301

Nämen,va´rooligt!!! När är den hemma?!?

Typ1-66   Typ1-69

302

m.helsing skrev:

Hmmm, i somras talade jag med en bekant som sett en långtidsparkerad Folkabuss ståendes på en gård en bra bit härifrån och som vanligt blir man ju lite intresserad och frågade efter reg.numret. Han skulle kolla upp det men sen föll allt i glömska tills idag.

Jag ringde upp ägaren och pratade lite och nu då ? Jag som tänkte vara utan skrot ( eller objekt beroende på hur man ser det..)  på går´n i vinter men nu råkade jag alltså ramla på en Bay panel till ett bra pris som ville ha nytt hem...  Default/hmm 

Nåja , jag måste ju iaf kolla upp det tipset närmre, det kan ju vara en i nyskick åxå ! ICQ/ag

Update om den kommer när jag vet mer ! Annars så har det varit lugnt på VW fronten förutom att jag hjälpte Grenje att ta ur motorn ur en av hans bussar . 

Det går ju mycket lättare åxå när man lossat vajrarna till värmespjällen, eller hur Grenje !? ICQ/ag

När det knakar framme i instrumentbrädan, gasen slår i botten och värmereglagen ställer sig på fullt kan man ana att demonteringen gått lite för fort.... ICQ/ag

[

303

MickeW skrev:
m.helsing skrev:

Hmmm, i somras talade jag med en bekant som sett en långtidsparkerad Folkabuss ståendes på en gård en bra bit härifrån och som vanligt blir man ju lite intresserad och frågade efter reg.numret. Han skulle kolla upp det men sen föll allt i glömska tills idag.

Jag ringde upp ägaren och pratade lite och nu då ? Jag som tänkte vara utan skrot ( eller objekt beroende på hur man ser det..)  på går´n i vinter men nu råkade jag alltså ramla på en Bay panel till ett bra pris som ville ha nytt hem...  Default/hmm 

Nåja , jag måste ju iaf kolla upp det tipset närmre, det kan ju vara en i nyskick åxå ! ICQ/ag

Update om den kommer när jag vet mer ! Annars så har det varit lugnt på VW fronten förutom att jag hjälpte Grenje att ta ur motorn ur en av hans bussar . 

Det går ju mycket lättare åxå när man lossat vajrarna till värmespjällen, eller hur Grenje !? ICQ/ag

När det knakar framme i instrumentbrädan, gasen slår i botten och värmereglagen ställer sig på fullt kan man ana att demonteringen gått lite för fort.... ICQ/ag

Kanske var tur att Grenje inte kopplat traktorn innan jag kom... !  Default/lol

You´ll never know...

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fccc5fd0106048c3a78c537a7d8b2847.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

304

Gjorde en rokad bland projekten idag så här inför vinters intåg med frostiga bilder !

Ut med rodden från ladan för att ta in den i garaget. Det kommer inte att hända nåt mer med den för min del känner jag så jag ska plocka ner den och spara de grejer jag vill ha kvar och sen hänga karossen på ladväggen och plattan skrotas nog.. om inte nån vill köpa den förstås. Ej motor och vxl.låda men annars kan vi diskutera vad som ska ingå. Skicka PM vid intresse.

Sen in med Bayen i Ladan så den får stå med Farbror Gammbubbla i vinter och att det finns en möjlighet att pyssla om den utan att stå i en halvmeter snö..  ICQ/ad  Jag har inte så jättestora planer för pickuppen i vinter men det ska in ett innertak bl.a och lite motorpyssel.

Ni kanske ser att jag hade Tina Turner i bilen på väg in med Steamy windows i högtalarna och ramperna förstår jag att ni är impad på,men de funkar fint , bara en bil tidigare som ramlat av .. ICQ/ag

Sen är det meningen att den här tråden ska börja handla om rost,svetsning,rost igen,kaffe och små sår på händerna ,med andra ord börja svetsa på Splitbussen som stått orörd sen i våras . ICQ/ad

Go´kväll !

