Hej! Ben mailade och tyckte jag skulle lägga upp mitt fötöljbygge igen, låg på meanbugs förr så många har säkert redan sett.

En skiss jag gjorde för många år sedan, låg och malde i bakhuvudet länge och höll samtidigt utkik efter en lämplig kromad fot men hittade aldrig någon tillräckligt stor. När jag och frugan väntade barn gjorde jag slag i saken, hade ju hört att det var bra att ha en "ammningsfotölj" Blev en träställning under istället. 
Huven är ju väldigt stor men formen såg väldigt bekväm ut det visade den sig vara sen också.
Påminner lite om fladdermusen
Börja snida till lite fint gammalt torrt björkplank
Tappat och fisklaxat
Betsade sen björken så det skulle matcha lite andra möbler vi har.

Stötdämparfäste, köpte bakdämpare ifrån en Zundap (en moped är ju mycket tyngre så den är ganska stum men de gör jobbet att hålla upp, se coola ut och flexa lite iaf)
Köpte skumgummi på en sängfabrik
Lackade huven vit så den matchar vår vita tv.
Började sedan malla upp klädseln
Lånade en vanlig symaskin och började prova

Är ganska onöjd med syjobbet, hade ju bara tyg till ett försök och luddstoppningen fastnade hela tiden i pressarfoten så fick i princip dra igenom tyget under nålen, blev lite svajigt... När jag var klar provade jag att lägga ett tunt tyg på baksidan av lite spill, då fungerade det mycket bättre, lätt att vara efterklok. Undra vad det skulle kosta att låta något proffs sy upp nytt??

kuddens form gnussades till med en vinkelslip
Kuddens läderremmar sitter fast/justeras med supermagneter, praktiskt med en plåtfotölj 

Fram är fotöljen kullagrad. 

Farfars gamla fotpall passade bra, klädde om den i samma tyg
Taaadaaaa, Färdig 

Nu ammas det inget men passar ju bra i skogen ändå
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Grymt fint!