Har en lista på grejer som ska göras i vinter, en av dem är att få till en ordentlig portning av topparna. Har begärt in pris från en firma men vill höra om det är någon som kan rekomendera någon.
1 2011-11-20 10:09:02 Senaste redigerad av Iwdal (2011-11-23 07:27:23)
Ordentlig portning, vad är det? Är det 140 hk ur en originaltopp eller är det 240 hk ur en 044?
Ali G
Tyckte du att det var dyrt att porta topparna skall du kolla på nya från CB http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1241
Man brukar ta 500-1000kr hk på trimfirmor
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Man brukar ta 500-1000kr hk på trimfirmor
/// Micke
WOW. Då är jag förvånad över att de får några jobb alls. 100 till 200 000 för ett par toppar som levererar 200 hk är hutlöst mycket. Du får ju MS230 för runt 25 000 och de levererar ju mer.
Ali G
PPRMicke skrev:Man brukar ta 500-1000kr hk på trimfirmor
/// MickeWOW. Då är jag förvånad över att de får några jobb alls. 100 till 200 000 för ett par toppar som levererar 200 hk är hutlöst mycket. Du får ju MS230 för runt 25 000 och de levererar ju mer.
Njaaa...Topparna levererar väl inte 0 hk när dom är oportade... 
6 2011-11-20 13:02:51 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-20 13:13:09)
PPRMicke skrev:Man brukar ta 500-1000kr hk på trimfirmor
/// MickeWOW. Då är jag förvånad över att de får några jobb alls. 100 till 200 000 för ett par toppar som levererar 200 hk är hutlöst mycket. Du får ju MS230 för runt 25 000 och de levererar ju mer.
Ok Svwerker var i kontakt med trollspeed för ett topp jobb av en nissan topp (6cyllar)och fick ett prisförslag som låg där
Jobbet var filning o planing plus mirafräsning av säte och vinkel slipning av ventil (30g)
Då var det nya ventiler pris lappen var 30000kr
Som ett ex planslipning av topp 2000kr
Om du har en firma typ Jpm så brukar man ha 600-800 kr i timman sen brukar det ta en stund att fila en std topp
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag har inte varit i kontakt med någon så jag har ingen aning om prisbilden så det var därför jag reagerade.
Jag tar för lite betalt för mina maskinjobb ser jag. Om jag ska ha 2000 för att plana en topp så ska det vara en väldigt besvärlig topp som man måste bygga en fixtur till.
Till folka ligger jag på runt 150 spänn per hål och då är vevläget i blocket uppmätt men inget förbränningsrum uppmätt. Synd att man har så i i h med jobb så att man inte kan ta åt sig mera. 
Ali G
8 2011-11-20 15:24:19 Senaste redigerad av Nobbe (2011-11-20 16:00:25)
Upptagning toppar och block har jag fått för 1600 :- hos lokala svarv / bearbetningfirman. och de var bra gjort. ) dvs 200:- per hål
även om de matchportar insugen så är det bra mkt tid om man räknar med 30 000 :- ? 30000/700 = mer än en arbetsvecka effektiv tid, dvs 1 heltid !
och ventilsäten / ventiljobbet är inte såå stora pengar.....
Är det elitsatsningar, kan jag förstå den tiden, men jag kan tycka att man man bör få ett riktigt bra portjobb av nån som kan sina saker och som lägger ner 1-1.5 dag effektiv tid på ett set toppar med insug.
Jag har nog lagt ca 10000:- för mina originaltoppar bara för jobbet. Sen har jag köpt dubbla fjädrar och ventiler på det. Så nu är dom maxade. Sitter på min 2176cc. Blir väl andra toppar nästa vinter.

Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S
10 2011-11-20 18:13:08 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-11-20 18:27:18)
Jag har inte varit i kontakt med någon så jag har ingen aning om prisbilden så det var därför jag reagerade.
Jag tar för lite betalt för mina maskinjobb ser jag. Om jag ska ha 2000 för att plana en topp så ska det vara en väldigt besvärlig topp som man måste bygga en fixtur till.
Till folka ligger jag på runt 150 spänn per hål och då är vevläget i blocket uppmätt men inget förbränningsrum uppmätt. Synd att man har så i i h med jobb så att man inte kan ta åt sig mera.
Du tror inte att jag höll på att dö när jag hörde priset 
Och dom har jobb fram till maj nästa år med race motorer ( tänk dig att betala 330000 för en volvo rallycross på 3 liter eller rallycross turbo för 400000+)
Här i Gbg betalar folkracing killarna 800 svart för att plana ett lock
Du vet Classe (trimco) tog 530kr plus moms på att ta upp till 92or för mig på 90talet (har prislistan hängande på väggen )
Du kanse är för snäll (förbillig)
Ps Du kan få upp ett gäng toppar för att det blir billigare för mig att skicka dom till dig Än att jag hyr in mig på maskin för att gjöra jobbet
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Upptagning toppar och block har jag fått för 1600 :- hos lokala svarv / bearbetningfirman. och de var bra gjort. ) dvs 200:- per hål
även om de matchportar insugen så är det bra mkt tid om man räknar med 30 000 :- ? 30000/700 = mer än en arbetsvecka effektiv tid, dvs 1 heltid !
och ventilsäten / ventiljobbet är inte såå stora pengar.....Är det elitsatsningar, kan jag förstå den tiden, men jag kan tycka att man man bör få ett riktigt bra portjobb av nån som kan sina saker och som lägger ner 1-1.5 dag effektiv tid på ett set toppar med insug.
