till det, då kan man enkelt med tex en laptop reglera precis vilka nivåer man vill ha.bälgarna för 90£ e o specifiserade.. vet att vi provat med flertalet olika men att original Firestone e utan konkurans i kvaliten.. iofs används våra system mycket.
skulle vilja veta mer specar på produkterna.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Om du är ute efter att åka snorlågt får du även tänka på att du måste höja ramhuvudet så framvagnen hamnar ovanför plattan. Annars kommer du inte lägre än att framvagnen tar i marken och då har du ändå rätt mkt frihöjd mellan mark och skärm.

Fast med stoppet ni diskuterar så fallerar ju iofs den filosofin.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

18

Visst lär man flytta upp framvagnen om man ska åka så lågt så att karossen i princip står på backen! Tror förövrigt att man lär flytta upp växellåda då med...
Riktigt så lågt är jag inte ute efter, det går f*n inte på våra underbara vägar heller  ICQ/ad
Jag ska kolla upp deras system lite noggrannare, kanske försöka få fram nån bild på någon bil med kittet installerat! Vet att en hel del på SBS använder det...

Kan inte mycket...

19

finns lite här om man vill bygga lite själv..  ICQ/af

http://www.jebs.se/

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

20 Senaste redigerad av Demian (2011-11-28 23:16:12)

NickeNyfiken skrev:

Finns det någon som åker på luft här förutom Franke? Har för mig att jag sett en lyx(?)-buss med luft på en del cruisingar i Gävleborg!

Puss & kram

Lyxen som du sett är till 99% Sänkes gamla. Den rullar i England nu. Det har aldrig haft luft.  Sänke har rullat till England med pickupen och till Belgien med bussen med höjden som det är på korten.

Det är mer hardcore och punk att köra utan luft . Franke är ju en ganska hård och tuff kille, men hur man vrider och vänder på det kommer Sänke alltid vara lite tuffare och lite hårdare  ICQ/ab

http://i51.tinypic.com/11j0hvb.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTxLAe0RZtO4yxPTqcrP08X8Zmf9xEnZT2hyQNqjQuCR76TAiy_Uhfr1ULP

21

Visst är det hårdare att åka lågt "på riktigt" allt! Men det är smidigheten jag är ute efter, att kunna åka lågt, för att sen när det behövs kunna höja bilen till lämplig höjd  ICQ/ae  Jag har åkt tillräckligt mycket lågt för att inse att vårat avlånga land inte är gjort för låga bilar!
Har förövrigt dragit iväg ett mail till CE, så hoppas på lite mer specs snart  ICQ/ab

Kan inte mycket...

22

Demian: Hahaha... ja nog är Sänke allt lite hårdare än mig, men en splittbuss är väl inga problem att vare sig sänka eller att åka lågt med ICQ/ad
Det ska bli intressant att se hur hans nästa projekt kommer att se ut !

23 Senaste redigerad av Demian (2011-11-28 23:41:57)

Ja, han borde känna pressen. ICQ/ab



Jag tänkte köra en mellanvariant och köra med Hi-jackers.

Då kan man ju ha ett lågt körläge. Då man kommer till ett hinder, så trycker man bara upp bilen med stötdämparna. Billigt och bra.

24 Senaste redigerad av Franke (2011-11-29 01:30:30)

Demian: Lite press får vi hoppas men å andra sidan kopierar han mina planer så han kommer lindrigt undan  ICQ/ab

Hi-jackers fram är också ett bra alternativ, jag har ju det bak på min buss och fördelen med dessa är att dom kräver mindre mängd luft plus att dom lyfter bussen väldigt snabbt.
Hade jag inte haft möjlighet att bygga egna framvagnar med bälgar hade jag satsat på hi-jackers istället.

25

Nog var det väl ändå inte Sänke som slammade bussen, den var ju så låg redan då han köpte den väl?