Hej! Hur byter man den undre spindeltappen på en typ1 -61? Fick anmärkning på besiktningen att det är glapp.
? Glömde du fetta ändå? Slarvigt.
Och det är inte om ledbult eller styrled vi talar?
Det e fullt med fett där. Spindeltapp står det på protokollet.
O du följde inte med under så du vet vad han menar då nej...
Då är det spindelbulten, och det finns inte både övre o undre utan höger eller vänster.
O du följde inte med under så du vet vad han menar då nej...
Då är det spindelbulten, och det finns inte både övre o undre utan höger eller vänster.
Det kan ju vara undre ledbulten och ledbultarna går ju att justera åt..Ibland så vet dom inte vad dom skriver själva på protokollet.
Jag tror också det är ledbulten, men det är ju såklart en gissning.
Ser det likadant ut som hos typ2 så släpper du på skruven som klämmer åt ledbulten i bärarmen och sedan vrider du själva bulten med en skiftnyckel/ringnyckel med hjälp av den avfasade fattningen längst in. Skåran som klämskruven går i hos ledbulten är sned och denna vridande rörelse tajtar åt leden. När du dragit åt bulten drar du åt klämskruven igen och du har justerat "spindelleden". 
Ska skicka en bild, när jag kommer hem från jobbet.
Här kommer bild. Glappet är vid skruvmejselnsspets.
Ja,det är ledbulten..Går att justera om den inte är helt utsliten."Riktiga" besiktningsmän brukar inte sätta 2:a på dom eftersom dom vet att det är en justeringssak. 
Har nu justerat ledbulten, vart mycket bättre 
