1

Tjena.
Jo jag håller på att fixa lite med min buss och har kommit till sänkningen, har plockat ner framvagnen och fått isär den så jag har fjäderpaketen för sig och rören för sig.
Har försökt att läsa så mycket jag hittat om detta så jag tror jag fattat, det jag har kvar nu är att slå! mitten klumparna åt sidan kapa upp slitsen slå tillbaks klumparna och svetsa dit sänkbrickan.?
Så nästa fundering, när jag fick ut det undre fjäderpaketet så var det tre stavar som var av, vad gör man åt detta?
Sen funderar jag på pm jag ska smalna av framvagnen när jag ändå håller på? min plan är att åka på 7"breda 15tummare med ett et på 35.
Och behöver man nya gavlar för att göra detta ? och hur gör man för måttet mellan tornen går väll inte att påverka ?
Sen en liten fråga om smörjkopparna på framnaven är dom pressade eller gängade?

Tackasm för svar länkar osv har verkligen läst det jag hittat innan jag postade detta.
//Adam

2

Om du ska smalna av behöver du nya gavlar, tornen består av dubbel plåt som är ett par cm bred vid rören. Gavlarna är 10mm, så du vinner väl skillnaden mellan dom måtten (+att rören sticker ut lite vid tornen). Tror max du kan korta är 100mm(?), om du inte väljer att lägga gavlarna på ramens insida, då är det väl 120mm(?). 
Jag har kortat min 85mm och passade då också på att putsa av klumparna något eftersom dom gick förbannat trögt efter att bara ha slagit dom åt sidan.
Jag följde den här guiden: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=1974
Mina fälgar tror jag har ET12 i jämförelse med originalfälgarnas ET40(?), men jag har också sänkspindlar som bygger 12mm på varje sida. Inga problem med plats iaf.
En eller om det var två av mina fjädrar var av också, fick inte tag i några utbytes då, så jag svetsade ihop dom och det har hållit hittills (2 år sen). Sen är det möjligt att fjäderstyvheten i dom bladen ändrats.

Smörjkopparna är bara ditpressade.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

3

Ozz skrev:

Om du ska smalna av behöver du nya gavlar, tornen består av dubbel plåt som är ett par cm bred vid rören. Gavlarna är 10mm, så du vinner väl skillnaden mellan dom måtten (+att rören sticker ut lite vid tornen). Tror max du kan korta är 100mm(?), om du inte väljer att lägga gavlarna på ramens insida, då är det väl 120mm(?). 
Jag har kortat min 85mm och passade då också på att putsa av klumparna något eftersom dom gick förbannat trögt efter att bara ha slagit dom åt sidan.
Jag följde den här guiden: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=1974
Mina fälgar tror jag har ET12 i jämförelse med originalfälgarnas ET40(?), men jag har också sänkspindlar som bygger 12mm på varje sida. Inga problem med plats iaf.
En eller om det var två av mina fjädrar var av också, fick inte tag i några utbytes då, så jag svetsade ihop dom och det har hållit hittills (2 år sen). Sen är det möjligt att fjäderstyvheten i dom bladen ändrats.

Smörjkopparna är bara ditpressade.

Okej då kanske det är lika bra å försöka få tag i gavlar å korta ändå.
Tackar för infon, fler får gärna kommentera om fälgbredden och et.