1

ska till att skära ur ett gäng hästskor till bay och nu undrar jag vilken tjocklek kan vara lämplig....plåten blir förmodligen betad domex

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

är det verkligen ingen som vet?

3

Jag vet att 3mm pepparkaka inte håller iaf.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

4

10mm

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

du ika ja gör faktiskt höghållfastighets pepparkakor....å de e inte att förakta

hebster: tack för hjälpen....å tack för cad ritningarna. där det är möjligt märker ja detaljerna med "hebster design"

6

Ett annat tips är att palla upp bussen bak, ta bort hjulet och kåpan över torrsionsröret. Sedan bryter du ut svärdet med en kofot samtidigt som du sätter en domkraft under navet och pumpar upp det. Visps, så kuggar den över och bussen är sänkt ett hack.

Det tar 10min/sida. Jag har själv inte gjort det efter den här metoden, men Englund har sänkt några bussar på det viset.

7 Senaste redigerad av Hebster52 (2011-11-11 13:23:18)

Fredde.B skrev:

hebster: tack för hjälpen....å tack för cad ritningarna. där det är möjligt märker ja detaljerna med "hebster design"

Vassego!  ICQ/af

Demian skrev:

Ett annat tips är att palla upp bussen bak, ta bort hjulet och kåpan över torrsionsröret. Sedan bryter du ut svärdet med en kofot samtidigt som du sätter en domkraft under navet och pumpar upp det. Visps, så kuggar den över och bussen är sänkt ett hack.

Det tar 10min/sida. Jag har själv inte gjort det efter den här metoden, men Englund har sänkt några bussar på det viset.

Jo, så sänker man om man sänker "lagom" men om man vill sänka baywindow i backen räcker inte det utan då lägger man till domhär hästskorna. Annars bottnar svärden uppåt istället... ICQ/ad

Jag har också sänkt en bay pickis bara genom att vrida svärden men den var inte sänkt mer än typ 7-8cm

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Hebster52 skrev:

Jo, så sänker man om man sänker "lagom" men om man vill sänka baywindow i backen räcker inte det utan då lägger man till domhär hästskorna. Annars bottnar svärden uppåt istället... ICQ/ad

Om det vore så enkelt. Om du kör med hästskor så riskerar drivaxeln att bottna i ramen istället.

Det var ju en tråd på MB om hästskornas vara eller icke vara. Synd att den försvann. Men jag plockade bort mina och är inte ensam om det.

9

Jo, detdär är också sant. En av orsakerna att inte jag heller använde mina hästskor. Problematiken med att drivaxlarna tar i ramen kommer oberoende om man har hästskor eller utan men istället sågar ur så svärden går högre.

"Lagom e bäst" med baywindow om man inte vill börja kapa å svetsa i ramen.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Ja, det enda som är bättre med bay vs split sänkmässigt, är att styrsnäckan är uppflyttad från fabrik.
Synd att bayarna är så coola, annars hade man enbart kunna hålla sig till split. Allt hade varit enklare då  ICQ/ab