1

Eftersom jag lite här och där har nämnt att jag införskaffat reproducerade reservdelar till mina kübelwagens, så är det på sin plats att jag också visar upp vad man får för pengarna.

Vi börjar med nypressade golvhalvor till KdF-wagens.
Dessa golvhalvor är försedda med alla de detaljer som en äkta KdF-wagen skall ha. Dessutom så är de förberedda för montage av den utrustning som var standard på de s.k. kübelwagens som tillverkades till den tyska försvarsindustrin under andra världskriget.
Här en bild på vänster och höger golvhalva, nyss inkommet från min tjeckiska huvudleverantör;

http://i42.tinypic.com/xdihd1.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

2

ser verkligen supernice ut

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

3

woffe skrev:

Är väl ingen match för dig woffe?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

Å med förstärkningarna o pinnbultarna monterade, gööt ICQ/ag  mina fick jag köpa till, men det var ju en del år sedan Default/hmm

5

Vad är hålet till vid pedalerna?

6

drännering kanske.. självläns ICQ/ae ?!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Hålet vid främre delen är precis som ni skriver, en dräneringslucka för vatten å slam, efter att man kört i dylika förhållanden, eller att det regnat in i vagnen... ICQ/am

Det som är special för kübelwagen kan man se intill nedpressningen för batteriet och motsvarande. Det är 4 hål med svetsmuttrar på undersidan. Dessa hål används för att montera de standardiserade hållarna för 4 styck mausergevärs kolvar.

Pressningarna håller en otroligt hög kvalitet på dessa golvhalvor. Även andra detaljer är lika utsökt framtagna, så man kan ju förstå frestelsen att byta ut alla buckliga och rostiga karosseridelar på sin kübelwagen då man ser detta !! ICQ/ae

8

Ytterligare en detalj till kübelwagen. Det bakre fotsteget som sitter monterat på tvärstången mellan de bakre bogserkrokarna.
Detta fotsteg var tänkt att användas då den egna kübeln erfordrade ökade adhesionsförhållanden. Ex.vis då man kört fast i någon gegga. Personen som kliver upp på fotsteget ökar genom sin kroppsvikt det adhesionsförhållande som avgör om vagnen i fråga kan ta sig upp ur dyhålet för egen maskin, eller erfordrar bogsering.

Reproduktionen är utsökt tydlig i sina pressningar!!
http://i43.tinypic.com/seuhpt.jpg

9

KdF Kundendienst-Berater skrev:

...så man kan ju förstå frestelsen att byta ut alla buckliga och rostiga karosseridelar på sin kübelwagen då man ser detta !! ICQ/ae

Fast nog måste det väl vara lite kul att ha kvar plattor vars bucklor uppkommit när bilen var ny... Men är de så rostiga att de varken går att reparera eller använda så förstår jag bytet... Men byta buliga delar mot nya gör ju att bilen bit för bit blir en replica och inte ett original. Förlåt om jag låter negativ, det är inte meningen... Cred till de som håller dessa gamla bilar vid liv... speciellt de som vågar köra dem dessutom! ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Tjena "Roger i Sala"...takk for senast.

Din Tsjekkiske hovedleverandør...er det Lehar eller Pospisil...eller begge to...og/eller har du skjønt forskjellen på hva de to tilverkar?

11

Ivo Pospisil är det!
Nej, jag har har ingen koll på vad de tillverkar själva.
Möjligen att man är några personer som idkar nätförsäljning av dessa reprodelar, som man i sin tur beställt av någon liten plåtpressarfirma i Tjeckien.
Förmodligen finns det ett antal "småskuttar" som sysslar med dylika produkter, kanske inte bara i Tjeckien, men kanske företrädesvis i det gamla östblocket, där löner mm är förhållandevis låga.

btw; who are YOU? ICQ/ad  ICQ/ad (minnet mitt är av Teflon vissa gånger...) ICQ/af

12

Mina golvplåtar till -48:an är pressade på Skodafabriken ICQ/ag

13

kisavw skrev:
woffe skrev:

lika svårt för mig som för dig  ICQ/ab

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

14

woffe skrev:
kisavw skrev:
woffe skrev:

Nä du gör det säker bättre än vad jag skulle kunna göra.
Med tanke på dina andra plåtdetaljer. ICQ/ab

VW Typ 2 1967

15

kisavw skrev:
woffe skrev:
kisavw skrev:

Det är skillnad på att göra och se till att det blir gjort.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:
kisavw skrev:
woffe skrev:

Det är skillnad på att göra och se till att det blir gjort.  ICQ/ab

Japp det kan jag hålla med om.

VW Typ 2 1967

17

KdF Kundendienst-Berater skrev:

btw; who are YOU? ICQ/ad  ICQ/ad (minnet mitt är av Teflon vissa gånger...) ICQ/af

Oystein fra Norge.... Medlem nr2 i "Scandinavian Smooth Gates Club"...var det ikke det du kaldte det i sin tid?

18

Aha Oystein!! ICQ/ag
Jo visst, så var det, då vi dillade persilja i Mantorp?? Default/hmm

Skandinaviska slätlämsklubben låter ju inte helt rumsrent, eller hur? ICQ/ad

Hur många medlämmar(!) kan vi få ihop, tro?? ICQ/af

19

Jag vet en till som gärna skulle tuppfekta i er slät lemsklubb med sin slätlems dito....    ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

20

Tänker osökt på denna historia (googlade och hittade några till roliga)

Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt.
Lastbilsföraren endast små skador på lemmen.

Default/lol

http://hem.passagen.se/konsultleffe/trafikant.htm

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)