Råkade impulsköpa
en stationär 30-hästars 1200-motor i helgen. Den har suttit i en kompressor som tillhört civilförsvaret och gått 8 timmar och ser helt ny ut. 122-194974 är motornumret och den har batteritändning dvs vanlig fördelare. Enligt säljaren, som hade dålig koll, skulle den vara från 70-talet men jag hittade uppgifter på The Samba och fick där fram att den är tillverkad någon gång under juli-augusti 1956. Fläktkåpan är dock inte halvrund som på vanliga 30-hästare utan mer kantig som på nyare motorer. Den har en Solex 26 VFIS-1 förgasare och den satt väl på 25-hästars motorerna upp till 52?? Är det någon som har koll på de här motorerna och vad, om det nu är något, man måste ändra på för att stoppa den här i en lämplig bil? Fick dessutom med en Getrag Växellåda typ AV/PÅ som kan bli perfekt att exempelvis hänga upp 2332:an i när kammen skall köras in 
Är det en 30-hästare med gjutet generator torn?
Ali G
Är det en 30-hästare med gjutet generator torn?
Nej det är det som jag inte får ihop riktigt heller. Det är löst generator torn. Hade inte alla 30-hästare gjutet torn?
Jag tror industrimotorerna har egna serienr och din motor är en 34hk. Har du varit till Fårösund o handlat?
Den enda 30 hästaren utan gjutet generatortorn...var 1960 års transporter motor.
Tror det var så...
Den enda 30 hästaren utan gjutet generatortorn...var 1960 års transporter motor.
Tror det var så...
Var inte det dom första 34-hästarna??
jag tror du gjort samma miss som mig.
Är det en industrimotor hänger det inte ihop med dom som var monterade i bilarna.
Det lösa generatortornet och kantiga kåpan har jag lärt mig passar in på en 34hk 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Jag tror industrimotorerna har egna serienr och din motor är en 34hk. Har du varit till Fårösund o handlat?
Japp, det blev en tur till F-sund i går
Jag tror industrimotorerna har egna serienr och din motor är en 34hk. Har du varit till Fårösund o handlat?
Det var i och för sig en lista med motornummer för industrimotorer jag hittade MEN jag var tydligen trött när jag kollade det för när jag kom fram till att den var tillverkad 56 tittade jag bara på de två första siffrorna och tänkte inte på att det var ett femsiffrigt nummer...min motor har ett sexsiffrigt nummer
.... Så det är nog som ni säger en 34-hästare. Men varför en förgasare från en 25-hästare????
Men varför en förgasare från en 25-hästare????
För att en industrimotor inte behöver någon accpump? Den jobbar oftast bara på ett varvtal.
Ali G
25hpman skrev:Den enda 30 hästaren utan gjutet generatortorn...var 1960 års transporter motor.
Tror det var så...
Var inte det dom första 34-hästarna??
Jo, det var rätt. Tyckte att det stämde dåligt.
Dennis skrev:Men varför en förgasare från en 25-hästare????
För att en industrimotor inte behöver någon accpump? Den jobbar oftast bara på ett varvtal.
Ja där ser man, man lär sig alltid något nytt 
Tillverkningsåret brukar stå på en liten skylt på fläktkåpan.
Är den från 70 talet så har den lösa kamlager och toppar med fykantiga "bossar" för vipparmsaxeln, en allderless utmärkt motor att trimma 
Tillverkningsåret brukar stå på en liten skylt på fläktkåpan.
Är den från 70 talet så har den lösa kamlager och toppar med fykantiga "bossar" för vipparmsaxeln, en allderless utmärkt motor att trimma
Nåt tillverkningsår kan jag inte utläsa av skylten men fyrkantiga "bossar" för vipparmsaxeln är det. Najs 
Det kan tom vara dubbelredicerat block.
Ali G
Det kan tom vara dubbelredicerat block.
Till och med det
. Jag blev lurad av förgasaren och att det är 6 volt....... och min fadäs när jag kollade serienumret. Men det spelar mindre roll. Helt ok med en till synes helt ny motor 
Det kan tom vara dubbelredicerat block.
Det är ett dubbelreducerat block. Trevligt 
Då är det definetivt en 70-talare.
Ali G
