Vilka år fanns de två hörnförstärkningarna i framkant på 3-viks soltaket?
Och vilka år fanns antennbulan ovanför vindrutan?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Soltaksfråga
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Och vilka år fanns antennbulan ovanför vindrutan?
Intressant att du har skaffat dig en typ1, ska jag vara ärlig trodde jag aldrig att du skulle ägna dig åt dessa skönheter.
Jag vet ju hur engagerad du är i bussar, så det här kommer att bli spännande att följa.
antennbulan försvann väl iom switter tror jag
Antennbula?? Måste vara fel...slå bort den och spackla snyggt efter dig Demian!! 
Antennbulan: Tror det var samtidigt som luckan över växellådan försvann.... I juni -52.... Men är inte säker...
Menar du förstärkningarna som sitter under innertaket mellan vindrutan, soltaksramen o takbalken ovanför dörren? jag har dom på min 3/52, sitter inte dom på alla soltakare?
Ok, då har jag koll på antennbulan, får tacka för svaren.
-Bengt: Japp, jag menar förstärkningarna som du beskriver. Jag kollade just upp tillverkningsdatum på min soltakare. Jag trodde att det var en -50:a, men det visade sig vara en feb -51 utan ishiasluckorna, så då kom väl förstärkningen samtidigt som ishiasluckorna.
Nån som vet när chestnut brun kom på splitarna och när bourdeaux röd försvann?
Jag har problem med att se vilken färg det är på bilen
Jämför jag med chestnutbruna detaljer från lyxbussen, så är den helt klart bourdeaux, men jämför jag med min bourdeauxröda motorlucka, så verkar den vara brun. Men jag tror att motorluckan kan vara omlackad, då den har röd grundfärg.
Alltså borde min feb -51 vara bourdeauxröd. Kan det stämma?
Men jag såg Gillblads gamla racesplit häromdagen och den ska visst vara chestnut och var väldigt lik min i färgen. Fast den är ju omlackad, så där kan ju också nyansen skilja.
Tittade på några bilder från 38 projektet, den bilen verkar inte ha någon bula.
Undra när bulan kom, sökte på The Samba men hittade ingen information?
Ok, då har jag koll på antennbulan, får tacka för svaren.
-Bengt: Japp, jag menar förstärkningarna som du beskriver. Jag kollade just upp tillverkningsdatum på min soltakare. Jag trodde att det var en -50:a, men det visade sig vara en feb -51 utan ishiasluckorna, så då kom väl förstärkningen samtidigt som ishiasluckorna.
Nån som vet när chestnut brun kom på splitarna och när bourdeaux röd försvann?
Jag har problem med att se vilken färg det är på bilen
Jämför jag med chestnutbruna detaljer från lyxbussen, så är den helt klart bourdeaux, men jämför jag med min bourdeauxröda motorlucka, så verkar den vara brun. Men jag tror att motorluckan kan vara omlackad, då den har röd grundfärg.
Alltså borde min feb -51 vara bourdeauxröd. Kan det stämma?
Men jag såg Gillblads gamla racesplit häromdagen och den ska visst vara chestnut och var väldigt lik min i färgen. Fast den är ju omlackad, så där kan ju också nyansen skilja.
Jag får nog backa lite, var ute o kände på min bil idag, där är inga förstärkningar som jag kunde känna när jag petade på innertaket, har blandat ihop det med någon annan bil, sorry
Färgen på din bil borde gå att se bakom instrumentbrädan, ovanför rattstången eller nån annan skymd plats. Det finns en brun splittfärg till, L 70 mittelbraun, kan det va nåt??
Jag får nog backa lite, var ute o kände på min bil idag, där är inga förstärkningar som jag kunde känna när jag petade på innertaket, har blandat ihop det med någon annan bil, sorry hmm
Men Bäääänkt, det där kostar nästan en tyrolerhatt!
Sått åtminstone på ugnen å ta fram kokboken!!

Jag fick svar om antennbulan av mr 14split. Eller var det mr15 nu? Svårt att hålla reda på alla...
10 aug 1952 fanns antennbula och 20 september 1952 var den borta. Så den försvann någongång där i mellan.
Färgen på din bil borde gå att se bakom instrumentbrädan, ovanför rattstången eller nån annan skymd plats. Det finns en brun splittfärg till, L 70 mittelbraun, kan det va nåt??
Jag är nog 90% säker på att det är Bourdeaux. Blev bara lite förvirrad då jag upptäckte att jag hade en feb 51. Läste någonstans att Bourdeaux försvann i januari -51 och att Chestnut dök upp då, men på thesamba stod det att Bourdeaux var med till mars, så då måste det vara den. Jag litar på thesamba där. Mittelbraun är det garanterat inte.
Jag ska nu genast beställa ett ursprungsbevis från Wolfsburg. Då får jag ju bla reda på det svaret..
är det dessa du menar på 3vik soltaket..... nu är dessa från ett ilagt tak, men skall vara 99% likt original på en 3vikare
fram
.jpg)
bak.jpg)
.jpg)
mitten fram.jpg)
här är från en originalare

Ja, just det. Det är dom förstärkningarna som jag menar.
De måste ha tillkommit ganska sent. Gurras 8/52 hade inte heller dom.
Synd för GustaF, han har ju skaffat FEL tak till sin bil!!
Tjena Demian,
Kul med din split-soltakare!
Den jag håller på med är också en feb-51 som ska vara bourdeauxröd.
http://www.vwsplit.se/mapp08/mapp08.htm ( har tyvärr inte uppdaterat på ett tag)
Håller med om att färgen inte är helt lätt att skilja på, Beror mycket på ljus osv. Här syns lite av min originalfärg.
Är din långt i från min i chassinr? Vet faktiskt om en annan bourdeauxröd soltaks split tillverkad i årsskiftet 1950/1951 så de verkar ha varit en ganska vanlig färg för soltakare just då.
Mvh/B
Du har PM!
Synd för GustaF, han har ju skaffat FEL tak till sin bil!!
Blev man som vanligt lurad av storfräsarna i borlänge:(
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » Soltaksfråga
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.