1

Godkväll gott folk.  Då det är tämligen fullt av bilhämtare på detta forum så tänkte jag kolla ifall någon har ett bra tips för en som inte har hämtat en bil som inte rullar för egen maskin.

Jag har funderat på släp och lätt lastbil. Släp har fördelen att det är billigare, men nackdelen att man har begränsad körhastighet samt att åtminstone inte jag har hittat något täckt släp som kan husera platta och kaross.

Det verkar finnas lätta lastbilar som har tillräckligt med lastutrymme, 4m x 2m borde vara tillräckligt?

Så hur gör ni rävar egentligen, om ni hyr, vilka kan ni då rekommendera?  vi pratar ändå en total trip på nästan 200mil så körhastighetsfaktorn är ganska viktig.. ICQ/ab

2

I karlskoga finns det en kille som hyr ut stora bilsläp med kåpa,,,,han har flera storlekar på släp med,,,

Typ 1 -58

3

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för ngn bubbla du ska hämta?

Hämtade själv både danska (buss) och palten med bilsläp. Men dessa var ju inom en 10 mils radie ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

BjörnJ skrev:

I karlskoga finns det en kille som hyr ut stora bilsläp med kåpa,,,,han har flera storlekar på släp med,,,

Ja Karlskoga skulle man nog kunna åka igenom... nackdelen som sagt med släp är 80km/h om man ska vara kinkig.. Om jag kör släp och delar upp resan  på två dagar (tält medtagas) så kan 80km/h funka.. Vem är mannen i karlskoga?

VwGoran: Det får framkomma efter hämtning ICQ/ab

5

med släp får man ju köra 80 lagligt sen "går" det ju köra fortare beroende på bil och hur bra man lastat.
Att bara hämta en bubbla som står på hjul skulle jag då aldrig ta en kåpvagn om det inte var en mycket mycket
exklusiv bil.

Vad är det för fel på en vanlig 1300 kg Biltrailer med wirespel på ? så kan du dra upp bilen.

när jag hämtade bussen åkte jag 220 mil med en vanlig biltrailer utan några problem.

Jag rekommenderar inte att hyra.. hyrvagnar är skit ICQ/ae egen erfarenhet.
men givetvis är det olika bra standard på olika ställen.
Jag vet inte vart du bor men om du inte bor i någon stor centralort finns nog inte så många att välja på.
Vanligtvis okq8, preem, statoil osv har vagnar.

Skriv gärna i din profil vart du kommer ifrån.
att åka 200 mil för en bubbla då måste den vara något speciellt ??

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

6

andreas_ferm skrev:
BjörnJ skrev:

Ja Karlskoga skulle man nog kunna åka igenom... nackdelen som sagt med släp är 80km/h om man ska vara kinkig.. Om jag kör släp och delar upp resan  på två dagar (tält medtagas) så kan 80km/h funka.. Vem är mannen i karlskoga?

VwGoran: Det får framkomma efter hämtning ICQ/ab

Han heter Dan,,kan nog stå hyrtjänst eller liknande på släpen,,du kan få ett nummer till han i morgon om du vill,,jag träffar honom på jobbet i morgon,,
200 mil med kärra går fint  ICQ/ad ,,jag hade kärra när jag hämtade fusk spliten jag hade förut i luleå,,,vi var två som delade på körningen,,sträckkörde,,det blev 204 mil,,tog 27 timmar,,,,men jag gör nog inte  den resan en gång till  ICQ/ag

Typ 1 -58

7

opec skrev:

med släp får man ju köra 80 lagligt sen "går" det ju köra fortare beroende på bil och hur bra man lastat.
Att bara hämta en bubbla som står på hjul skulle jag då aldrig ta en kåpvagn om det inte var en mycket mycket
exklusiv bil.

Jag rekommenderar inte att hyra.. hyrvagnar är skit ICQ/ae egen erfarenhet.
men givetvis är det olika bra standard på olika ställen.
Jag vet inte vart du bor men om du inte bor i någon stor centralort finns nog inte så många att välja på.
Vanligtvis okq8, preem, statoil osv har vagnar.

Skriv gärna i din profil vart du kommer ifrån.
att åka 200 mil för en bubbla då måste den vara något speciellt ??

Problemet är att den inte står på några hjul, plattan är för sig och chassit för sig, ta sedan en låda eller två med diverse delar, motor etc som kanske inte går in i dragbilen -> kanske dumt utan kåpa?

Jag bor i Linköping vilket är relativt stort och finns säkerligen precis allt man behöver i krokarna och suktade egentligen mest efter tips o rekommendationer då jag kollade statoil o tyckte det blev ganska dyrt.

Jag överdrev nog med 200mil, det är ca 80 mil enkel väg, men ska ställa av den i uddevalla tills jag har flyttat till större boende. "speciell" vette fan, alla bilar är speciella, denna kan nog bli kanon även om det får ta sin tid.

