26

Bengt H skrev:

Huvet på spiken Landelius, håller med till 100%

X2!

27

east skrev:
Bengt H skrev:

X2!

x3  ICQ/ab

28

Nu blev detta mer en diskussion om vem som betalar skatt, lokalhyra mm och det var ju inte riktigt meningen. De priser som redovisats på vita jobb på upptagning av toppar och block var ju inte så väldigt mycket högre än det jag ligger på. Om jag ska göra det i en konventionell hedenhösmaskin skulle jag inte kunna göra det för det priset men jag har ju fördelen att ha en styrd maskin med ett färdigt program och jag har inte tagit betalt av någon för programmeringen.
Det jag reagerade på var priset för att plana en topp som var 2000 spänn. Vi debiterar en timmas jobb när vi gör det vitt.

Iwdal; Vill du ha 180 hk så finns det rätt mycket färdigt att välja på som kan bli mer kostnadseffektivt. Har du kollat på det?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29

vwfreak skrev:
east skrev:
Bengt H skrev:

X2!

x3  ICQ/ab

x4  Default/hmm
prislista - Malmö Motorrenoveringwww.mmr.se/nytt/prislistor/verkstan.htmCachad
Mira-fräsning av ventilsäte. 1st Ventilsäte, 472,00
     MIRA CENTRONIC NG
New Generation of Valve Seat Refacing!
        € 7'200.00

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30 Senaste redigerad av Nobbe (2011-11-22 10:48:18)

Ursäkta ! trådkapningen :=)

Visst är det bra om man har råd att köpa tjänster så att driftiga och listiga personer får möjligheter att driva intressanta verksamheter!
och jag köper gärna svensk kvalitet.

som exempel kan jag ta East underbara oljeventilationsbox, kvaliteten och designen på den får mig att köpa den trots att den kostar bra mkt mer i pengar än en "kina breather". men där ser jag kvaliteten, och möjligheten att få den som jag vill och det är defenitivt, utan att tveka värt merkostnaden! för att inte säga trevligare affär ICQ/ad

Men rent krasst: är det för dyrt, så har man inte råd och då letar man alternativ. Och jag tror att "folka folk" är mer van att det inte får kosta några stora pengar än andra bilhobbys, för folkvagnar ska vara billigt och enkelt att renovera. ( av nån anledning jag inte förstår men jag tror det är verkligheten )  Som tur är finns det även dem som kostar på sina bilar bra med resurser och pengar. ICQ/ab

Jag tror inte man får beläggning i maskinparken om man är för dyr heller. och då får man samma problem med att betala lån på lokaler och maskiner som om man är för billig.

jag jobbar med  outsoursing  av it tjänster ( utbildad som verkstads mekaniker / produktionstekniker så jag vet vilket jobb som läggs ner!) och ska jag titta på hur it-branschen ser ut idag så gäller det krasst att göra driften billigare bättre och effektivare. gör inte vi driften av ett it system billigare och bättre så gör någon annan det..... och då är man ute ur spelet. för någon annan tog jobbet.

Ska jag överföra detta på versktadsarbeten så tror jag att det som händer är att gemene man tyvärr letar efter bättre priser för motsvarande tjänst / produkt om man inte ser att det man är intresserad av är så mkt bättre att de motiverar "höga" svenska priser. och att man då tyvärr i stället för att köpa tjänster och arbeten köper färdiga produkter "oversea" , kina tillverkat junk eller  av någon annan som är billigare och levererar samma jobb / "good enough" kvalitet.

