26

Jag ringde just med trafikpolisen och för första gång fick jag svar på mina frågor och han var mycket hjälpsam ICQ/ab

Q: Vad är arbetstider av p-vakter, jobbar de dygnet runt?
A: Ja, de jobbar dygnet runt, även på din lilla ö.

Q: Hur mycket tid mellan från och till på böteslappen måste det finnas?
A: Vanligtvis 5 minuter, men vid parkering på ett olagligt ställe är även 26 sec (som i mitt fall) lagligt

Q: Tar p-vakter sina kvittomaskinerna hemma efter tjänster och kan de skriva böter utanför tjänsten, när de till.ex går runt kl.3:30 pga att de inte kan sova?
A: Jag tror inte att det finns såna galningar som gör det....

Så, nu vet vi; no merci  Default/yikes

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

27

Min Kerstin parkerade utanför ett fullt loppis i helgen (Norrköping), dvs på vägkanten... När hon skulle åka blev hon upplyst av en P-Vakt att det var huvudled och totalt P-förbud (är det alltid det på huvudleder??) men att han inte tänkte ge böter (till någon som stod där utanför..).

Tycker att det finns två agendor här;
Antingen har man direktiv (? att dra in pengar till kommun/stads kassan eller så verkar man i preventivt syfte.
Ungefär som med fartkameror; Oladdade bara för att få ner farten och laddade drar de in slantar (?)

28

problemet med p-bots bolag/lisor är ju att de tjänar mer ju fler böter de ger ut. ja fick böter utanför min lägenhet för några månader sen, anledningen var att jag stod på en kundparkering till en gummiverkstad och inte var kund. kl var 5 på en lördag och verkstaden är inte öppen på helgen..... det sket p-bolaget i, 400kr har ja för mig

29

mettis skrev:

När hon skulle åka blev hon upplyst av en P-Vakt att det var huvudled och totalt P-förbud (är det alltid det på huvudleder??)

Svar ja på den frågan, om inte markerade p-platser finns.
I vart fall var det så 1990 när jag tog lappen.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

30

mr_nickee skrev:

problemet med p-bots bolag/lisor är ju att de tjänar mer ju fler böter de ger ut. ja fick böter utanför min lägenhet för några månader sen, anledningen var att jag stod på en kundparkering till en gummiverkstad och inte var kund. kl var 5 på en lördag och verkstaden är inte öppen på helgen..... det sket p-bolaget i, 400kr har ja för mig

en lösning hade vart att gått in till gummiverkstan på måndagen och bett dem balansera ett hjul, skicka kvittot till p-bolaget och säga att du parkerat där på fredagen för att lämna in bilen... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

31

johan_l skrev:
mr_nickee skrev:

en lösning hade vart att gått in till gummiverkstan på måndagen och bett dem balansera ett hjul, skicka kvittot till p-bolaget och säga att du parkerat där på fredagen för att lämna in bilen... ICQ/ad

Baaahaaa! ICQ/ab

Konstigt att de bötfäller på privat mark? Hade gummiverkstan skickat efter p-bolaget??

32

HejHejCF skrev:
johan_l skrev:
mr_nickee skrev:

Baaahaaa! ICQ/ab

Konstigt att de bötfäller på privat mark? Hade gummiverkstan skickat efter p-bolaget??

ingen aning, stod där 20 min. Ensam bil på typ 8 platser, var ingen där och släckt i verkstaden när ja parkerade och likadant när ja åkte..

33

HejHejCF skrev:

Ofta fungerar det så att på privat mark har markägaren ett avtal med ett övervakningsföretag om att företaget får bötfälla bilar som står felparkerade på området. Så har vi det i bostadsrättsföreningen där jag bor.

34 Senaste redigerad av johan_l (2011-11-24 17:45:23)

fast ganska ofta kan markägaren säga till övervakningsbolaget att riva boten om de anser den vara felaktig. Så var det när jag jobbade i kista, många fick felaktiga böter fast de stod på jobbets platser - men den gång jag fick 2st 450kr böter på jobbets parkering när jag stod där över natten för att parkeringstillståndet inte var "fullt synligt" (detta är flera år sen men fortfarande sur) så hade de redan rivit så många felaktiga böter den veckan att de sa jag fick kontakta bolaget själv, varvid jag kastade in handduken och betalade efter att ringt flera gånger.

Fast jag hade tillstånd, och man såg dessutom det nummer som kopplade min bil till tillståndet, det som inte syntes var typ nedersta raden där det inte stod något väsentligt alls...  men de hävdade att tillståndet måste vara 100% synligt (och det är en svart kant längst ned på rutan som då täckte en pytteliten bit). Det VET ju att de sätter en felaktig bot då, men sätter ändå... 

Sen kan man fråga sig om p-bolaget gör ett bra jobb om markägaren får be dem riva flera felaktiga böter om dagen. Europark är ett j-a skitföretag. Nu har de förresten bytt övervakare sen ett par år...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)