27 timmar... fy faen...  Jag har tänkt att lura med min lillebror och mata honom med red bull och koffeintabletter ICQ/ad

8 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-05 21:19:38)

även om platta och kaross står var för sig så passas den ena på den andra..(plattan i botten ICQ/ae ) 2 man lyfter förhållandevis lätt på platta, och sen karossen, sen kan ju kartonger ställas in sen surrad det med några spännband. sen e det bare å åk.. en demonterad bubbla e ju helt klart lättare än en helt komplett bil .. då behövs ju inte ett biltransport släp.som ibland kan kännas otympligt . ett hyfsat litet med inte altför höga sido går skit bra. i värsta fall hämtar man några gamla engångs last pallar och lägger i botten..
kör man på natten så är det inte mycket trafik och man kan... inte får...kan köra på lite fortare.. bra mat och kaffe så klarar man sig. ingen d..la snabb mat och godis.. äter man sånt så får man bara blodsocker svängningar och tröttnar kvikt..
nu har jag ju flera släp så jag hyr inte.. men det brukar oftast finnas något i bekantskaps kretsen man kan låna.. ofta mer välskött än släng släpen på macken..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Luktar splitt bubbla tycker jag..... ICQ/ab

10

Ja om inte splitt måste det vara nått i hästväg om jag skulle åka 160 mil för att hämta ett projekt.. Detta kan bli spännande.

Även om man har kåpa skulle jag surra fast stora delar som motorer och vxlådor så jag inte har dom i nacken vid en krock.
Dvs man kan lasta mkt löst skräp i bubblan bara man lyft på karossen..

Jag skulle föredra en trailer om jag ska lasta "tungt"..

Lycka till.. ICQ/ab

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

11

VwGoran skrev:

Luktar splitt bubbla tycker jag..... ICQ/ab

Jag känner då ingen doft, kan man inte åka långt bara för att...eh... njuta av färden?  ICQ/af 

Konsensus hittils då pekar på att släp är att föredra och det borde nog gå fint att lägga bottenplattan på eu pallar och lyfta på karossen och antingen bulta fast några bultar provisoriskt och sedan lastsäkra hela paketet och sedan ställa in övrigt "bös" i karossen.

Då kan kanske karlskoga-mannen vara ett alternativ.. jag ska kolla runt med vilka uthyrare det finns i linköpingskrokarna

Vilken storlek på släp har ni kört bilar med och kört någorlunda lagligt? (inte sugen att riskera lappen)

12

oavsett vad du hyr för släp se till att inte lasta tyngre än vad bilen får dra.
om du lastar över släpets förmåga är lindrigare straffmässigt och svårare att bevisa.
böter istället för indragen lapp. ICQ/ag

jag körd hem bussen på ett 1500 släp det gick lagligt.
du klarar dig med ett 1300 eller en större släpvagn.

13

Tack för tipsen, jag får se till att släpet minst är godkänt för 1300kg.  Dragbilen är registrerad med ->
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1490. Vilket jag antar är släpets vikt plus det man lastar på, och nog borde det gå att dra ett stort släp med en bubbla på och vara inom ramarna.

Nu står det inte några storlekar specificerat, men en sådan här borde vara reko -> http://www.okq8.se/privat/pastationen/h … pvagnar/s7

Eller motsvarande?

14

Ja då en bubbla väger runda slängar 800 kg och din förmodligen mindre kommer du kunna ha en vagn som väger 500 kg och få till en laglig totalvikt på 1300 kg. Släpvagnsvikt + last.. Om din bil får dra 1490 kg så är det största du får dra en 1300 kg vagn.
Mer behöver du inte för att hämta en sån liten bil.

Den vagnen du länkat funkar utmärkt så länge totalvikten är 1300.

15

... då är det bara att ladda termosen med kaffe ICQ/ab

Tack för informationen!

16

Då kör vi!

http://i232.photobucket.com/albums/ee109/superimages/Snapbucket/8D101771-orig.jpg

17

Ah ha, en splitt!! Mkt nice.
Fler bilder ICQ/ab

18

Vart är Kåpan till släpvagnen  ICQ/af  roligt projekt ICQ/ag grattis

19

Hehe "kåpan kändes ganska överflödig, plus att detta släp var det jag fick tag påo det var mer än väl tilltaget.. bara 4 timmar kvar innan hemma, kort sömn först då någon sådan inte existerat.

Kort info, zwitter 53a, nästan komplett, en del unika delar saknas såsom en felaktig semafor, fel tank, tror innerbelysningen saknades och värmevredsknoppen var av (lagningsbart)

Får kika runt framöver efter korrekta delar o bestämma orginalitetsnivån utifrån tillgång. Mkt bilande blir det ICQ/ab

20

På begäran så kommer en bild på hämtningen när allt var färdiglastat. Blev positivt överraskad över hur frisk den är. Visst det finns grejjer att fixa, men inte särskilt mkt att svetsa ICQ/ab

Kommer bli projekttråd så fort jag hittat ett hus med garage.. ICQ/ad

http://i232.photobucket.com/albums/ee109/superimages/Snapbucket/ABC1B9D7-orig.jpg

21

Oj fräch var den oxo ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

22

En split! Härligt!

23

Aha!! ett besök i Fredrika ICQ/ad
Kände igen det röda huset. ICQ/ae

24

*skrattar* dvs inte världens största ort ICQ/ad

25

andreas_ferm skrev:

*skrattar* dvs inte världens största ort ICQ/ad

"Storleken har ingen betydelse" säger dom strax efter de säger: "Det är inte jag, det är du" ICQ/ac
Men berätta berätta ,var hittade du den(Swittern)? ICQ/ag 
det är 82,2 mil mellan Fredrika och Linköping och det måste vara inlandet med tanke på skick och inte närmare Strömsund för då hade det varit en Svanberg bakom ratten...
Spännande! berätta berätta.. ICQ/ag  ICQ/ag