Visst sitter vi o svär i vår branch över hur fan kan de lägga det i indien, oj oj vad problem de kommer att få....
och jag tror man enkelt kan översätta som:  hur fan kan de köpa vevaxlar i kina..... oj oj vad problem de kommer att få..... :=)

och som tankar på ovan kan jag bara reflektera!
många av våra konkurenter får problem på det som läggs ut till indien, men till största del fungerar det.....
och jag tror det är samma med importen, visst i många fall strular det med vad man får, men till största del fungerar det.....

och har man tuning / bearbetning och tillverka trimprodukter, så är det nog med kvalitet / kundnöjdhet och mervärde som vi kan konkurrera med låglöneländer.
för vi har redan förlorat pris striden.....

just my thoghts / 50 cent....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

31

Som sagt ursäkta tråd kapningen
Intressant utv på en portnings fråga
Dom här frågorna har vi diskuterat mycket med bla customparts och ppf mfl. Att det är ett stort problem hur man ska konkurera med kina är väl välkänt. Kineserna är duktig på bearbetning det som är luriga att man vet inte vad det är för material dom gör delarna i. Vi svarvade av sk crommoly stötstänger från kina och det var som att svarva i aluminium
Det känns lite säkrare att köpa alumec från uddeholm än aluminium från kina.
(Jag köper själv kina grejer)
Man vet aldrig i framtiden kanske det blir okrasa priser på svenska vw custom delar ICQ/ad Trimco delarna börjar väl redan på att bli samlar obj.
Tack nobbe för att du gynnar svenskt
Om 50år kanske oljevent boxen kommer ut på samba. I annonsen står det den här oljevent boxen kommer från en galning i hälsingland sverige som gjorde några få vw custom delar pris 10 500:- Default/lol
Eller för att inte tala om jpm delarna eller bengts gjutna insug mm! ICQ/ab

32

Nu har inte jag annons på den här sidan fast jag blev tillfrågad. Det känns inte så angeläget att annonsera om sin verksamhet när man öppet annonserar om svartjobb.Ponera att du köper en styrd fräs och tar 150 spänn hålet. Maskinen är troligvis slut innan du har betalt av en tredjedel. Nu är det ju så att de flesta av mina kunder är ute efter ett totalkoncept dvs komplett motor som är helrenoverad så fräsning är en väldigt blygsam del av motorbygget. Man ser ofta annonser där folk letar efter arborrning,portning och diverse framvagnsjobb. Ofta skiter jag i att svara då dom flesta är ute efter att nästan få det gratis för att jag har så kul när jag jobbar. jag har även sett dom som har gått till en mekanisk verkstad för upptagning av block (kostar en wienerlängd) där man har mätt fel så den tjockare delen av cyllen inte går ner i hålet och kolven definitivt inte går ner i blocket. Man betalar inte bara för tid och maskin,imånga fall är kunnande och erfarenhet viktigare. Nog om detta ämne.

33

Det skär sig lite mellan hobby/privat "fuskjobb" och de som erbjuder sina professionella tjänster till de som inte har tillgång/kontakter... Låt inte detta bli en kil i VW-Hobbyn - för den som har en Bagge är det ju en entusiastbil....

-Bara mina tankar - Mettis

34

Trådtext justerad.

Life is a bitch and then you die

35 Senaste redigerad av Iwdal (2011-11-23 07:34:52)

Förra gången betalade jag för kunnande och erfarenhet och det gick duktigt åt pipan.....

36

Iwdal vart vill du komma med ditt inlägg. Skulle du kunna förtydliga lite vad du menar medåt pipan. Eller skall det tolkas som en uppmaning att inte anlita folk som i mitt fall har syslat med bublor sen 1971. Om något går snett så är jag ansvarig inför kund att åtgärda felet.

37 Senaste redigerad av Iwdal (2011-11-23 09:43:51)

Hans, jag uppmanar ingen till något.

Jag har dålig erfarenhet av beställt motorjobb som resulterade i totalt motorhaveri och som kostat mig mer än hela motorn gjort hittills. Alla åtgärder gjorde att bilen inte blev klar till säsong och står nu 1 år försenad i garage.
Nu kommer vintern och då tänkte jag passa på att slutföra de sista rekomenderade åtgärderna för att få ut den effekt motorn borde haft från början.
Den krassa verkligheten för mig är att detta har kostat mig så mycket att jag har inte råd att lägga 30000kr till, där av min undran om det fanns någon därute som kunde hjälpa mig.

