Jag tror att avgassystemet är ett tämligen litet problem. Jag misstänker att "sänka VW" för en ny innebörd.
Jag hoppas inte det men jag tror det.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** HumVWee ***
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag tror att avgassystemet är ett tämligen litet problem. Jag misstänker att "sänka VW" för en ny innebörd.
Är den bara hyfsat tät, hålrum fyllda med fogskum eller liknande för säkerhets skull kanske, så tror jag inte det är nåt problem med flytkraften - vanliga bubblor flyter ju, och den här har maffiga hjul som hjälper till dessutom
Tyvärr paja gasventilen i "pistolen", så all skyddsgas "rinner" ut i näven
En j*vla skit svets som det inte går att köpa en ny pistol till !
Får bita ihop och efterbearbeta svetsarna helt enkelt...
Men så lite positivt !
Imorgon kan man börja "stuva in" motorn i "lådan"

Fast inte permanent så klart, mkt kvar att göra innan slutgiltiga sammanförningen av motorn och "lådan"...
det finns lösa europa fästen så man kan montera ett "riktigt" slangpaket... mer än en billig svets som sett en ny vår efter en sådan opperation.
åk till någon "RIKTIG" svets service firma och handla ett.. sen e det bara bulta på.. ett riktigt slangpaket kostar små pengar..
Tack för råden beträffande "skitsvetsen"
Idag sammanfördes motorn och boxen för första gången, gick mkt bra 

Här ser man anledningen till hålen jag gjorde i skåpet, grenrören sticker ut på båda sidor.

Häftat dit täckplåtar till "utstickarna", allt ska ju bli vattentätt 
Imorgon fortsätter tokerierna...
a box full off fun stuff.
. blir kul detta... mindre kul när man vill ställa ventilspel eller byta olja.. du får göra service luckor.. meeen det har du säkert tänkt på redan.. 
a box full off fun stuff.
. blir kul detta... mindre kul när man vill ställa ventilspel eller byta olja.. du får göra service luckor.. meeen det har du säkert tänkt på redan..
Då blir det ut med hela rasket ! 
Konstruktionen av den vattentäta motorlådan har fortsatt idag 
En bild med paitinlägg för att visa "flödet" i lådan och vart fler täckplåtar ska sitta:
Sidan som ska tryckas emot kopplingshuset:
kommer det en länspump i motor "lådan" hur tätar du mot växellådan..??endast klämmförband=4 original bult.. tänkte på det denna lådan kommer ju att skapa en del lyft, säkert välkommet.. hur är bakre växelåds fästena? jag hade nog om möjligt fasat av bakkanten då man inte vill råka fastna på en kant..+ att du slipper en del bakvirvlar..=bromsar upp.. 
kommer det en länspump i motor "lådan" hur tätar du mot växellådan..??endast klämmförband=4 original bult.. tänkte på det denna lådan kommer ju att skapa en del lyft, säkert välkommet.. hur är bakre växelåds fästena? jag hade nog om möjligt fasat av bakkanten då man inte vill råka fastna på en kant..+ att du slipper en del bakvirvlar..=bromsar upp..
Under lådan ska det bli ett roder fäste (som blir kopplat till styrningen), dvs det blir mer plåt där
Lådan kommer oxå att fästas med stag mot "propeller ramen".
Hoppas inte den behöver länspumpas, ska försöka svetsa den så tät som möjligt.
Resten borde nog "bauta fönen" torka bort... 
Kul projekt och roligt med folk som kan "think outside the box" - ÄVEN om du har mycket tänk INUTI boxen....
Jag kommer att följa det här p.g.a. anledning - återkommer om det senare! 
Du postar ju på rätt forum i alla fall!Boxerville.... 
Gillar dina galna projekt!
Ingen har nämnt det, men bara puckarna på din kärra bär ca. 500 kg om dom kommer helt under vatten...!!!
Go 4 it...!!!
Håller själv på med ett liknande projekt, men presenterar det i ett senare skede...!!! 
Tackar för supporten !
Dagens "skörd" då.
"Motorlådan" är nästan helt färdig (några små justeringar kvarstår och lack) ! 
Avgassytemet 100% inkl "luftlås" (motsatts till vattenlås som man har till toaletter mm).
Bilderna modifierade med paint för att man ska kunna se grejorna, pilarna är nog självklara : 

