1

Läste här på forumet om var man kunde beställa gamla id papper till sin veteranare, typ regbevis.

Kollade in sidan och tänkte beställa men blev inte av. nu hittar jag inte den tråden.
Nån som kan hjälpa mig?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2

har du något gammal regnr eller vad har du att gå på?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

VWHK kan ta fram vissa uppgifter efter chassinummer, tex i vilket län bilen var såld till att börja med, vet inte OM de gör det som en service dock - tror det är mkt jobb att söka.

Länsarkiven kan du söka på gamla regnr (inte chassinummer). Beroende på län är det olika tillvägagångssätt. Vet du var bilen såldes kan du teoretiskt kontakta alla länsarkiv som den passerat genom att de stämpar om det om det gick till annat län (och på gamla regpappret står vilket län). Vet du altså NÅGOT regnr så bör du hitta fordonet...

ABC123 nummer ska gå att söka via något centralt dataarkiv.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Tänker du på riksarkivet? Där går det ibland att få information som kan behövas till tex en ursprungskontroll.

T1 -68 Råttig men rolig, motor från Yamaha R1, T1 -53
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56

5

...förresten, inte att förglömma, volkswagenwerk kan ta fram "födelsebevis" och till vilket land den såldes. Kanske räcker det för att regga in en bil om man går via MHRF...

6 Senaste redigerad av Redwee220 (2011-11-16 09:25:32)

tror de var i stil med riksarkivet. men hittar inte var jag söker med mitt regnummer, har både gammalt och nytt regnummer.
den sidan jag menar, gick det att söka med sitt abc123 regnummer och hitta gamla papper.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

7

johan_l skrev:

...förresten, inte att förglömma, volkswagenwerk kan ta fram "födelsebevis" och till vilket land den såldes. Kanske räcker det för att regga in en bil om man går via MHRF...

Tror att det är museet som har hand om det numera dessutom kostar det en slant nu, förr var det gratis. Det verkar inte helt korrekt dock då min bil enligt dem gick till USA med USA-spec och det är fel. Min bil har svensk spec.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av johan_l (2011-11-16 10:06:18)

Hur gammal är bilen och när var den sist i registret? 

tom 1973, länsarkiv för resp län - länsarkiv tar olika avgifter, jag har bara behövt betala kopiekostnad
1973-1994 verkar det kosta drygt 125 spänn på riksarkivet
1995 och framåt verkar vara transportstyrelsen...

Som jag förstått så kan ALLA gamla VW - oavsett HUR de avreggats - tas in i registret igen. De är tillräckligt gamla. En NY bil som skrotas kan tydligen inte alltid "väckas till liv igen", men alla våra luftkylda VW kvalar in för att få ett andra liv...
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472

Information om bilregistret
Det första centrala bilregistret upprättades 1905 och enligt det ska det vid den tiden ha funnits omkring 200 bilar i Sverige.

Den första rikstäckande automobiltrafikförordningen (SFS 1906:90) tillkom året därpå. I den stadgades att ett fordon inte fick tas i bruk om det inte förseddes med ett igenkänningsmärke, motsvarande våra registreringsskyltar, bestående av en bokstav, som betecknade det aktuella länet, samt det ordningsnummer som bilen tilldelats inom länet.

År 1915 ändrades automobiltrafikförordningen och det fastslogs att ”Automobil skall vara registrerad hos Konungens befallningshavande i det län, där ägaren är mantalsskriven”

Länsstyrelserna blev ansvariga myndigheter i respektive län och hade sedan den rollen fram till 1972 då man, för att effektivisera och rationalisera hanteringen, centraliserade bilregistret och överförde ansvaret till Trafiksäkerhetsverket.

Som ett led i detta fick alla nyregistrerade fordon från och med april 1972 ett centralt registreringsnummer av den nya typen ABC 123.

Under en övergångsperiod på två år fortsatte man i vissa län att föra fordonsregister hos länsstyrelserna. Slutpunkten för det material som finns hos landsarkivet varierar därför mellan 1972 och 1974. År 1992 överfördes ansvaret för bilregistret till Vägverket.

Fordonsregister
I Länsstyrelsens arkiv förvaras det äldre manuella fordonsregistret. Sedan början på 1970- talet tillämpas en datoriserad registrering.
Dessförinnan bestod registreringsnumren av länsbokstäver och en sifferserie. I Stockholms län användes kombinationer av bokstäverna A samt B (A, B, AB, BA, AA, BB).

Registret tar sin början år 1907. Den enda sökvägen är fordonets registreringsnummer. Alla registerblad och registerkort är arkiverade enligt denna princip. Det finns därmed inget speciellt sökregister. 
Att tänka på vid fordonsförfrågningar
Vi har uppgifter hos oss från 1907 och fram till ca 1971 (1972)   
Fordonshandlingar 1973 fram till och med 1994 finns hos Riksarkivet. Telefonnummer till Riksarkivet svar 010-476 77 00.
För fordon registrerade efter 1994 ringer du Transportstyrelsen, bilregistret 0771-14 15 16

För att vi snabbt ska kunna hjälpa dig behöver vi:
Gammalt registreringsnummer, som i Stockholms fall börjar med A- eller B.
(Övriga länsbokstäver kan du söka hos annan Länsstyrelse eller Landsarkiv.)

Fordonstyp/märke (Fordonstyp: personbil, lastbil, buss, motorcykel, traktor eller släpvagn).     

Ytterligare detalj för underlättande av sökning är t.ex. tillverkningsår, chassinummer, motornummer, samt namn på ägare.
Använd gärna formuläret nedan för beställning eller sänd din förfrågan via e-post, uppge gärna en e-postadress eller ett telefonnummer där vi kan nå dig om några frågor dyker upp på beställningen.
Vill du ha  kopior på registreringsinstrumentet, så följer vi avgiftsförordningen (1992:191)
För att du ska kunna få kopiorna från oss, behöver vi namn och adress och vi översänder kopior via post eller fax. Ska du inregistrera ett gammalt fordon på nytt, ska kopian vidimeras av oss.

Forskade lite i detta för ett tag sen;
Se nedan;
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … t&sd=a
http://fridaysplit.blogspot.com/2009/11 … troll.html
http://fridaysplit.blogspot.com/2009/11 … ifall.html

9

Var det inte någon som tipsade om svar.se eller dylikt.
Någon släktforskningssida där man även kunde söka bilar

Medlem i Halmstad Luftkühlers

10

Registreringsuppgifter om militära fordon.

Det finns ett militärfordonsregister, MIFOR, som finns på Centrala
FörnödenhetsFörsörjningsenheten i Boden. Man kan få kopior av
militära  registreringshandlingar. Adressen är:

FMLOG
Försörjningsdivitionen / MIFOR
Box 9104
961 19  Boden

e-post: [email protected]

Det går även att kontakta en av handläggarna per telefon.
Jeanette Svanberg  telefon 0921 - 45 97 96

Komplettera lite och klistra sedan tråden? Den här frågan känns som den dyker upp allt som oftast.

11

www.svar.ra.se har en del info...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

12

magoo skrev:

www.svar.ra.se har en del info...

Tack, det var det jag sökte.
Ska beställa lite äldre info om min bil, den är för övrigt i trafik och detta gäller ingen nyregistrering. T1 -59

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

13

Jag fick urdrag på min 53:à från riksarkivet, kostade ingenting och det var roliga fakta, bland annat så har den bara haft fyra ägare sen ny och deras namn och adresser fanns med. Kul kuriosa.

T1 -68 Råttig men rolig, motor från Yamaha R1, T1 -53
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56