1

Går det att ta upp 1500 toppar så att det passar med 92mm eller 94 mm cylindrar?
Jag försökte mäta på de toppar jag har och är godset lika tjockt i 92/94 cylinderkiten som original så lär det inte gå......

Är ett H-Block sämre eller bättre som grund för renovering eller är skicket på lagerlägena som avgör?

Sen har jag ännu mer dumma frågor:
Går det att använda en 6V spole och/eller fördelare till en 12V bil?

//Björn

2

Bear skrev:

Går det att ta upp 1500 toppar så att det passar med 92mm eller 94 mm cylindrar?
Jag försökte mäta på de toppar jag har och är godset lika tjockt i 92/94 cylinderkiten som original så lär det inte gå......

Är ett H-Block sämre eller bättre som grund för renovering eller är skicket på lagerlägena som avgör?

Sen har jag ännu mer dumma frågor:
Går det att använda en 6V spole och/eller fördelare till en 12V bil?

//Björn

Hålet för cyl i en 1500-topp är ju lika stort som på en 1600-topp så det borde ju gå.
H-blocken är ju enkelreducerat så dom blir ju sämre pga detta och lagerlägena är i lika dåligt skick på alla block till 13-1600 motorer.
Du kan använda en 6v fördelare men inte spolen

3

i boken "How to hot rod VW-Engines" finns en bra bild på äldre toppars klenare gjutning runt förbränningsrummen.
Tror inte det är en bra ide med 94:or i 1500:a toppar, men det vet man väl inte förräns man provat...?

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-22 16:34:28)

mettis skrev:

i boken "How to hot rod VW-Engines" finns en bra bild på äldre toppars klenare gjutning runt förbränningsrummen.
Tror inte det är en bra ide med 94:or i 1500:a toppar, men det vet man väl inte förräns man provat...?

Gene berg tog fram 90,5/92mm cyllar för sådana toppar med ytter diameter på 97mm dagens cyllar har ytter diameter på 98mm
Jag skulle inte använda 94mm för att ytter diameter är 101mm så att det är mycket stor risk att det inte finns matrial nog
Du kan alltid svarva av en mm på en 90,5 cylle men på en 92mm är dom tunna redan så det är storrisk att dom går sönder
Det finns H block med dubbel reducerat(1969-70) som du beskrev är det lager lägen som avgör så dom inte siltna där
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Har äntligen lyckats dela motorn och funderar: Hur ser jag att lagerlägena är uppslagna och behöver arborras?
Funderar dock på att göra detta jobb ändå men det vore kul och veta hur illa det är....
Fråga 2: Är det vanligt att fördelaraxeln fastnar så mycket så att drevet på vevaxeln är snömos? Går dessa saker att köpa?

//Björn

6

Du ser svarta ränder i ramlagerlägena efter oljekanalerna på lagrens baksida.Om du efter rengöring kan känna dessa ränder så behövs arborrning...