Kan bara lyfta på hatten för de människor som hjälpt mig på vägen.

38

Mettis +1

Det är viktigt att skilja på hobby och företag här.
inom vw hobbyn är det mkt jag kliar din rygg om du kliar min. dvs vi hjälps ofta åt med tjänster gentjänster på hobby nivå.
jag fixar ett par billiga hål åt dig så bjuder du på middag när jag hälsar på. och hadde du inte en bluttidutt över som jag ändå behöver?
och det måste man nog som proffesionellt företag acceptera.

sen kan jag förstå att det är tufft att leva som företag på vw hobbyn. och då proffesionellt leverera tjänster och vinster.
i tuff konkurens med hobbyskruvare / import osv. på ett relativt begränsat kundunderlag....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

39

Så har jag alltid sett det men vi är alla olika. Jag tror inte att jag känner någon som aldrig gjort en svart affär och då är även min gamla mor medräknad. Jag förstår inte riktigt diskussionen med tanke på hur det sett ut historiskt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

40

Sån respons det blev i detta ämnet  Default/yikes  Är ju förvisso jättekul men snacka om trådkapning !

West Coast Volks
Attitude is everything !

41

Iwdal tolkar jag dig korrekt att en välrenomerad motorbyggare har släppt iväg nåt skit utan att ta ansvar för raset. Tyvärr så finns det en massa självutnämda experter som försöker göra en hacka på fritiden och otaliga är dom motorer som i princip har skruvats ihop direkt från kartong med mediokra hp som följd. Det är som att köpa färdiga motorer från USA. Såg i somras på dynoday i Belgien 2332cc på 129hp. Inte så kul för ägaren. Swerker visst finns det mycket svarta affärer inom VW hobbyn men det kanske inte är rätta stället att gå ut med priser på svartjobb på en sida där företag annonsserar. Jag har själv bekostat ett arborrningsverktyg men hur blir det i framtiden med såna projekt om man skall konkurera med folk på hobbybasis. Det kan bli så att alla blir tvungna att gå till stora motorfirmor som tar mellan 500-1000 i timmen. Sen har vi frågan om service. Hur fort kan man få tillbaka delarna. På sommaren reparerar jag en racelåda på 3-4 dar. Finns nog ingen hobbyentusiast som håller den servicen. Det snackas mycket om att ta hem grejor från USA. Till sig själv helt okej men att smuggla hem grejor och sen sälja till underpriser leder bara till att det inte kommer att finnas delar att köpa när det blir panik mitt i säsongen. Det var ett inlägg på en annan sida om att frakten är så dyr. De flesta stirrar sig blinda på priset i USA. Om du betalar frakt och moms så är det billigare att köpa en cylindersats från Custom än att ta den från USA. Nån skrev om att VW hobbyn har rykte om sig att vara billig. Har lite svårt att hålla med när en barndoorbuss i dåligt skick betingar 80- 90000. Eller en hoprunkad dyngsänkt rosthög sk Ratlook kostar 30-35000. Det är nog mer så att vissa delar inom hobbyn skall vara billiga tex motorer och växellådor. Har ofta hört att det finn "nya" motorer på skroten så varför betala 20000för ett nyrenoverat longblock. Dom som har gjort hela resan från en sopslut 1200 till en bil på strippen som gör tolvor vet vad det kostar. Mettis. har du någonsin räknat på vad dina ras har kostat? Jag är övertygad om att det kommer att bli betydligt dyrare framöver att hålla på med den här hobbyn. Priserna på delar kommer att följa dom stigande priserna på attraktiva bilar. Och till sist jag håller med dig Swerker vi är olika.

