Kolla hur slangarna sitter kopplade på pumparna. Pumpen närmast toppen suger från sumpen och kör sen oljan tillbaka in i motorn.
Pump nr2 (närmast tanken) suger ur botten på tanken kör sen tillbaka oljan genom filtret och in i tanken igen....
känns inte riktigt bra då jag handlat denna motor. kamaxlarna är tydligen inkörd med denna inkoppling. hoppas det var nog med olja i motorn
2 2011-03-09 09:59:23 Senaste redigerad av east (2011-03-09 10:04:31)
Dålig bild men du kanske får ut någonting av den

Kolla hur slangarna sitter kopplade på pumparna. Pumpen närmast toppen suger från sumpen och kör sen oljan tillbaka in i motorn.
Pump nr2 (närmast tanken) suger ur botten på tanken kör sen tillbaka oljan genom filtret och in i tanken igen....
känns inte riktigt bra då jag handlat denna motor. kamaxlarna är tydligen inkörd med denna inkoppling. hoppas det var nog med olja i motorn
Ja,ser lite skumt ut. 
Kolla hur slangarna sitter kopplade på pumparna. Pumpen närmast toppen suger från sumpen och kör sen oljan tillbaka in i motorn.
Pump nr2 (närmast tanken) suger ur botten på tanken kör sen tillbaka oljan genom filtret och in i tanken igen....
känns inte riktigt bra då jag handlat denna motor. kamaxlarna är tydligen inkörd med denna inkoppling. hoppas det var nog med olja i motorn
Det var en märklig koppling av slangarna
Det är bara att riva i sär pumpen och kolla
(Det finns udda pumpar med in och ut på samma sida )
/// micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ja hoppas att den fick smörjning sitter inga billiga grejer i den motorn direkt.
Blev nyfiken vad ska du ha den i för bil?
I en lila typ3 ghia!
Jag var med och öppnade ena ventilkåpan efter köpet.
Såg bra ut därinne men skulle nog inte skada att plocka isär allt och inspektera.
8 2011-03-09 22:00:20 Senaste redigerad av John (2011-03-09 22:14:04)
ja det är Kennys gammla motor och bil
Är det Kennys "gamla"?
Vet ju hur pumperiet fungerar. bara dra slangarna efter det ..Sugen från sumpen sitter rätt på pumpen närmast toppen. Dock ska tryckslangen gå till tanken . pump nr 2 roterar åt andra hållet så sug å tryck byter plats..Man blir lite nervös när man ser bilderna.
sitter å glor i Manualen till sprutet. känns som det är mycket att fixa så jag får nog inte ihop skiten i år endå. kanske bara är att plocka isär motorn oxå....känns surt då den är helt nyrenoverad.
T19 Turbon jag fick med går inte att använda Niklas...inloppet i avgashuset är minimalt. troligen därför avgasdragning var så konstigt gjord...
I en lila typ3 ghia!
Jag var med och öppnade ena ventilkåpan efter köpet.
Såg bra ut därinne men skulle nog inte skada att plocka isär allt och inspektera.
Bilden är ju ok...skum koppling bara...en sug från tank..två utlopp..ett till motorn och ett tillbaks till tanken...måste vara nån regulator i pumpen som släpper tillbaka oljan som inte går åt för att smörja motorn till tanken...borde varit en anslutning till i pumpen.
Dålig bild men du kanske får ut någonting av den
fick den här via mejl. det är slangdragningen till motorn....förstår att den kan bli fel.....Men kollar man prickarna på pumpen och vet vilket håll pumpen är vriden kan det bli rätt
Ritningen du fick från mig följde med en bugpack pump som jag köpte
ingen regulator i pumpen bara blockets reducering
Jag kopplade efter ritningen verkar funka har kört ca 30repor
Som föregående skriver finns det udda pumpar
har plockat isär pumparna för att kolla(jag och Niklas)..dom har ingen kontakt med varandra. tätat mellan pumparna...jag vet ju hur skiten ska kopplas...frågan är om motorn hr tagit skada vid inkörningen av kammarna...
Ritningen du fick från mig följde med en bugpack pump som jag köpte
ingen regulator i pumpen bara blockets reducering
Jag kopplade efter ritningen verkar funka har kört ca 30repor
Som föregående skriver finns det udda pumpar
Hej!
Det är några saker du måste se upp med! Man kan inte jämföra schemat på en rak torrsumpspump med en stegpump som du har på motorn. Pumpen du har är konstruerad av Sune Jansson och jag har använd en likadan i 19 år på min buggy och det är en mycket fin pump. Troligen är det Sune och hans bror som byggt motorn från början. Börja med att ta bort yttre steget på pumpen och mellandelen så du ser den inre pumpdelen. Dra runt motorn i rotationsriktningen och titta hur dreven rör sig. Oljan pumpas i "ytterbana" på resp drev. Nu borde du ha klart för dig vilken sida som är in och ut. Som du skriver så fungerar yttre pumpdelen omvänt mot inre. Normalt sett ska inre delen suga från motorn o skicka det till tanken. Yttre delen ska suga från tankens botten och trycka genom filtret o sedan vidare in till motorn.
Om motorn är uppstartad som slangarna först var dragna så är det inte alls säkert att motorn tagit skada bara att oljetryck funnits hela tiden! Fanns det någon oljetryckslampa vid tillfället??? Pumpen fungerade då som en originalpump.
Du får gärna ringa mig om du undrar något så kanske jag kan hjälpa till lite.
070-756 44 63
Bilden är ju ok...skum koppling bara...en sug från tank..två utlopp..ett till motorn och ett tillbaks till tanken...måste vara nån regulator i pumpen som släpper tillbaka oljan som inte går åt för att smörja motorn till tanken...borde varit en anslutning till i pumpen.
east skrev:Dålig bild men du kanske får ut någonting av den
Den pumpen suger säkert ut oljan ur tråget direkt genom blocket via originalsugröret till pumpläget. Anslutningarna på pumpen är bara den yttre delen av oljesystemet.
De var rätt kopplat .....
NEJ KENNY...det var felkopplat
De var rätt kopplat .....
NEJ KENNY...det var felkopplat
kennykrom skrev:De var rätt kopplat .....
Ok no Need for lingonvecka
Vad var fel ?

Tanken är inte kopplad till motorn...enkelt. vet dock ej varför gammla bilden är borta

Bytte även bort 19T aggregatet (som följde med) som hade jätteliten ingång i avgasdelen mot det här som har både större avgas och kompressor.....och kullager