Post's attachments

2011-11-12 001X.JPG, 287.9 kb, 1296 x 976
2011-11-12 001X.JPG 287.9 kb, 183 downloads since 2011-11-12 

2011-11-12 002X.JPG, 230.26 kb, 1296 x 976
2011-11-12 002X.JPG 230.26 kb, 201 downloads since 2011-11-12 

2011-11-12 003X.JPG, 231.42 kb,  x
2011-11-12 003X.JPG 231.42 kb, 3 downloads since 2011-11-12 

You´ll never know...

305

Skulle ha haft mina fälgar på pickisen

70:a Cab, Gazzer, Variant

306

Erco skrev:

Skulle ha haft mina fälgar på pickisen

Jaa, du har mitt bud... ICQ/ad

You´ll never know...

307

Hade precis svarat på det tidigare vi pratade om så du har två pm som vänta  ICQ/ag

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

308

m.helsing skrev:

Ja ja ja. Petitesser.  ICQ/ae  De finns de som inte gör annat än att tillverka vajrar hela dagarna, å de ska väl leva de med, eller?  ICQ/ag  Tack för hjälpen i alla fall. Med lyft, släp å drag. För att inte tala om all soppa du sög upp med jack-ärmen så jag slapp ha det drällandes fulla golvet.  ICQ/ad

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

309

Okey, imorron bitti hänger grenje och jag på släpet för att åka iväg mot det okända !  Jag vet inte riktigt själv vad vi ska hämta hem. , jo lite vet jag förstås men inget om skick och så, så det ska bli spännande att se vad vi kommer hem med.

Kommer med bilder imorrn kväll från resan och förhoppningsvis är det två nöjda cowboys åxå ! :-D

You´ll never know...

310

Härligt ! Önskar eder all lycka på färden  ICQ/ag   Dyker in senare på kvällen ja´ ICQ/ab  Hör och häpna,jag har börjat fippla med pickisen så smått nu ikväll.....babysteps man,babysteps... ICQ/ad

Typ1-66   Typ1-69

311

Hur gick det då?

312

Jo det gick väl bra... den är hemma iaf.  ICQ/ad 

Bildupdate kommer senare !

You´ll never know...

313

Det sitter väl bara drygt 100 vw tokar på detta forum och väntar på dessa bilder nu  ICQ/ab
alltid lika roligt och läsa vad som händer i Tallåsen  ICQ/ag

Typ 3 Variant -65

314

ja väntar ivrigt på bilder ICQ/ag

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e3f55b3a706bbe5f104b43a9c2a6519a.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

315

Såja, nu är det väl knappast nån rusning till datorerna för att kolla in min tråd , men jag uppskattar att ni åxå kommenterar här !  ICQ/ab

Okej , nu i helgen for vi att hämta hem Bay panelen som jag tidigare skrivit om men , och här kommer det, när jag kollade upp bussen via transportstyrelsen så står det att den är reggad som skåp och en passagerare , alltså en panel trodde jag. Perfekt tyckte jag för en sån vill jag ha men vid tel.kontakt med säljaren så sa han att det var en glasad buss...
hmm, vad göra nu då..   det var ju panel som var intressant och inte hade jag sett nån bild på skicket heller..  Default/hmm

Men vid konsultation med dr Grenje samt andra inom Folkvagns institutet för tillfällig sinnesförvirring och ett samtal till säljaren igen då han sa att massa delar medföljer så slog jag till ! En resa till de djupa skogarna kring Ånge för att hämta en buss man aldrig sett kan ju vara kul !

Tyvärr så var det ju naturligtvis jobbhelg för frugan och inte har jag nån bra dragbil heller så lite sånt måste ju åxå styras upp, fixade barnvakt och lånade min farbrors Cherokee, packade med extrahjul, verktygslåda ,elverk och en liten kompressor , hämtade Grenje och hans vagn ( Tack för lånet ! )

Och efter vi hämtat upp säljaren och åkte till platsen där bussen stod så , berättades det om resor till Afrika och andra bussar han haft och efter flera mil till på små skogsvägar så kom vi fram till.., jaa..inte så dålig kanske, rostig,visst men inte mer än andra.. ganska komplett, dubbelförgasarmotor, och några lådor med delar från en skrotad militärbuss, troligen ´72.

Häpp vi tar den iaf och Operation Lossa-buss-med-platta-hjul-ur-frusen-mark ! började. Alla hjulen lossnade faktiskt efter lite kraftmätning och sen drog vi ut den med Jeepen och upp på släpet.  Lastade i grejerna som följde med och for hemåt.

