1

då jag tänkt ha ställbart oljetryck med strypning på returen från pumpen till tanken, så är min undran om det finns nån fjäderbelastad extern oljetrycksregulator att tillgå? kollat hydraulfirmor. det dom kan tillhandahålla är ställbara strypventiler modell duschkran......då viskositeten i oljan ändrar sig med tempratur så är det inget att föredra..vill ha nått som håller hygglig samma tryck kall som varm.....gör inget om det är lite högre som kall....nått som liknar en btr

2

finns ju oljepumpslock med inbygg regulator, annars har JayCee byggt en oljefilterhållare med inbyggd reg.

3

Man måste skilja på reducering och regulator. De lock jag sett har reducering för att rädda filter vid kall olja och det skulle förvåna mig om det är något annat i dotterbolagen. Trycket måste regleras efter lagren som på de dubbelreducerade blocken, de enkelreducerade blocket. Reglerar man före så säkerställer man bara att det inte blir för högt, inte hur det är i själva systemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Börjar men en klausul: Jag kan inget om hydraulik... så detta kan vara helt fel...

Eftersom vi pratar om en mekanisk pump direkt kopplad till systemet så borde det vara så att en reduscering funkar lika väl som en regulatar. du kan inte få mer tryck än pumpen ger, vid givet varvtal. är det för lite så är det väl inte mycket du kan göra åt det?

ett pumplock med redusering get så mycket tyck som pumpen max kan ge fram till en övre gräns sedan börjar hålla det trycket?

5

Lurv skrev:

Börjar men en klausul: Jag kan inget om hydraulik... så detta kan vara helt fel...

Eftersom vi pratar om en mekanisk pump direkt kopplad till systemet så borde det vara så att en reduscering funkar lika väl som en regulatar. du kan inte få mer tryck än pumpen ger, vid givet varvtal. är det för lite så är det väl inte mycket du kan göra åt det?

ett pumplock med redusering get så mycket tyck som pumpen max kan ge fram till en övre gräns sedan börjar hålla det trycket?

Njaaa..Ett pumplock med reducering släpper igenom det tryck som reduceringen är inställd på att släppa igenom.Du får samma effekt om du ersätter fjädern i främre (vid svänghjulet) reduceringsventilen med en starkare.

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-25 15:58:00)

John skrev:

då jag tänkt ha ställbart oljetryck med strypning på returen från pumpen till tanken, så är min undran om det finns nån fjäderbelastad extern oljetrycksregulator att tillgå? kollat hydraulfirmor. det dom kan tillhandahålla är ställbara strypventiler modell duschkran......då viskositeten i oljan ändrar sig med tempratur så är det inget att föredra..vill ha nått som håller hygglig samma tryck kall som varm.....gör inget om det är lite högre som kall....nått som liknar en btr

Hur tjock olja skall du använda och vilket tryck har du tänkt att ha std eller HP
I turbomotorena som man laddar hårt brukar man ha högre tryck så inte vevlagerna nyper (Att man inte stampar lagerna) plus tjockare olja  (racing motorer )
Sen är det vanligt att man använder rak olja för slippa det med att oljan ändrar visko (racing med turbo)
en länk http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1557
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Fick ett tips om en 5/30 kvackerstat (mineral) Som skulle funka bra. tänker köra högtryck då jag har en pump som fixar det......vill spara lager så länge det är möjlgt ICQ/ab vet att det finns raka 30 oljor och kanske ännu lägre

8

glömde nämna att jag har en extern oljepump i tråden....sorry..frågan är ju fortfarnde.....hur reglerar jag oljetrycket....behver en reglerbar strypning på en 1/2 hudraulslang

9

Det är den främre reduceringen som styr att du verkligen får det trycket i systemet. Finns en anledning till att den infördes.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

John skrev:

glömde nämna att jag har en extern oljepump i tråden....sorry..frågan är ju fortfarnde.....hur reglerar jag oljetrycket....behver en reglerbar strypning på en 1/2 hudraulslang

Du kan göra på detta sättet
Jag använder en Autocraft tre stegs pump ( ett tryck två sug steg) från pump in i blocket använd std regleringen (lite modif)
eller som stian i norge (redbaron motorn)  från olje pump till filtrethållaren med reglerning sedan in i motorn Övre skottet av reglerad olja
går ner i sumpen som sug steget tar hand om
Sedan några år är det shell som äger pennzoil/Quaker State
När du köper Quaker State kolla var den är tillverkad Det lättaste sättet är om den är förpackad i volym 0,975 l så kommer den från USA
i 1l i eu
Sen är det bra för lagerna om du använder 20/50 dom som kör snabbast kör på rak 50
Jag anänder rak 30 plus lite rak 50
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Stian modellen tror jag funkar för mig då jag har tänkt ha oljefiltret som nån sorts skithuskrök(vattenlås) för att inte all olja i tanken ska rinna in i motorn när den är avstängd. finns ju ingen anledning att ha filter innan tanken......Tack Micke för råden...blir förövrigt rak 30 mineral...