1

Utan att gå in för mycket i detaljer så tjuven kan läsa här hur han ska sno era bilar så undrar jag hur mycket säkerhet ni har i era bubblor? dörrlåsen är lite för lätta att öppna och tjuvkoppla en gammal vw är inte direkt svårt. funderar på om man ska koppla in något larm eller så.

2 Senaste redigerad av ma-rkus (2011-11-12 22:08:49)

Jag har inget eller har aldrig haft något utöver det vanliga tändningslåset men har funderat på om man skulle koppla en dold huvudbrytare till tändning/startström... ICQ/ab

edit:
Men man skulle ju kunna sätta en tuta kopplad till ett blinkersrelä och jorda i dörr kontakten. Sedan gömma en påslagsknapp i motorrum eller dylikt så man får en skrämmande effekt ICQ/ab

3 Senaste redigerad av johan_l (2011-11-12 22:51:38)

Det bästa jag hört var en "timer" som gör att man kan starta bilen som vanligt men om man inte trycker på en knapp så stannar bilen igen efter nån minut och går inte starta igen. Då tror tjuven att det är nåt fel på bilen och ger upp... En dold strömbrytare letar han efter i lugn och ro tills han hittar den och kan starta. Ovan har han redan hunnit köra ett par meter och får stopp på ett olämpligt ställe och ger troligen upp...

Ingenting säger ju att man inte kan kombinera ovan med ett vanligt larm... Finns ju som sagt allt från ovan, dold knapp och tuta till att köpa ett vanligt larm. Har man 6V är det väl en viss begränsning på köpelarm...

Men jag funderar lite på, är stöldrisken stor på VWs? Iofs lättsnodda, men vill verkligen tjuvarna ha en bubbla?

Jag tror inte tjuvarna läser boxervilleforumet, så jag tror det är helt safe att skriva här.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)