Du har ingen där uppe som har bra priser på mirafäsning för det biligaste jag har hittat är 400kr hålet här nere
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Hihi betalade 300 för en toppplaning i somras
Trodde det var vad det brukade kosta men verkar som jag fick det ganska billigt 
För att svara på din fråga Iwdal så tycker jag att du skall vänta ! Njut av spydern en säsong först och ta beslutet inför nästa vinter .
Attitude is everything !
Hmmmm..Ja,helt klart så är man för billig på dom jobb man gör.. 
Allt är som vanligt värt det köparna är beredda att betala ! :=)
Nobbe skrev:Upptagning toppar och block har jag fått för 1600 :- hos lokala svarv / bearbetningfirman. och de var bra gjort. ) dvs 200:- per hål
och ventilsäten / ventiljobbet är inte såå stora pengar.....Är det elitsatsningar, kan jag förstå den tiden, men jag kan tycka att man man bör få ett riktigt bra portjobb av nån som kan sina saker och som lägger ner 1-1.5 dag effektiv tid på ett set toppar med insug.
Du har ingen där uppe som har bra priser på mirafäsning för det biligaste jag har hittat är 400kr hålet här nere
//// Micke
Skulle gärna göra det men det är fullsketet med jobb. mettis har väntat i några månader på att få block o toppar upptagna men jag kommer inte in i maskin. Jävla chef man har som inte tar hänsyn till att man vill in med privata grejer. 
Ali G
Du har rätt Thomas men man vill ha mer hela tiden....... Borde lägga pengarna på inredningen till den andra bilen istället.
PPRMicke skrev:Nobbe skrev:Upptagning toppar och block har jag fått för 1600 :- hos lokala svarv / bearbetningfirman. och de var bra gjort. ) dvs 200:- per hål
//// MickeSkulle gärna göra det men det är fullsketet med jobb. mettis har väntat i några månader på att få block o toppar upptagna men jag kommer inte in i maskin. Jävla chef man har som inte tar hänsyn till att man vill in med privata grejer.
Här är det omvänt finns lediga maskiner men ingen ledig fritid.
Har 2 skrot toppar som jag ska testa planing och upptagning på.
Har inte gjort detta innan så det ska bli spännande.
Funderat lite om man skulle försöka göra något program och fräsa i kanalerna med så man slipper sitta och gno med slipstift hela vägen.
Köra så långt det går med en radiefräs men har ingen erfarenhet av portning så det blir väl ett vågspel.
Vad man skulle kunna göra är att ta en väl fungerande portad topp och köra i mätmaskin så man får ut profilen och sen bereda efter det.
Får fundera vidare.
Dom stora prisskillnaderna beror på om man är med och betalar juholts lägenhet eller inte 
Om det handlar om få ut mer ur orginaltopparna så kommer man rätt långt med lite slipstift, en skön arbetsställning (bra belysning, stol, etc) och sunt förnufft. läs på lite portningsguider på nätet. och låt det ta tid... ta lite i taget och försök få kanalerna så lika som möjligt.
Du har rätt Thomas men man vill ha mer hela tiden....... Borde lägga pengarna på inredningen till den andra bilen istället.
Tycker nog att den bilen behöver lite mer motor för att leva upp till sitt utseende. Ingen värsting kanske 120 hk. 
Ali G
Iwdal skrev:Du har rätt Thomas men man vill ha mer hela tiden....... Borde lägga pengarna på inredningen till den andra bilen istället.
Tycker nog att den bilen behöver lite mer motor för att leva upp till sitt utseende. Ingen värsting kanske 120 hk.
Om det är Spydern du menar så har den ju en sådan motor ! Bara det att herr Iwdal har fått mycket vill ha mer sjukan 
Attitude is everything !
Men den borde ha 180 
När man tar 150 spänn per hål på vw-block är det säkert någon annan som står för den verkliga kostnaden. En billig manuell fräs kostar ca 15000. räkna själv ut hur många hål man skall borra innan fräsen är betald. sen har vi hyra för lokal vem betalar den + el. Moms och skatt kan vi helt glömma. Det här är samma fenomen som när byborna börjar åka till det stora shoppingcentret så bybutiken blir tvungen att slå igen. Konkurens på helt skilda grundförutsättningar. Jag har investerat ca 200000 i maskiner och verktyg jag betalar moms och skatt, jag kan inte ta upp hål för 150 spänn det blir ren förlust. Fortsätter vi i denna anda finns det snart inga som är villiga att driva seriösa verkstäder så då blir det att köpa allt från USA med varierande kvalitet. Dom som tycker att stora raceshoppar är dyra kan gå upp på nätet och kolla vad en Sunnen line hone eller en mira centronic kostar. Jag lämnar ofta grejor till Ultra Motor i Södertälje och med tanke på deras maskinpark är dom billiga. Jag tycker det är helt okej om man gör jobb åt sig själv på sin arbetsplats men skall man göra jobb på en öppen marknad bör man kolla i vilken prisklass man bör lägga sig för att inte sabotera för skattebetalande firmor. Jag skulle tippa att Ultra Motor har maskiner för ca 4-5 miljoner och dom kan utföra det mesta som man kan behöva göra. Vi bör vara rädda om dom få firmor vi har kvar i Sedala som gör kvalitetsjobb och inte stirra oss blinda på priset varje gång. Mina högst personliga åsikter som jag står för.
Huvet på spiken Landelius, håller med till 100%