Lika bra att lägga upp en slags projekttråd, kanske...
Som av en händelse kom jag tidigt i somras i kontakt med en herre som berättade att han hade en VW-buss som stod i ett växthus där taket rasat in förra vintern.
Jag tänkte inte mer på detta just då, eftersom jag redan hade VW:s så att det räckte för tillfället.
Men så blev det som det brukar att jag kom på nya tankar och så tänkte jag att man kan väl alltid åka och kolla på den där bussen.
Jag ringde upp herrn och bussen stod minsann kvar i växthuset. Någon timma senare var jag på plats och möttes av denna syn:

Lister, kromade stötfångare och kromat märke i fronten...
-En lyxbuss, minsann!
Ganska rostig i karossen, men ganska OK undertill och även ganska bra prissatt, visade det sig.
Lika bra att slå till!
Herren som ägde bussen var från Tyskland och hade tagit med sig bussen till Sverige när han flyttade hit 1976.
Den var lastbilsregistrerad, men med dispens för passagerare där bak!
Svart inredning i bra skick, och sollucka som sig bör!
Vidare visade det sig att ett heltäckande takräcke medföljde vid affären. Likaså lite extra plåtar som kan behövas om man bestämmer sig för att laga rost...

Taket på bussen hade dessvärre fått sig ett par kyssar när växthuset hade rasat över den.
Takluckan hade tryckts in litegrann, så det var oklart om den skulle gå att öppna...
Takräcket var tyvärr också lite misshandlat.
Självklart var hjulen fastrostade, men herrn påstod iallafall att han haft igång bussen med jämna mellanrum, så starta skulle inte vara några problem om man bara satte i ett batteri!
...
Nu är bussen hemma och jag har börjat kolla lite mer noga på den.
Rosten har gått ganska hårt åt nederkant på skjutdörren, skärmkanter och lite annat.
Jag har bytt tänddelar och fått igång motorn.
Takluckan har jag också lyckats få upp. Det går trögt och eländigt, men det GÅR!
Självklart är fälgar hemtagna också!
Gissa vilken modell! 

Nu är det byte av bromsar som står på tur.
Jag har hållt på i flera dagar att försöka få loss centrummuttern bak.
-Det går fanimej INTE!
Där någonstans är jag i dagsläget.
Franke är anlitad på att fixa en smalare framvagn, och droppspindlar samt justerbara svärd är beställda från England.
Livet leker!
...så när som på de förbannade centrummuttrarna...