42

Så du tog det som att jag annonserar att jag gör svartjobb? Jag skrev ju oxå att jag inte kan åta mig något för att jag inte har tid men det kanske du missade.
Att jag har hjälp några kompisar lär inte påverka din beläggning, jag håller ju inte så högt tempo som du vet. Du har ju faktiskt fått ett PM från en av de som jag gjort jobb åt där det borde framgå att det jag gör inte på något sätt är i närheten av att konkurrera med din verksamhet, eller någon annan som är i branchen.
Jag vet fler än en som handlade rätt mycket prylar i USA för att omsätta i pengar och det har i minst ett fall utmynnat i uppstart av en vit verksamhet så det kanske inte bara är av ondo.  ICQ/ad
De som med sin "hobbyverksamhet" konkurrerar med de som driver företag är nog lätträknade, jag för min del tror att det berikar för det behövs ju fler prylar än ett upptaget block för att bygga en motor.

Ali G

43

Hans Landelius skrev:

Dom som har gjort hela resan från en sopslut 1200 till en bil på strippen som gör tolvor vet vad det kostar. Mettis. har du någonsin räknat på vad dina ras har kostat?

Jodå, Hans - åtminstånde vad det kostat att återställa motorn...
Men jag har i stort sett varje gång "hittat" orsaken, och jag tror nog du har haft dina problem oxå?
Senaste årens två haverier berodde på mitt eget beteende(?)
1) (Bug-run 2008) E85 i oljan, beroende på en överflödande förgasare. Vevstakslager blev totalras, förutom topparna.
2) (Bug run 2010) Överhettad motor pga ingen rem och 1 minuts väntan i starten för problem i målfållan. 1 cylinder sprack, men den var ju billig att ersätta.
(Tur den inte är "proffsbyggd" då skulle det varit dyrare ;-)

Det händer att folkvagnsägare frågar mig (genom VWHK eller VW-Maffian) vart dom kan vända sig med jobb på sin VW, och jag hänvisar ibland till dig och Rainer - vet inga andra i Stockholm som kan fixa en Bagge. Tycker du skulle fixa en hemsida med priser och vad du vill/har tid att göra?

44

Har väl funderat på en hemsida men som det är nu så hinner jag knappt med dom jobb jag har.Det lustiga är de flesta kunder är för mig helt okända personer inom hobbyn. får dom flesta jobben genom word of mouth dvs ryktet går. Det svåra med en hemsida är att den bör uppdateras med jämna mellanrum något som jag inte har tid med. Den lilla fritid jag har lägger jag på egna projekt.Angående ras så har jag haft min beskärda del. det mest pinsamma var sista gången på Mantorp 2009 när tryckplattan sprack efter burnisen så när gröna ljuset kom stod jag helt still med 7500rpm. Trodde först att ettan hoppat ur så la i den igen men inget hände. knuffad tillbaka tiil depån. Har väl mestadels haft problem med mina gamla superflow från 84 som numera har gått i pension. Hoppas kunna köra nästa säsong med en driftsäkrare motor som står klar i verkstan. När det gäller profsbyggd eller inte så har det mindre betydelse på strippen då ras är en del av hobbyn dvs inga ras för lite trimmad. Man måste nog kunna mecka själv om man skall ha råd att gasa på strippen. Däremot så tror jag att det i flera fall är billigare för nybörjare att anlita någon som har hållit på ett tag. Man läser ganska ofta om dyra läropengar när motorer havererar. Det kan tyckas vara mycket pengar för en helrenoverad 1600 men folk betalar dagligen runt 10000 för kamremsbyte som på sin höjd tar 4-5timmar. Jag brukar räkna på ca 40 tim på en motor från rivning till uppstart. Naturligtvis tar komplicerade motorer längre tid men småtrimmat med 69 slag hamnar i de flesta fall på 40 tim. Jag har faktiskt en gång i tiden delat ut en prislista på ett vwhk möte som resulterade i noll jobb och det är svårt att ange priser då det finns för många variablar som kunden kanske inte förstår. Det bästa är att ringa och då kan jag oftast säga ett ungefärligt pris.