En sen gourmetlunch inhandlades på OKQ8 i Östavall och då kom vi på att det var nog Sven Amin, Idi Amins halvbror som tog bussen till Sverige efter han rymde från Afrika på ´70talet !

Jag och Grenje fortsatte med ideer kring bussen på det spåret på hemvägen, talade med Nosslin då vi passerade Ramsjö men han var ute och jagade älg med sin DH, lyckades passera stället då vi sprängde bromstrumman på släpet när vi hämtat hem Baypickan utan missöden åxå ( se sidan 1 ! ) och när vi kom hem så rullade bussen helt enkelt av släpet ner på gårn och där står den nu ! ICQ/ab  En helt vanlig lördag alltså.. ICQ/ag  ICQ/ad

Vidare öden med denna är inte bestämt men hör av er om jag ska kolla efter lite delar .

Post's attachments

2011-11-19 2.JPG, 276.46 kb,  x
2011-11-19 2.JPG 276.46 kb, 3 downloads since 2011-11-20 

2011-11-19 3.JPG, 263.26 kb, 1296 x 976
2011-11-19 3.JPG 263.26 kb, 175 downloads since 2011-11-20 

2011-11-19 4.JPG, 219.41 kb, 1296 x 976
2011-11-19 4.JPG 219.41 kb, 173 downloads since 2011-11-20 

2011-11-19 5.JPG, 242.77 kb, 1296 x 976
2011-11-19 5.JPG 242.77 kb, 199 downloads since 2011-11-20 

2011-11-19-1.JPG, 314.73 kb, 1296 x 976
2011-11-19-1.JPG 314.73 kb, 168 downloads since 2011-11-20 

You´ll never know...

316

Ett litet tillägg bara; det är Grenje som så drömskt tittar ut över skogen och drömmer sej till Afrika, jag är den i rutig jacka som poserar med domkraft och tidigare ägare har jippohääst-svans !

ICQ/ad

You´ll never know...

317

Du Marcus, är du intresserad av astronomi?

Buy the ticket, take the ride... - HST

318

Njae, vad menar du då .. ?

You´ll never know...

319

Skylten på rodden... eller är det nåt annat intresse du har...  ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

320

Jag tror inte han menar planeten iaf.. ICQ/ae

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

321

Föga att Grenje e nyvaken på bild nr.3 ?  Default/lol
Men det här tror jag kan bli nå´lattjo ja´!  ICQ/ab

Typ1-66   Typ1-69

322

Men vad är det ni inseminerar ! ?  Default/yikes Bara för att jag tycker Peter Jöback är en schysst kille.. Hmmpf..    ICQ/ad 

Den som kan sin filmhistoria vet att det satt en bumpersticker (!) på rymdskeppet Lone Starr kör i Spaceballs (! igen.. ) med den texten. Like the subtila i den texten liksom..

Nåja, åter till VW´s kanske. Jag var ut och kollade lite på senaste vraket idag, försökte få upp trilskande dörrlås och kollade igenom den lite mer. Den är seriöst ommålad och lite lagad men det är nog originalskärmar och dörrar. Kräver inte så mycket svetsning heller om man bara ska laga upp den för besiktning iaf och de flesta saker som fattas har jag nog på hyllan... hmm, ska man behålla kanske och göra en partybuss till Beach 2012. ICQ/ad

Jag ska röja ur den och tvätta av allt mossamögelslemhelvete den är täckt i nu först innan jag bestämmer mej.

Väl mött vänner ! Marcus

You´ll never know...

323

Eller så säljer du vidare och svetsar på spliten istället...
Men den ser  ju frisk ut iaf.

324

Gör festivalpråm kan jag vara småful(l) i baksätet till bög runk å tillbaka i juni 2012!   

Default/lol

Jag återkomm aldrig i ärendet som vi surrade om tidigare, men, jag överlever väl ett tag till ICQ/ad

Den ser ju intye allt för kexig ut iallafall, lite i hörnet bak, men det ska väl besiktningen skita i....

ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

325

Kapa taket och installera simbassäng, eller gör något annat bisarrt! Bussrod kanske?