Det kommer mera....
Nitrogen i däcken ger extra lyftkraft. Kanske vore något som kan testas för att balansera upp farkosten om den inte ligger rakt när den kommer i vattnet. En tanke inför testkörningen.
Har svårt att se hur kvävgas skulle ge extra lyftkraft, den har högre densitet än luft. Men skillnaden är så liten att laboreringar med olika däckstryck är nog en större variabel.
Roligt att bygget sätter igång era skarpa hjärnor,
fortsätt med dom tankegångarna !
Ju mer genomtänkt saker och ting blir tidigt desto bättre kommer det att fungera senare
Började idag med parningen av "motorboxen" och bilen (vxl-lådan).
Har blivit några mindre justeringar men inga större problem hitintills 

Lådan ska lite längre in under bilen, bilden tagen "under resans gång"...
Arbetet med bilen fortsätter på onsdag, måste även meka lite med den nyinförskaffade Chevan...
En liten skiss på hur det kan komma att se ut efter friseringen 

Paint is da shit... 
Har du diffspärr eller svetsad diff? Kan eventuellt vara bra att båda kropparna har samma varvtal.
!!! där satt den !!!!! en spak per bakbroms precis som på sandrails så man kan bromsa ett hjul och öka varvet på det motsatta!
Då både paddlar & proppelrar den sidan och du svänger.. Känns ju mycket smidigare & BALLARE att sätta i två st handbromsspakar en till var vajer , och sprintar så man fixerar låsknappen intryckt. än att fixa roder och styrning.
Har följt detta projekt länge då ja har en offroad baserad vw själv ... har dock svetsad diff ock kan inte styra alls
dock börjar spänningen försvinna inför fösrta sjösättningen....
För trots ditt höga tempo finns risk för is innan den når hamn och då vet man ju redan innan att den inte kommer sjunka 
!!! där satt den !!!!! en spak per bakbroms precis som på sandrails så man kan bromsa ett hjul och öka varvet på det motsatta!
Då både paddlar & proppelrar den sidan och du svänger.. Känns ju mycket smidigare & BALLARE att sätta i två st handbromsspakar en till var vajer , och sprintar så man fixerar låsknappen intryckt. än att fixa roder och styrning.Har följt detta projekt länge då ja har en offroad baserad vw själv ... har dock svetsad diff ock kan inte styra alls
![]()
dock börjar spänningen försvinna inför fösrta sjösättningen....
För trots ditt höga tempo finns risk för is innan den når hamn och då vet man ju redan innan att den inte kommer sjunka
Har tänkt på den lösningen lite oxå
Ett alternativ är ju att ha 2st hydrauliska handbromsar kopplade efter T-klykan till bakre färdbromsarna.
Då behåller man ju org handbroms intakt och "bryter" färdbromsarna vid behov
Roderlösningen var en mkt enkel sådan, lite plåt + lite wire och några klämmor, men men...
Men ev har jag en "kompromisslösning" på styrningen, ska ut och mäta lite först och skissa sedan 
Jag har nu mer och mer övergett iden med roder på HumVWeen, tack för "pushningen" i rätt riktning !!!
Styrningen i vattnet kommer att skötas med framhjulen och separatbromsning av drivhjulen,
dvs ena proppellern "stängs av" för att styra bilen som en stridsvagn 
Lösningen på "stridsvagnstyrningen" i vatten:

Handbromswirarna kopplas till en x-tra styrspak som sitter på handbromsspaken.
Styrspaken ska kunna skruvas bort vid behov, därav den "grå gängan" på skissen.
Tror att detta kommer att räcka för att styra "båten", ena handen på ratten och andra på "spaken"... 
Blir nog svårt att få tillräcklig rörelse i den spaken.
Jag hade tänkt kunna vinkla hela spaken, men att ha en styrspak på spaken borde fungera.
Dra isär vajerinfästningarna lite, då påverkas inte handbromsen, men man får en fet utväxling för styrningen
Blir nog svårt att få tillräcklig rörelse i den spaken.
Inte alls, bara att anpassa slaglängden nere vid wirefästet (långt nere = kort uppe och vice versa).
Sen kommer det nog inte behövas lika mkt bromstryck i vattnet som på land.
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** HumVWee ***
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.